[OPINIA] Pomoc w ramach Tarczy antykryzysowej musi być symetryczna

Centra handlowe to złożony ekosystem zależnych od siebie firm dlatego pominięcie jakiejkolwiek branży w programie Tarczy Antykryzysowej wywoła efekt domina. Wyrażamy głębokie zaniepokojenie pojawiającymi się w przestrzeni medialnej wypowiedziami i artykułami, które ingerują w relacje pomiędzy najemcami i wynajmującymi centrów handlowych oraz prowadzą do antagonizowania stron – piszą eksperci Retail Institute.

W trwającej od tygodnia debacie publicznej pomijany jest głos tysięcy przedsiębiorstw, które są zależne od najemców i wynajmujących. To firmy usługowe, serwisowe, producenci, dostawcy, firmy transportowe i wiele innych, którzy dziś, z racji zamknięcia centrów handlowych i wstrzymania działalności handlowej najemców, również walczą o przetrwanie. Nie sposób dziś wartościować kto powinien otrzymać większe wsparcie – dla każdej ze stron jest ono na wagę przetrwania, ale pominięcie lub niedoszacowanie potrzeb jakiejkolwiek z grup wywoła katastrofalne skutki.

Symetryczne wsparcie wszystkich podmiotów rynku

Sieci handlowe walczą dziś o przetrwanie – utrzymanie zatrudnienia, obniżenie kosztów stałych funkcjonowania, upłynnienie niesprzedanego towaru, etc. Wynajmujący nadal ponoszą wszystkie koszty związane z funkcjonowaniem centrów handlowych – podatki od nieruchomości, użytkowanie wieczyste, media, serwisy sprzątające i ochrony i wiele innych, w tym zobowiązania w stosunku do banków. Od poniedziałku 16 marca lawinowo zaczęli otrzymywać pisma od najemców informujące o wstrzymaniu się od płatności zobowiązań czynszowych za bieżący miesiąc. Banki nieubłaganie oczekują spłaty należności kredytowych. Podwykonawcy, w dużej mierze małe i średnie polskie przedsiębiorstwa, wypatrują w tym zamieszaniu końca kryzysu i możliwości powrotu do świadczenia usług na rzecz jednych lub drugich. To oni stracili w pierwszej fali kontrakty i przychody.

Apelujemy o rozważne działania, które uszanują potrzeby wszystkich podmiotów dotkniętych kryzysem. Wzywamy rząd do stworzenia programu pomocowego, który w symetryczny sposób będzie wspierał zarówno najemców jak i wynajmujących oraz wszystkie firmy tworzące złożony ekosystem 500. centrów handlowych w Polsce.

Autorami komentarza są eksperci Retail Institute.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.