Marka Gemini Park ewoluuje

Dekada obecności marki Gemini Park na rynku to także dekada jej ewolucji. O to, jak zmieniają się obiekty należące do Gemini Holding i jaka czeka je przyszłość mówi Anna Malcharek, dyrektor zarządzająca.

Marka Gemini Park obecna jest nim rynku już od ponad 10 lat. To daje Państwu pewną perspektywę. Jak w tym czasie kształtował się rynek retail w Polsce?

Anna Malcharek: Ostatnie 10 lat na rynku retail to czas rozwoju i zwiększającej się podaży powierzchni handlowej, nie tylko w dużych  miastach wojewódzkich, ale także mniejszych miejscowościach, liczących sobie 100-150 tys. mieszkańców. To także czas dużych zmian w formatach. Dekadę temu na rynku dominowały centra I i II generacji, z czasem jednak wyparte przez nowoczesne obiekty handlowo-rozrywkowe III i IV generacji. Sam rynek stawał się coraz bardziej dojrzały, czerpiąc wzorce rozwoju chociażby z Europy Zachodniej. W efekcie stał się zróżnicowany. Przełomem był rok 2015, kiedy to w polskich galeriach rozpoczęła się trwająca do dziś fala modernizacji, remodelingów i rekomercjalizacji. Centra obecne na rynku od ok. 5- 10 lat poczuły, że aby dogonić te najnowsze i utrzymać swoją pozycję muszą iść z duchem czasu. Do tego nastąpiła zmiana pokoleniowa wśród klientów. Decydujący głos przypadł najpierw milenialsom, potem post-milenialsom. Centra handlowe musiały więc dostosować swoją komunikację do różnych pokoleń, równolegle funkcjonujących na rynku.  Zaowocowało to m.in. bardziej  zindywidualizowanymi przekazami kierowanymi do różnych grup oraz położeniem większego nacisku na rozpoznawanie potrzeb klienta. Skutkiem tego było też poszerzenie tradycyjnej funkcji galerii.

Zmianom na rynku nie oparł się także tenant mix. W tym ostatnim większy nacisk położono na rozrywkę, gastronomię i usługi. Wiele centrów zaczęło dążyć do modelu galerii społecznościowej, łączącej ofertę handlową z atrakcjami poza handlowymi. Na popularności zyskała m.in. idea „trzeciego miejsca”, dotąd znana głównie z przestrzeni miejskich i biurowców. Zaadaptowana przez galerie, zaowocowała powstaniem w nich stref, które sprzyjają relaksowi i spędzaniu czasu wolnego w centrach handlowych. Ostatnie 10 lat to także okres wielu testów, jakim poddawany był rynek. Tym największym była wprowadzona w 2018 roku ustawa ograniczająca handel w niedzielę i święta, która stała się de facto hamulcem rozwoju rynku retail, zmuszając inwestorów do rewaluacji swoich planów. Ustawa ta pogłębiła także dysproporcje na rynku, w efekcie czego duże centra z szeroką ofertę rozrywkową wzmacniają się, a tracą mniejsze, zwłaszcza, jeśli nie potrafią znaleźć dla siebie niszy na rynku. Dużym wyzwaniem była także rosnąca popularność sprzedaży on-line. Sprawiła ona, że galerie zaczęły poszukiwać nowych rozwiązań, umożliwiających połączenie kanałów on- i off-line. Efektem tego jest rosnące na w ostatniej dekadzie znaczenie omnichannel’u. Rośnie tez rola komunikacji, zarówno z najemcami, jak i klientami. Ta wymaga dziś zdecydowanie większej kreatywności i dużo większej wiedzy niż przed dekadą.

Jak zatem ten zmieniający się rynek, będący wyzwaniem dla branży, wpłynął na rozwój marki Gemini Park?

AM: Przede wszystkim staramy się adaptować do zmieniającego się otoczenia i ewoluować, przekuwając ograniczenia i przeszkody w szansę na rozwój. To trudne zadanie, bo wymaga od centrum handlowego pewnej elastyczności w działaniu, ale patrząc na naszych 10-latków, tj. Gemini Park Bielsko-Biała i Gemini Park Tarnów widzimy, że jej nam nie brakowało w ostatniej dekadzie. Podobnie jak wiele centrów handlowych przed dekadą zaczynaliśmy jako obiekty stricte handlowe, skupiające się na zapewnieniu lokalnemu rynkowi mocnej oferty i ciekawych marek, jednocześnie dopasowanych do rynku i portfela klienta. To pozwoliło nam osadzić galerie na lokalnych rynkach. Jednocześnie także wciąż przyglądaliśmy się temu, jak rynek retail w Polsce się zmienia, w jakim kierunku podążą i reagowaliśmy, inwestując w obiekty i w ich metamorfozę.

