Koronawirus: dużo mniejszy traffic i obroty najemców

Dwucyfrowe spadki footfallu odnotowały niektóre sieci fashion w pierwszym tygodniu po stwierdzeniu przypadku zarażenia koronawirusem w Polsce. W skrajnych przypadkach sięgają one nawet 30 procent. Według Retail Institute odwiedzalność centrów handlowych spadła o -5,6 proc. rok do roku.

Zdaniem Damiana Olko – Menedżera w zespole ds. analiz ekonomicznych, Deloitte – w Polsce największe ryzyko spadku popytu wywołane koronawirusem może dotyczyć handlu detalicznego (zwłaszcza dóbr trwałego użytku), usług finansowych oraz usług związanych z wyżywieniem.

Zdecydowanie mniejszy ruch

Niepokój wywołany pojawieniem się koronawirusa w Polsce ma już konkretny wpływ na kondycję całej branży handlu detalicznego.

„W tym tygodniu notujemy 30-procentowe spadki trafficu w naszych sklepach. Sytuacja ta dotyczy nie tylko Polski ale podobnie jest w całym regionie CEE” – mówi w rozmowie z retailnet.pl przedstawiciel dużej sieci handlowej.

Według informacji do jakich dotarł retailnet.pl  spadki footfallu w skali centrów handlowych są mniejsze niż w sieciach fashion i sięgają średnio od kilku do kilkunastu procent. W opinii zarządców centrów handlowych sytuację ratuje stosunkowo wysoki footfall w sklepach spożywczych.

Obroty również w dół

Równie niepokojące są informacje na temat spadku obrotów. „W pierwszym tygodniu marca zanotowaliśmy ponad 20 -procentowy spadek poziomu sprzedaży w stosunku do ostatniego tygodnia lutego” – mówi członek zarządu sieci handlowej, która tylko na polskim rynku ma ponad 50 sklepów.

Uzyskane przez retailnet.pl informacje są zgodnie z przewidywaniami ekspertów.

– W zależności od scenariusza rozprzestrzeniania się koronawirusa w Polsce oraz działań prewencyjnych właściwych służb, w tym możliwej kwarantanny, możemy mieć do czynienia ze znacznym ograniczeniem odwiedzalności centrów handlowych, włączając w to możliwość obligatoryjnego zamknięcia miejsc publicznych, a co za tym idzie z przejściowym znacznym spadkiem obrotów sklepów, reprezentujących w zasadzie wszystkie branże – w komentarzu opublikowanym 10 marca stwierdziła Joanna Kłusek, Partner, Retail Asset Services w Cushman & Wakefield.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.