[WYWIAD] Dark Kitchen – pierwsza w Polsce multikuchnia

– Kreując ofertę multikuchni zaczęliśmy od sushi, w przygotowaniu którego mamy 20-letnie doświadczenie. Jako pierwsze pojawiły się więc dania z restauracji Akan Sushi. Ofertę wkrótce uzupełniliśmy o kuchnię azjatycką Ramen & More wraz z pierożkami na parze dim sum, potem dołożyliśmy pierogarnię – Pierogi Świata. Następnie wkroczyły burgery tj. Bueno Burger oraz Skarb Bociana (tradycyjna polska kuchnia) i Rioni (restauracja gruzińska) – mówi w rozmowie z Retailnet.pl Monika Pojawa, Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu, 1st Sketch for your company

Monika Pojawa jest prelegentem panelu SCF “Rozwój przestrzeni gastronomicznych w galeriach handlowych zlokalizowanych w miastach do 100 tys. mieszkańców”. Debata odbędzie się  w drugi dzień targów Shopping Center Forum 2020 Exhibtion & Awards, 6 maja.

Retailnet.pl: – Na polskim rynku pojawił się ciekawy koncept gastronomiczny – Dark Kitchen. Proszę opowiedzieć o idei projektu, głównych założeniach. 

– Dark Kitchen to koncept, który skupia w jednym miejscu kilka restauracji stworzonych przez grupę ludzi będących ze sobą w ścisłej przyjacielskiej konotacji. Wizja Dark Kitchen zaczęła się od tematu delivery, czyli możliwości dostawy różnych dań, np. pierogów i sushi, w jednym czasie pod wskazany adres. Po sukcesie tego rozwiązania poszliśmy o krok dalej, tworząc realną restaurację, w której można usiąść i zjeść dania z różnych kuchni.

Dark Kitchen to „coś” więcej niż foodcourt. Przychodząc do restauracji typu dark kitchen, zamówimy nie tylko sushi, ale i ramen, pierogi, burgery, czy dania gruzińskie. Ogromną korzyścią jest to, że w jednym miejscu mamy nie tylko wiele kuchni, ale i przyjazną atmosferę. Sztuki kulinarne nawzajem się uzupełniają i czerpią ze wspólnych zasobów, dzięki czemu do minimum ograniczamy straty produktowe. Można powiedzieć, że restauracje współpracują ze sobą na zasadzie “przyjacielskiego teamu”.

Jakie marki wchodzą w skład Dark Kitchen? 

– Kreując ofertę multikuchni zaczęliśmy od sushi, w przygotowaniu którego mamy 20-letnie doświadczenie. Jako pierwsze pojawiły się więc dania z restauracji Akan Sushi. Ofertę wkrótce uzupełniliśmy o kuchnię azjatycką Ramen & More wraz z pierożkami na parze dim sum, potem dołożyliśmy pierogarnię – Pierogi Świata. Następnie wkroczyły burgery tj. Bueno Burger, Skarb Bociana (tradycyjna polska kuchnia) i Rioni (restauracja gruzińska). 

Każda z tych marek jest oddzielnie brandowana, ma swoją stronę internetową, prowadzi własną działalność. Jest za to jeden właściciel – Izumi Sp. z o.o. Tak jak wspomniałam, naszym celem było zoptymalizowanie przepływu produktów w kuchni, w taki sposób by zminimalizować straty. Pomysł stworzenia miejsca, w którym potrawy będą się przeplatać okazał się być doskonałym rozwiązaniem. Wszystkie wymienione restauracje świetnie ze sobą współgrają uzupełniając swoją ofertę i spełniając oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów. Trafiamy do wszystkich grup wiekowych – od dzieci, po seniorów. 

