Foodstacja w Pasażu Grunwaldzkim wprowadza nową jakość

Nową strefę gastronomiczną w centrum handlowym Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu zaprojektowaną przez MIXD nie na darmo określa się jako „na wskroś wrocławską”. Inspiracją do jej projektu był Wrocław, jego historia i kultowe miejsca oraz nostalgia za latami 90. Dziś, po kilku miesiącach od otwarcia Foodstacji, wiadomo już że wrocławianie ją polubili i zgodnie z wizją inwestora i projektantów traktują ją jako miejsce spotkań, pracy, nauki, spędzania wolnego czasu, a nie tylko i wyłącznie spożywania posiłków.

Pasaż Grunwaldzki, który należy do EPP (wystawca wiosennej i jesiennej edycji Shopping Center Forum 2020), leży w centrum Wrocławia, na skrzyżowaniu szlaków, które codziennie przemierzają mieszkańcy tego miasta: nastolatki, studenci, rodziny z dziećmi, emeryci. Nic dziwnego, że w latach 90. działało tu coś, co można by nazwać pierwszym centrum handlowym – bazar Goliat w namiocie cyrkowym, w którym na prowizorycznych straganach oferowali swoje towary pierwsi prywatni kupcy.

Wrocławska nostalgia

Nostalgię za tamtymi pionierskimi czasami polskiego kapitalizmu – i za dzieciństwem przypadającym na lata 90. – widać w wielu miejscach Foodstacji. Znajdziemy tu klasyczne kioski k67 z Jugosławii – do dziś spotykane powszechnie na polskich ulicach i targowiskach. Tu jednak nie sprzedaje się z nich gazet czy zapiekanek, a są raczej schronieniem dla zmęczonych zakupami, chcących poczytać czy porozmawiać przez telefon. Żółta Nyska też nie jest już samochodem dostawczym, tylko miejscem do siedzenia lub wręcz wylegiwania się na wielkich siedziskach-poduchach. Młodsi wrocławianie grają chętnie w kultowe gry na automatach lub szaleją w specjalnej strefie Kids Play. Starsi mogą wypić kawę w Jubilatce – nazwanej tak na cześć znanej wrocławskiej kawiarni – lub zrelaksować się na leżakach w udekorowanym kajakami i trzcinowymi parasolami Odra Barze. Czy to aby na pewno jest foodcourt?

Strefy komfortu

Piotr Kalinowski z MIXD podkreśla, że kluczowe w liczącej niemal 1 tys. miejsc Foodstacji były: podział przestrzeni na zróżnicowane charakterem mikrostrefy i dopasowanie ich do potrzeb różnych grup odwiedzających Pasaż  Grunwaldzki.

– Mamy strefy, które są adresowane do konkretnej grupy odbiorców, takie jak Biblioteka, w której chętnie przesiadują studenci okolicznych uczelni, oraz takie, które są uniwersalne, jak Hit 91 – audytorium, z którego można podziwiać Plac Grunwaldzki. Mamy też wiele detali, które wywołują uśmiech i zachęcają do zabawy… lub zrobienia sobie zdjęcia. To m.in. koło fortuny, lustrzany sufit czy ściana z 27 starych skrzynkowych telewizorów – wylicza Piotr Kalinowski.

Obok wrocławskich akcentów „z myszką” pojawiają się też te zupełnie aktualne, takie jak zaprojektowane i wykonane przez lokalnych artystów z grupy Kolektyf neony, graffiti i elementy identyfikacji graficznej. Podobnie jest z meblami – mamy tu wręcz historyczny przekrój – od mebli z czasów głębokiego PRL, po całkiem współczesne. Kolorystyka i elementy graficzne inspirowane są estetyką lat 90. – młodzieżowymi magazynami, okładkami płyt i kaset, etykietami produktów spożywczych, szyldami lokali, czołówkami programów telewizyjnych.

Zyskowny design

Inwestor, czyli EPP, wykazał się otwartością na śmiałe pomysły, zachęcając do proponowania nieszablonowych rozwiązań. Już sam brief przedstawiony projektantom był precyzyjny, ale zarazem dający dużą swobodę kreacji. W trakcie prac nad modernizacją zespół MIXD korzystał ze wsparcia architektów spółki EPP, a wiele z zaproponowanych przez nich rozwiązań zostało następnie wykorzystanych w projekcie. Zaangażowanie i bliska współpraca obu stron przyniosła świetny efekt. Foodstacja, z jej nowym wystrojem i miksem najemców, stała się prawdziwą wizytówką Pasażu Grunwaldzkiego i wyróżnikiem dla tego obiektu.

– Foodstacja, pierwsza wielofunkcyjna przestrzeń gastronomiczno-rozrywkowa food hall we Wrocławiu, wprowadza nową jakość na lokalnym rynku obiektów handlowych, co widać po entuzjastycznych reakcjach naszych gości. Strefa tętni życiem, a dostępna tam przestrzeń i elementy wystroju zostały szybko „zaadaptowane” pod kątem indywidualnych upodobań i potrzeb. Naszym celem było stworzenie miejsca z wyróżniającą się, inspirowaną miastem architekturą oraz międzynarodową kuchnią, dostępnego dosłownie dla wszystkich – zarówno studentów, pracowników okolicznych firm, jak i rodzin z dziećmi. Ważną rolę w Foodstacji odgrywają dodatkowe elementy i działania, sprzyjające nawiązywaniu więzi i interakcji – na przykład uruchomiona tam biblioteka. Jak pokazują wyniki decyzja o realizacji tak ambitnego projektu była trafna – odnotowaliśmy wzrost obrotów najemców Foodstacji o około 15 proc. w okresie czerwiec-grudzień 2019 roku w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej – mówi Paulina Stach, dyrektor Pasażu Grunwaldzkiego.

– To twardy dowód na to, że design może być skutecznym narzędziem działań biznesowych. Istotne jest jednak dobre zrozumienie strategii inwestora przez projektanta i zaufanie ze strony inwestora wobec pomysłów, które mogą być nowatorskie i wykraczać poza znane z rynku status quo – komentuje Piotr Kalinowski.

Studio projektowe MIXD

MIXD to studio projektowe specjalizujące się w projektowaniu doświadczeń we wnętrzach hotelowych, biurowych i obiektach retail. Działa w sposób wyjątkowy w branży, korzystając z metodologii agile i stosując autorski proces projektowy Design Cycles, który zapewnia wspieranie i projektowanie wyrazistych, indywidualnych marek i przestrzeni.  

W każdym projekcie, czy jest to lifestylowa przestrzeń pracy, czy luksusowy hotel MIXD nie zapomina o potrzebach człowieka, jego dobrym samopoczuciu i komforcie. Pomysły inwestora MIXD przekuwa na wizje, a następnie na efektywne i dopracowane projekty, gotowe do wdrożenia. Studio, założone przez Piotra Kalinowskiego i Katarzynę Majer-Hola, prężnie rozwija się od początku roku 2018 i ma na swoim koncie współpracę z klientami z całej Polski, ale także między innymi z Bałkanów, Indonezji oraz Panamy.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.