[RAPORT] E-handel w dobie koronawirusa. Sprzedaż produktów spożywczych wzrosła o kilkaset procent

W czasie domowej izolacji i zamkniętych galerii handlowych, kanał online jest dla wielu sklepów jedyną szansą na sprzedaż. Według danych platformy Shoper, sytuacja związana z pandemią koronawirusa spowodowała, że sprzedawcy zaczęli otwierać kolejne sklepy internetowe. Które branże notują więcej transakcji a które mniejszą wartość koszyka?

Pandemia koronawirusa, której wszyscy staliśmy się ofiarami na początku 2020 roku, zmienia na naszych oczach świat, który znamy od wielu lat. Świat otwarty na wszelkie możliwości: spotkań, zakupów, podróży. Decyzją polskiego rządu, zamknięte zostały obiekty handlowe powyżej 2 tys. mkw, nieczynne są wszystkie bary, restauracje oraz placówki rozrywkowe. W domach z kolei zamknęli się ludzie – odbywający albo obowiązkową kwarantannę, albo domową izolację, i ograniczający ryzyko zachorowań.

– W takiej sytuacji wielu przedsiębiorców szuka szansy na sprzedaż swoich towarów w internecie, do którego wciąż dostęp mają wszyscy i w którym łatwiej zrobić zakupy niż w zamkniętym, albo oddalonym od domu i nie wzbudzającym zaufania ze względu na zetknięcie z innym ludźmi, sklepie stacjonarnym. To, że sprzedaż przeniosła się do internetu widać najlepiej po naszych danych – zebranych w pierwszej połowie marca na platformie sklepów internetowych Shoper. Zainteresowanie otwarciem sklepu internetowego, w marcu 2020 wzrosło o połowę w porównaniu z tym samym miesiącem w roku ubiegłym – podkreśla Oliwia Tomalik, Marketing Manager Shoper.

Więcej zakazów, więcej nowych e-sklepów

W porównaniu z podobnym okresem w 2019 roku, w marcu tego roku najwięcej nowych sklepów zakłada się w branżach: książki i multimedia, spożywcza, upominkowa, zdrowie i uroda oraz dom i ogród.

Sklepy, które pracują dłużej, w pierwszych piętnastu dniach marca odnotowały 23 proc. więcej transakcji niż średnio w lutym. Największe wzrosty notują branże: artykuły spożywcze (wzrost zamówień na poziomie 239 proc.), zdrowie i uroda (apteki, drogerie online – 138 proc. zamówień więcej) oraz elektronika i art. dziecięce. Dużym zainteresowaniem cieszyła się też branża upominkowa i sprzedająca książki oraz multimedia.

Popularność tych branż nie jest przypadkowa – kupujemy w końcu w internecie produkty, które wydają się nam być na co codzień potrzebne, a które niekoniecznie znajdziemy w sklepach stacjonarnych. Wzrost w branży wnętrzarskiej i ogrodowej należy upatrywać także w fakcie, że niektórzy domową izolację wykorzystali na prace ogrodowe lub drobne remonty.

– Ale nie tylko te branże sprzedają. Sklepy oferujące np. odzież, zabawki dla dzieci, elektronikę i sprzęt komputerowy, też mocno starają się przyciągnąć klientów licznymi promocjami albo darmowymi dostawami. Sklep internetowy to dla wielu przedsiębiorców dzisiaj jedyna szansa nie tyle na utrzymanie, co prowadzenie jakiejkolwiek sprzedaży- komentuje Oliwia Tomalik.

Średnia wartość koszyka, na początku 2020 roku była w branży upominkowej o 30 proc. wyższa niż rok wcześniej, w komputerowej o 25 proc., dziecięcej niespełna 20 proc., a spożywczej – niewiele mniej. I o ile zakupy w sklepach ze sprzętem komputerowym raczej zawsze wiążą się z wyższymi wydatkami, tak skok spożywki wyraźnie pokazuje, że ta branża zyskuje w dobie ograniczonych zakupów w sklepach stacjonarnych.

Sprzedaż względem lutego, urosła w branży spożywczej aż o 393 proc. Na przeciwległym biegunie – sport i podróże, notujące spadek sprzedaży na poziomie -24 proc. Mniejszym powodzeniem cieszą się też w ostatnich tygodniach ubrania (sprzedaż -22 proc.).

Shoper wychodzi naprzeciw potrzebom sprzedających

– Chcemy tym biznesom, które dopiero myślą o przejściu do kanału online i próbują odnaleźć się w nowych realiach, ułatwić ten start – dlatego na prośbę klientów wydłużamy okres próbny, w trakcie którego można testować sklep internetowy Shoper bez opłat. Wychodzimy też ze specjalną ofertą do branży gastronomicznej. Restauracje i lokale z jedzeniem mogą otwierać u nas nowe sklepy online za symboliczną złotówkę. Tym zaś, którzy już u nas sklep prowadzą, ale borykają się dziś z brakiem sprzedaży, staramy się pomagać w miarę możliwości. Każdy taki przypadek rozpatrujemy indywidualnie i staramy się pomagać, jak tylko możemy-wyjaśnia Oliwia Tomalik z Shoper.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.