dark-kitchen

Koncept doskonale sprawdził się w formie dostawy, dlatego zdecydowaliśmy się na kolejny krok – otworzenie multirestauacji w realnym wydaniu. Stworzyliśmy miejsce, w którym klienci mogą zamówić posiłki z różnych kuchni i zjeść je wspólnie przy jednym stole. Zrobiliśmy to dokonując rebrandingu restauracji Rioni na Placu Zbawiciela w Warszawie. To tutaj, w restauracji mogącej pomieścić nawet 300 gości, zadebiutował Dark Kitchen. Każda z kuchni ma wydzieloną strefę z indywidualnym stanowiskiem do przygotowania posiłków. Gotują tu kucharze wyspecjalizowani w danej kuchni, a nadzór nad wszystkimi daniami sprawuje kucharz główny. Cała idea oparta jest na wydaniu w tym samym czasie różnych dań przygotowanych przez wielu kucharzy. 

To bardzo duże przedsięwzięcie logistyczne. 

Rzeczywiście, ale jeśli podejdzie się do projektu spokojnie, to nie jest to nierealne. Kluczem jest dobór odpowiednich osób, który z sukcesem pozwoli realizować przedsięwzięcie. Trzeba pamiętać, że oferujemy wielokulturowe dania, co wiąże się z koniecznością skompletowania oddzielnych zespołów składających się z kucharzy różnych narodowości. Ogromną wartością jest jednak to, że każda z tych osób indywidualnie wnosi bardzo wiele do restauracji. 

Jakie mają Państwo plany biznesowe względem Dark Kitchen? Jak będzie rozwijany koncept? 

Dark Kitchen może być konceptem stworzonym typowo dla delivery, gdzie istnieje wyłącznie możliwość zamówienia dań pod wskazany adres lub odbioru osobistego. Dark Kitchen może być też otwierany w formie stacjonarnej z częścią restauracyjną. Potrzebujemy wówczas minimum 60 mkw. W zależności od powierzchni, możemy zaoferować od 3 do 6 projektów biznesowych wchodzących w skład Dark Kitchen. W pierwszej kolejności wprowadzamy Ramen&More, Pierogi Świata i Bueno Burger. Żeby otworzyć restauracje z sushi, konieczne jest zatrudnienie sushi mastera. Koncept Dark Kitchen chcemy rozwiać w formie franczyzy, dzięki czemu pozwolimy na dynamiczny rozwój przedsięwzięcia poza Warszawę. 

Na ten rok zakontraktowaliśmy już 8 otwarć. Będziemy dalej rozwijać się w woj. mazowieckim, ale wejdziemy też np. do woj. zachodniopomorskiego. 

Jakie lokalizacje są brane pod uwagę? 

Nasz koncept pasuje do miejscowości liczących do 150 tys. mieszkańców. Celujemy w food courty centrów handlowych. Mając 6 konceptów w portfolio możemy wypełnić całą przestrzeń gastronomiczną różnorodnymi kuchniami. To korzyść zarówno dla wynajmującego, który całą powierzchnię handlową może wynająć jednemu podmiotowi gospodarczemu, jak i dla franczyzobiorcy, który mimo rozpierzchnięcia się klientów po różnych punktach, de facto zarabia na każdym z nich. 

Przewagą naszego konceptu jest także to, że mamy mocno rozwiniętą usługę delivery (dostawy do 12 km), co pozwala nam zarabiać pomimo wprowadzenia niehandlowych niedziel. Mamy również dobrze rozwinięte technologie marketingowe. Każda marka ma swoją stronę internetową, dodatkowo stworzyliśmy jeden wspólny serwis – darkkitchen.pl, dzięki któremu klienci mogą zamawiać wybrane dania ze wszystkich naszych brandów jednocześnie. W ten sposób unikamy niepotrzebnych opłat dla podmiotów zewnętrznych i maksymalizujemy zyski. Pracujemy również nad kolejnym, bardzo ważnym dla nas narzędziem wspomagającym sprzedaż. O tym jednak powiem podczas prelekcji na Shopping Center Forum. 

Rozmawiała: Ewelina Zezula, Retailnet.pl 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.