Widać to szczególnie w Gemini Park Bielsko-Biała. Tam w 2013 r., pod niecałych 4 latach obecności na rynku, zdecydowaliśmy się na rozbudowę, co zaowocowało nowymi markami, ale także poszerzeniem oferty rozrywkowej. Jednocześnie także śledziliśmy trendy na rynku. Od 2014 roku zaczęliśmy rozwijać park rekreacyjno-rozrywkowy znajdujący się tuż przy galerii, wręcz modelowe „trzecie miejsce”. Ten niewielki z początku skwer nad rzeką jest dziś prężnie działającą strefą rozrywki mającą aż 10,5 tys. m kw. i kilkadziesiąt atrakcji. Zakończona w 2014 roku rozbudowa nie tylko zaowocowała 100-procentowym wzrostem liczby klientów względem np. 2019 roku, ale rozrostem segmentu rozrywki, który dziś stanowi ok. 31 proc. GLA bielskiej galerii. Budując markę Gemini Park skupiliśmy się jednak nie tylko na inwestycjach. Sukces brandu na 3 regionalnych rynkach tj. na Śląsku, Podbeskidziu i w Małopolsce to zasługa skutecznych i konsekwentnie realizowanych strategii leasingowych, które dbają o jakość oferty i poziom komercjalizacji. To również zasługa pomysłowego marketingu, opartego m.in. na edutainmencie, community relations, CSR, akcjach pro-sale, ale także na czystej rozrywce. To pozwoliło nam stworzyć w ostatniej dekadzie dynamiczną markę identyfikowaną z nowoczesnością, rodzinnym charakterem, a przede wszystkim z ogromnym potencjałem.

To doświadczenie zdobyte w Tarnowie i w Bielsku-Białej znalazło zastosowanie w Gemini Park Tychy, czyli w Państwa najnowszej inwestycji. Można już powiedzieć, że to flagowy obiekt marki Gemini Park?

AM: Tak, można powiedzieć, że Gemini Park Tychy to dziś nasz flagowy obiekt. Jest to obecnie najnowocześniejsza galeria w naszym portfolio. Centrum handlowe zostało tak zaprojektowane, aby mieć możliwość rozwoju i reagowania na zmiany na rynku. Jest to więc obiekt perspektywiczny, którzy przez lata może zwiększać swój potencjał, rozszerzając swoją ofertę handlową i poza handlową. Dziś ten potencjał drzemie nie tylko w doskonałej lokalizacji, ale także w ofercie, zamykające się liczbą blisko 130 sklepów, punktów usługowych i restauracji. Przyszłość centrum jest świetlana. Przed nami rozbudowa o ok. 6,5 tys. m kw. i znaczne poszerzenie oferty rozrywkowej m.in. o kino, kolejne restauracje i kawiarnie, bawialnię czy większy food court.  Tutaj model przyjęliśmy m.in. z Gemini Park Bielsko-Biała. Ruch ten pozwoli nam nie tylko na poszerzenie rynku o sąsiadujące z Tychami miasta i powiaty, ale także na znaczne zwiększenie footfall’u. Tworząc galerię pomyśleliśmy także o tym, jak zmieniają się modele sprzedaży. Będziemy starali się, aby obiekt dał najemcom możliwość zintegrowania swoich działań sprzedażowych z aktywnością on-line galerii. Pozwoli to m.in. na włączenie marek w digital marketing Gemini Park.

Jeśli więc by to zsumować, jakie jest DNA marki Gemini Park?

AM: Gemini Park to przede wszystkim unikalny brand retail na polskim rynku. To centra w 100 proc. polskie, tworzone przez polskiego inwestora Rafała Sonika. Jednocześnie są to centra wyróżniające się na tle innych podobnych marek. To co nas odróżnia to charakter. Wszystkie nasze obiekty są centrami rodzinnymi, a więc zaspokajają potrzeby różnych pokoleń funkcjonujących obecnie na rynku. Jednocześnie także mocny jest w nich akcent „fashion”. Od lat w Gemini Park wdrażamy ideę centrum podręcznego, czyli miejsca, w którym możemy zrobić wszystkie niezbędne zakupy i więcej. I właśnie to „więcej” jest jednym z naszych wyróżników. Za tym kryje się dziś blisko 130 sklepów, które każdy z 3 naszych obiektów ma w swojej ofercie. Pomimo rodzinności, stawiamy także na modę, ta stanowi dziś około 50 proc. tenant mix’u wszystkich naszych obiektów. Jednocześnie także rozwijamy ofertę w ponad 10 innych segmentach. Cechą naszych galerii jest także otwartość na zjawiska rynkowe i elastyczność. Odważnie sięgamy po nowe trendy związane z komercjalizacją, customer experience, tworzeniem i rozwojem przestrzeni galerii czy komunikacją marketingową. Staramy się przy tym mieć świeże spojrzenie na rozwój, uwzględniając zmieniające się oczekiwania klienta i rynek. Elementem naszego DNA jest także pewna obietnica, jaką składamy wybierającym nas klientom. Kryje się za nią możliwość zrobienia udanych zakupów, ale także dobrej zabawy i relaksu.

Źródło: Gemini Holding

Gemini Holding Sp. z o.o. polska firma deweloperska z ponad 25 letnim doświadczeniem na rynku i dziesiątkami zrealizowanych z sukcesem inwestycji w kraju. Gemini Holding to obecnie jedna z dynamiczniej rozwijających się firm deweloperskich w Polsce i godny zaufania partner biznesowy. W portfolio holdingu znaleźć można dziś 3 popularne centra handlowe Gemini Park – Gemini Park Bielsko-Biała, Gemini Park Tarnów oraz nowo otwarte Gemini Park Tychy.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.