[OPINIE] Jak zmieni się rynek e-commerce po wejściu Amazona do Polski

Jeszcze w tym roku amerykańska platforma internetowa Amazon zamierza wejść do Polski. Zgodnie z doniesieniami prasowymi trwają już rozmowy na ten temat między amerykańskim gigantem a Pocztą Polską.

Poniżej publikujemy opinie kilku ekspertów zajmujących się rynkiem e-commerce, co może oznaczać to nadchodzące wydarzenia dla polskiego handlu internetowego – jak wpłynie ono na sytuację sprzedawców, kupujących i całą branżę.

Artur Halik, Head of Sales / manager działu sprzedaży w Shoper

Doniesienia o planowanym partnerstwie Amazona z Pocztą Polską pokazują, że zamiary amerykańskiego giganta wobec naszego rynku są poważne i wyciąga on wnioski z nieudanego podboju Polski przez eBay sprzed kilkunastu lat. Wówczas globalny serwis aukcyjny boleśnie przekonał się, że znana marka to nie wszystko, ważna jest również wygoda obsługi i system wsparcia klienta. Szczególnie, gdy na rynku mocną pozycję zdążył zdobyć lokalny gracz – Allegro.

Wygląda na to, że Amazon próbuje wynegocjować dla siebie preferencyjne stawki dostaw u naszego przesyłkowego potentata, co jest oczywiście słusznym zagraniem. Warto jednak pamiętać, że polski e-commerce jest jeszcze bardziej dojrzały niż półtorej dekady temu i już dawno nie konkuruje się w nim wyłącznie ceną. Nie spodziewałbym się, że dojdzie do takiej sytuacji jak w USA, gdzie 3/4 klientów chcąc kupić coś w sieci, wchodzi na stronę Amazona, więc sprzedawcy po prostu nie mają wyjścia i muszą tam być. Na pewno jednak amerykańska platforma zdobędzie pewną popularność i stanie się dobrym miejscem dla właścicieli e-biznesów, by dywersyfikować swoje kanały sprzedaży i docierać do nowych klientów i zapewne będziemy ich do tego zachęcali. Spodziewałbym się więc więcej ożywczej różnorodności na polskim rynku e-handlu niż szybkiego podboju przez amerykańskiego giganta.

Krystian Wesołowski, Head of Sales w Blue Media

Widać, że Polska w ocenie globalnych graczy e-commerce jest krajem, w którym warto inwestować. Wystarczy spojrzeć na same liczby – w Polsce mamy więcej potencjalnych klientów niż Rumunia, Czechy, Słowacja i Słowenia razem wzięte.

Doskonałym zabiegiem ze strony Amazona jest to, że pozwala zapłacić poprzez lokalnego dostawcę płatności – co ciekawe tego samego, który obsługuje również największego konkurenta w Polsce, czyli Allegro. A jak pokazuje nasze cykliczne badanie „Jak kupujemy w internecie”, niemal połowa polskich konsumentów robiących zakupy online twierdzi, że zrezygnowało z zakupów w danym sklepie z powodu braku dogodnej formy płatności. Pozornie drobna rzecz jak brak preferowanej formy płatności potrafi skutecznie zniechęcać do zakupu.

Pamiętajmy, że polscy konsumenci są wyedukowani i mają sporo oczekiwań wobec sklepu internetowego, który ma zrealizować ich zamówienie. Nadal głównym kryterium wyboru e-sklepu jest cena, ale coraz bardziej liczy się czas przesyłki, możliwość szybkiego zwrotu czy dostępność wygodnych form płatności. Amazon pokazał, że doskonale radzi sobie z szybką realizacją zamówienia, co jest ważne dla polskich konsumentów.

Bartosz Górecki, Brand Manager / menedżer marki firmy merce.com

Szeroki asortyment, bardzo konkurencyjna cena i sprawna logistyka to największe atuty amerykańskiego giganta. Właściciele niezależnych sklepów internetowych z Polski muszą dać swojemu klientowi dodatkową wartość. Konkurując z firmą, która zdaje się oferować więcej, szybciej i taniej, decydującym czynnikiem w kanale e-commerce jest budowanie bezpośrednich, silnych relacji marki z odbiorcą. Do tego niezbędna jest np. dobra obsługa, i bezpośrednie wsparcie klienta, a w tych kwestiach własny i sprawnie działający sklep internetowych ma sporą przewagę nad marketplacem, jakim jest Amazon

Głośny ostatnio przykład zerwania współpracy z Amazon przez Nike pokazuje, jak istotna jest silna tożsamość marki w jej rozwoju i budowaniu pozytywnych relacji z klientem. Na Amazonie kupujący często nawet nie wie, od kogo kupuje, tak więc sprzedawcy dużo trudniej jest zdobyć grono stałych, lojalnych klientów, gdy polega wyłącznie na tym kanale dystrybucji.

Marek Richert z KurJerzy.pl, platformy do porównywania cen i zamawiania usług kurierskich

Zastanawiający jest czas, na jaki Poczta Polska będzie potrzebna firmie Amazon. Pełna kontrola całego procesu sprzedażowego będzie możliwa tylko wtedy, gdy Amazon zajmie się logistyką samodzielnie. Ciekawe czy i kiedy nastąpi to w Polsce. I czy Amazon zatrudni również firmy kurierskie? Większa liczba dostępnych sposobów dostawy to większa wygoda dla klientów. To równocześnie ciekawy wątek w kontekście nawiązania współpracy Aliexpress z firmą Inpost w celu dostarczania przesyłek bezpośrednio do paczkomatów.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.