Multikino: multipleksy są generatorem trafficu w galeriach handlowych [WYWIAD]

Aktualnie rynek wydaje się dosyć nasycony. Rozkłada się w miarę równo – 3 dużych operatorów kinowych z siecią po 30–40 kin. Obecnie wszystkie nowe kina są otwierane w galeriach handlowych, które generują naturalny traffic – mówi w rozmowie z Retailnet.pl Mariusz Spisz, Członek Zarządu sieci kin Multikino

Kiedy ostatnio był Pan w kinie i na jakim filmie?

Mariusz Spisz: Ostatnio byłem na uroczystej premierze w Multikinie Złote Tarasy, oglądałem nowy film w reżyserii Marcina Krzyształowicza, z rewelacyjną rolą wracającego na wielki ekran po długiej przerwie Pawła Wilczaka, czyli „Pan T.”. Gorąco polecam!

Co lubią oglądać Polacy? Jak nasze gusta zmieniały się na przestrzeni ostatnich 20 lat?

MS: Jeszcze 5 lat temu frekwencja w kinach w całym roku wynosiła 40,4 mln widzów i była niższa, niż wynik w trzech pierwszych kwartałach 2019 roku. Wzrost zainteresowania kinem z roku na rok przyniósł w 2018 roku rekordową frekwencję na poziomie 59,7 mln widzów. A w 2019 roku ten rekord udało się pobić – sprzedanych zostało 60,2 mln biletów. Polacy lubią filmy, w których występują rozpoznawalni polscy aktorzy. Co ciekawe, poza naszym krajem tylko we Francji i w Turcji odnotowuje się tak wysoki odsetek frekwencji na rodzimych produkcjach. Ponadto polscy widzowie coraz bardziej upodabniają się do zachodnich sąsiadów i chętnie wybierają duże produkcje zagraniczne, szczególnie kontynuacje wielkich hitów i aktorskie adaptacje bajek sprzed lat.

Stały trend, który branża kinowa obserwuje od lat, to bardzo wysoka frekwencja na filmach familijnych. Dziś ponad 30 proc. widowni stanowią osoby wybierające kino familijne, na co wpływ może mieć także program Rodzina 500+. Od stycznia do końca września 2019 roku wśród najchętniej wybieranych obrazów znalazły się cztery filmy familijne. Coraz większą popularnością cieszą się również ekranizacje komiksów. W 2019 roku Polaków do kin przyciągnęły takie tytuły, jak: „Avengers: Koniec gry” i „Joker”. Pięć lat temu takie filmy były dostępne w oryginale tylko z napisami, a dziś standardem jest, że każda komiksowa ekranizacja w Polsce jest dubbingowana. Dzięki temu poszerzyła się grupa odbiorców.

Podsumowując trendy ostatnich lat – widać, że Polacy gustują w rodzimych produkcjach, filmach familijnych, kontynuacjach wielkich hitów oraz ekranizacjach komiksów.

Multikino jest obecne na polskim rynku od ponad 20 lat, podobnie jak i konkurencja. Który z operatorów stanowi dla Państwa większe wyzwanie i dlaczego?

MS: W Polsce konkurujemy z siecią Cinema City oraz siecią kin Helios. W części miast jest to bardziej konkurencja z Cinema City, a w innych z Heliosem. Każdy gracz ma inny pomysł na rozwój. My skupiamy się na tym, żeby do naszych obiektów przyciągnąć jak najwięcej widzów i zapewnić im najwyższy komfort oglądania filmów. Aktualnie rynek rozkłada się w miarę równo – 3 dużych operatorów kinowych z siecią po 30–40 kin.

Multikino

Czy rynek kin będzie się rozwijał? W dużych miastach konkurencja jest już spora, teraz przyszedł czas na mniejsze miejscowości?

MS: Dziś rynek wydaje się dosyć nasycony. W dużych miastach oraz w tych, gdzie jest powyżej 50 tys. mieszkańców, powstaną nowe obiekty kinowe, ale trudno sobie wyobrazić, że wejdzie nowy gracz.

W jakiej wielkości miasta będzie inwestowała sieć Multikino w najbliższych latach? Kiedy i gdzie pojawią się nowe kina Państwa sieci?

MS: W 2019 roku otworzyliśmy Multikino w Galerii Młociny w Warszawie oraz przejęliśmy 12 kin Cinema3D. W tym roku Grupa Multikino otworzy czterosalowe kino w Nowym Targu. Natomiast odnośnie do kolejnych lat – obserwujemy plany deweloperów w zakresie budowy centrów handlowych.

Większość Multikin znajduje się w centrach handlowych, czy ten trend będzie się utrzymywał? Dlaczego?

MS: Tylko pierwsze multipleksy były wolnostojące. Obecnie wszystkie nowe kina są otwierane w galeriach handlowych, które generują naturalny traffic.

Czy multipleksy podnoszą wartość centrum handlowego?

MS: Tak, multipleksy są generatorem trafficu w galeriach handlowych. Podnoszą wartość centrum handlowego, ponieważ kino przyciąga nowych widzów. Ponadto multipleks to nie tylko filmy, ale również uroczyste premiery, eventy, konferencje oraz miejsce prezentacji kontentu alternatywnego. Dzięki temu obecność kina czyni galerię handlową atrakcyjnym miejscem do spędzania w nim czasu i może ten czas wydłużać.

Jakich lokalizacji i powierzchni wymaga Multikino w centrum handlowym?

MS: Nasze wymagania są zawsze uzależnione od projektu. Nie mamy jednego gotowego rozwiązania, które implementujemy w każdym centrum handlowym. Zakaz handlu w niedziele nie dotyczy kin, ale jak to wygląda w praktyce? Po 1,5 roku, odkąd wprowadzono niehandlowe niedziele, śmiało mogę powiedzieć, że nie mają one negatywnego wpływu na funkcjonowanie naszych kin. Co więcej, coraz częściej stają się one najbardziej frekwencyjnym dniem w tygodniu.

Jak wyglądają aktualnie placówki Cinema3D w pół roku po przejęciu? Czy wszystkie zostaną przekształcone na Multikino?

MS: Po przejęciu kina działają nadal pod szyldem Cinema3D. Nie zapadła jeszcze decyzja co do ich rebrandingu.

Multikino mocno chwali się swoją nową aplikacją mobilną. Co ją wyróżnia?

MS: Aplikacja Multikino jest pierwszą w pełni omnichannelową kinową aplikacją mobilną. Dzięki niej za pomocą telefonu można zakupić zarówno bilety na seans filmowy, jak i przekąski z barowej oferty kina. Aplikację wyróżnia „Film alert” – bardzo wciągająca usługa, przypominająca funkcjonalnością jedną z popularnych aplikacji randkowych. „Polubienie” filmu pozwoli przypomnieć kinomanom o premierze ich ulubionych produkcji zarówno drogą mailową, jak i notyfikacją.

Ile Multikin działa obecnie w grupie Vue International?

MS: Multikino, należące do Grupy Vue International – lidera na europejskim rynku kinowym, to pierwszy operator, który w 1998 roku uruchomił w Polsce multipleks. Od tego czasu wyznacza najwyższe standardy w budowie i prowadzeniu kin w Europie i na świecie. Obecnie pod szyldem Multikino działają 33 kina w 27 miastach Polski. W maju 2019 roku sieć przejęła kina Cinema3D, powiększając tym samym liczbę lokalizacji do 45 w 37 miastach. Ponadto Multikino ma jeden multipleks na Litwie i jeden na Łotwie.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.