C&W Nowe Trendy: wydzielanie powierzchni gastronomicznych poza tradycyjny food court

Największy wpływ na nieruchomości handlowe na rynkach bardziej dojrzałych będzie prawdopodobnie miało obniżenie wartości niektórych obiektów spowodowane dostosowywaniem przez sieci handlowe swoich portfolio do świata integrującego wiele kanałów zakupowych. Oznacza to, że 2020 rok będzie nadal rokiem najemców – prognozują analitycy EMEA Research & Insight Cushman & Wakefield w raporcie Outlook 2020.

W wyniku zmian demograficznych, technologicznych, społecznych i ekonomicznych rynek handlowy w Polsce ulega obecnie bardzo dużym zmianom. Warto zauważyć, że nie jest to pierwsza i zapewne nie ostatnia transformacja w historii handlu. Jedną z takich rewolucyjnych zmian było wejście na polski rynek handlowy sklepów wielkoformatowych, a w późniejszej kolejności centrów handlowych kolejnych generacji, aż po bardzo duże centra handlowo-rozrywkowe z rozbudowaną funkcją gastronomiczną.

Rolą zarządców i właścicieli obiektów handlowych jest i będzie w coraz większym stopniu odpowiednie dostosowanie oferty i sposobu, w jaki jest ona prezentowana przy uwzględnieniu współistnienia na rynku konsumentów reprezentujących różne pokolenia. Każde z nich ma inne oczekiwania i charakteryzuje się innym stopniem zaawansowania w korzystaniu z technologii informatycznych. Wyzwaniem będzie sprostanie oczekiwaniom konsumentów pokolenia Z (urodzeni po 1996 r.) przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb pokolenia tzw. baby boomers, czyli osób urodzonych przed 1964 r.

Właściciele i zarządcy znacznej części centrów handlowych w Polsce doskonale odczytują potrzeby swoich klientów, stąd duża liczba modernizacji, przebudów i zmian w strukturze najemców w obiektach handlowych w całej Polsce. Powierzchnie wspólne i strefy gastronomiczne to obszary, w których najczęściej dokonywane są ulepszenia polegające na dostosowaniu do nowoczesnych standardów architektonicznych. Tworzone są również strefy relaksu i miejsca odpoczynku dla klientów.

Trendy C&W: wydzielanie powierzchni gastronomicznych poza tradycyjnym food courtem

Coraz częstszą praktyką jest też wydzielanie niewielkich powierzchni gastronomicznych (najczęściej kawiarni i lodziarni) poza tradycyjnym food courtem. Zmiany te mają służyć poprawie komfortu klientów, a także wydłużeniu czasu spędzonego przez nich w centrum handlowym. Brak jakiegokolwiek działania w tym kierunku ze strony zarządców i właścicieli mógłby wpłynąć na zmniejszenie odwiedzalności obiektu, a co za tym idzie obrotów najemców, co z kolei może wywołać wzrost poziomu pustostanów. Aby przełamać mechanizm błędnego koła niezbędne jest stałe inwestowanie w podnoszenie jakości powierzchni centrów handlowych, a także dostosowywanie jej do rosnących potrzeb polskiego konsumenta.

Dzięki możliwości kontaktu fizycznego konsumenta z produktem handel stacjonarny nadal ma dużą przewagę nad handlem elektronicznym. Aby był konkurencyjny musi jednak zapewniać konsumentom unikalne doznania, personalizację, a przede wszystkim wysoką jakość obsługi. Sklepy stacjonarne jako miejsce budowania relacji między klientem a marką, są również przestrzenią, w której klienci mogą budować relacje międzyludzkie. Szczególnie ważne staje się kreowanie destynacji i miejsc, w których handel łączy się i przenika z innymi funkcjami, stanowiąc bardzo często jedynie uzupełnienie szerokiej oferty umożliwiającej spędzenie czasu poza domem.

Autorką komentarza jest Małgorzata Dziubińska, Associate Director Consulting & Research, Cushman & Wakefield

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.