[WYWIAD] Ingka Centres: jesteśmy z najemcami na dobre i na złe

Decyzja o zawieszeniu czynszów i innych opłat zapadła globalnie, czyli na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni. Już teraz pracujemy nad rozwiązaniami na okres ponownego otwarcia naszych centrów handlowych. Nasze globalne i lokalne zespoły już teraz przygotowują kluczowe przekazy i mechanizmy, które będą miały na celu pobudzenie aktywności konsumentów, która przełoży się na poziomy wizytacji i obrotów – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl Dagmara Pozowska, Deputy Operations Manager Poland & Ufa & Samara, Ingka Centres.

Kto szybko daje ten daje dwa razy. To chyba najlepszy komentarz do Waszej decyzji o zawieszeniu czynszów i innych opłat. Przyznam, że wrażenie robi nie tylko sama decyzja, ale także krótki czas w jakiej zapadła. Jak to wyglądało od „kuchni”?

Dagmara Pozowska: Jeżeli ma Pan na myśli to, że pomoc udzielona wcześnie ma najwyższą wartość, to pozostaje mi tylko zgodzić się z takim podsumowaniem. Decyzja o zawieszeniu czynszów i innych opłat zapadła globalnie, czyli na wszystkich rynkach, na których jesteśmy obecni. Miała na to wpływ nie tylko sytuacja w Polsce, ale także dramatyczna sytuacja we Włoszech, Francji czy Hiszpanii. Uznaliśmy że okoliczności są na tyle poważne, że nie czas na targowanie się z rzeczywistością tylko na działanie, które stabilizuje rynek. Wyszliśmy przy tym z założenia, że największą wartość ma szybka pomoc. Było to możliwe dzięki globalnej reorganizacji, jaką przeszliśmy w ostatnim czasie. Bardzo „spłaszczyliśmy” naszą organizację. Dzięki temu mogliśmy reagować z dnia na dzień.

Dagmara Pozowska, Deputy Operations Manager Poland & Ufa & Samara, Ingka Centres

Odpowiedź na pytanie o odzew ze strony najemców wydaje się oczywista, ale jaki to będzie miało wpływ na wasze relacje w długiej perspektywie?

DP: Od zawsze mówimy, że priorytetem Ingka Centres jest dobro naszych klientów, pracowników i partnerów biznesowych. Wykazując się zrozumieniem sytuacji najemców i myśląc długoterminowo, potwierdziliśmy po prostu nasze deklaracje. To naturalne, gdy relacje biznesowe buduje się długofalowo. Nie tylko na tzw. „dobre czasy”, ale też na te trudniejsze, jakie mamy teraz. To jest czas weryfikacji naszych obietnic i deklaracji.

Jak w tej chwili wygląda Wasza współpraca z najemcami, którzy nie prowadzą działalności handlowej?

DP: Zawieszenie czynszów to był pierwszy krok. Prowadzimy z najemcami regularną komunikację, tak by mieli jak najpełniejszy obraz sytuacji, co w obecnych warunkach jest bardzo ważne. Planujemy podjęcie działań edukacyjnych w obszarze rozwiązań pomocowych proponowanych przez rząd. Takie wsparcie jest szczególnie istotne dla lokalnych najemców, którzy nie mają działów prawnych. Jednocześnie rozpoczynamy komunikację ofert sklepów internetowych naszych najemców. Będziemy wspierać ich działalność nawet, jeśli taka sprzedaż nie odbywa się w naszych lokalizacjach. Widzimy, że sklepy online nie działają w oderwaniu od sklepów tradycyjnych, że to są naczynia połączone.

Czy myślicie już o sytuacji „po koronawirusie”?

DP: Pracujemy nad rozwiązaniami na okres ponownego otwarcia naszych centrów handlowych. Nasze globalne i lokalne zespoły już teraz przygotowują kluczowe przekazy i mechanizmy, które będą miały na celu pobudzenie aktywności konsumentów, która przełoży się na poziomy wizytacji i obrotów. To duże wyzwanie, bo nie wiemy jak ostatecznie dzisiejsza sytuacja wpłynie na zwyczaje konsumenckie w obszarze zakupowym, ale też szerzej – spędzania wolnego czasu. Dlatego już teraz śledzimy to nastawienie w ramach prowadzonych badań.

Jak Pani zdaniem będzie wyglądał rynek po  otwarciu galerii? Jak długa będzie droga powrotu do stanu sprzed kryzysu?

DP: Naprawdę trudno dziś odpowiedzieć na tak postawione pytanie. Wiele zależało będzie oczywiście od tego, jak długo trwać będzie pandemia i jakie pojawią się w związku z tym nowe regulacje prawne.  Dotyczy to nie tylko Polski, ale całej Unii Europejskiej. Chodzi przecież nie tylko o to czy i na jakich warunkach działają sklepy, ale również na przykład jakie są warunki przepływu towarów. Kluczowe znaczenie będzie też miała sytuacja na rynku pracy. Takich czynników jest oczywiście dużo więcej i wszystkie one wciąż ulegają zmianie.

W najbliższych dniach wejdą w życie przepisy, zgodnie z którymi najemcy będą z mocy prawa zwolnieni z 90 proc. zobowiązań czynszowych…

DP: Bardzo cieszymy się, że propozycje rządu idą w tym kierunku, w którym my poszliśmy. Ale muszę podkreślić, że nasza decyzja jest globalna i krajowe regulacje prawne nie wpłyną na nią, jeśli będą w mniejszym stopniu wspierać najemców.

Rozmawiał: Radosław Rybiński

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.