[BADANIE] Stacjonarne drogerie wygrywają z e-sklepami

Na zakupy produktów kosmetycznych najwięcej, bo aż 74 proc. respondentów, udaje się do drogerii. Na dalszych miejscach znajdują się super- i hipermarkety (28 proc.) oraz Internet (20 proc.) – tak wynika z najnowszego badania PAYBACK Opinion Poll.

Na zakupy produktów kosmetycznych najwięcej, bo aż 74 proc. respondentów, udaje się do drogerii. Na dalszych miejscach znajdują się super- i hipermarkety (28 proc.) oraz Internet (20 proc.). Drogerie to dla nas pierwszy wybór, aby zrobić bieżące zakupy, co przyznaje aż 84 proc. ankietowanych. Prawie połowa chodzi do nich kilka razy w miesiącu, natomiast co czwarty raz w tygodniu. Tylko dla nielicznych drogerie to miejsce, gdzie kupują prezenty dla najbliższych oraz korzystają z dodatkowych usług jak specjalistyczne porady kosmetyczne czy wykonanie makijażu okolicznościowego.

Co nas przyciąga do drogerii? Zdecydowanie atrakcyjne ceny i promocje, z których korzyść czerpie aż 81 proc. ankietowanych. Dzięki nim mogą znacznie obniżyć swój rachunek. Ponad 40 proc. na całe zakupy wydaje od 50 zł do maksymalnie 100 zł miesięcznie, natomiast co piąty do 50 zł.

A po jakie produkty do supermarketu?

Nieco inaczej wygląda kwestia zakupów środków czystości. Prawie 80 proc. Polaków kupuje je najczęściej w super- i hipermarketach. Do drogerii po detergenty udaje się natomiast co trzeci respondent. 36 proc. robi zakupy tego typu produktów raz w miesiącu, a 35 proc. kilka razy w miesiącu. Tak jak w przypadku kosmetyków, wydajemy na nie średnio od 50 zł do 100 zł miesięcznie (44 proc.), a co czwarty z nas do 50 zł.

Decyzje zakupowe

Przy wyborze konkretnych kosmetyków zwracamy uwagę nie tylko na cenę (ponad 50 proc. wskazań), lecz także ich naturalny skład, który jest istotny dla prawie 40 proc. respondentów oraz markę (32 proc.).

W kwestii przyzwyczajenia do konkretnych producentów zdania są podzielone. Połowa z nas kupuje zawsze te same produkty, natomiast reszta lubi eksperymentować z nowymi markami. Jak się okazuje, chętnie sięgamy także po oferty marek własnych poszczególnych drogerii. 51 proc. ankietowanych korzysta z nich czasem, natomiast co szósty często.

44 proc. ankietowanych zasięga opinii z pierwszej ręki, czyli u rodziny i znajomych. Jeśli jednak musimy polegać wyłącznie na sobie, co czwarty z nas buszuje w Internecie i czyta porady na różnorakich forach. Dla co piątego respondenta natomiast najlepszym źródłem informacji pozostają reklamy telewizyjne oraz tradycyjne, drukowane gazetki promocyjne rozdawane w sklepach stacjonarnych.

Jakiego rodzaju kosmetyki kupujemy najczęściej? Zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn dominują te do mycia i pielęgnacji twarzy oraz ciała (46 proc. wskazań). Oprócz tego, co czwarta kobieta wybiera kosmetyki do mycia i pielęgnacji włosów, natomiast 37 proc. mężczyzn produkty zapachowe, jak perfumy czy dezodoranty. Najrzadziej kupujemy kosmetyki do makijażu (6 proc.).

Lojalność w cenie

– By zawalczyć o lojalność swoich klientów drogerie prześcigają się w programach, które zaoferują im atrakcyjne oferty dopasowane do bieżących potrzeb i tym samym zwiększą ich zaangażowanie. Jak wynika z naszego badania, prawie 70 proc. respondentów jest uczestnikiem przynajmniej jednego takiego programu. Blisko 40 proc. czerpie z niego realne korzyści finansowe na bieżąco śledząc oferty promocyjne. Także uczestnicy Programu PAYBACK chętnie korzystają z ofert kosmetycznych przygotowywanych przez naszych partnerów online, co przyznaje co trzeci ankietowany – mówi Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w PAYBACK Polska.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.