Grzegorz Pilch, prezes VRG: straty będą nie do odrobienia

Utrata przychodów VRG, która nastąpi w pierwszej połowie roku, nie będzie możliwa do zrekompensowania w pozostałej części roku – napisał w liście do akcjonariuszy Grzegorz Pilch, prezes spółki VRG.

Dodał, że perspektywa powrotu do poziomów sprzedaży zbliżonych do poprzedniego roku pojawi się dopiero wraz ze startem kolekcji jesiennej. Równocześnie władze spółki szacują, że sprzedaż w kanale online może wynieść już niemal 25 proc. obrotów całej firmy.

Niższe wyniki w I kwartale

Ze względu na zamknięcie centrów handlowych skonsolidowane przychody ze sprzedaży VRG w pierwszym kwartale będą niższe o 11 proc. rok do roku, i wyniosą około 190 mln zł. Spółka podjęła działania związane z renegocjacją czynszów najmu powierzchni handlowych, aby obniżyć koszty prowadzonej działalności.

Zdaniem VRG S.A. wprowadzone przez Ministra Zdrowia ograniczenia w działaniu obiektów handlowych, w których znajdują się salony marek Vistula, W.Kkruk, Bytom, Wólczanka i Deni Cler, stwarzają bardzo wysokie ryzyko negatywnego wpływu na wynik finansowy Grupy Kapitałowej  w okresie pierwszego kwartału oraz w zależności od czasu trwania ograniczeń związanych z epidemią koronawirusa, również na dalszy okres.

VRG tnie koszty

W 2020 roku VRG nie osiągnie dwucyfrowej dynamiki przychodów i zysków po raz pierwszy od 7 lat – ocenia Grzegorz Pilch cytowany przez PAP. Firma skupi się ograniczeniu kosztów, zmniejszy inwestycje do 15 mln zł.

„Wszystkie sklepy stacjonarne naszej grupy znajdujące się w centrach handlowych zostały zamknięte, a perspektywa ich otwarcia w najbliższym czasie jest niepewna. Oznacza to, iż w okresie ich zamknięcia stracimy ponad 80 proc. naszych przychodów. A po tym okresie, spodziewając się istotnej zmiany sentymentów zakupowych naszych klientów oraz obniżenia popytu konsumpcyjnego przewidujemy, że również po otwarciu sklepów przychody będą niższe” – napisały władze spółki w komunikacie.

VRG zamierza koncentrować się na zachowaniu płynności finansowej i poprawie zarządzania kapitałem obrotowym. Będzie dążyć do ograniczenia kosztów, planuje też zmniejszyć planowane inwestycje do ok. 15 mln zł z 25 mln zł wcześniej.

E-commerce motorem napędowym

Firma chce skupiać działania na intensyfikacji sprzedaży w sklepach internetowych poprzez optymalizację procesu zakupowego. Dzięki temu przychody z e-commerce mają przekroczyć wyraźnie 20 proc. całych przychodów.

Przychody ze sprzedaży w kanale e-commerce w okresie I kwartału 2019 roku wyniosły 15,5 proc., natomiast VRG szacuje, że w okresie I kwartału 2020 roku wyniosą około 24 proc. przychodów ze sprzedaży grupy ogółem.

600 sklepów w portfolio VRG

VRG S.A. kontynuuje tradycję krakowskich zakładów odzieżowych z okresu dwudziestolecia międzywojennego, Państwowego Zakładu Umundurowań i prywatnej firmy Strassberg. Można uznać, iż jako samodzielny podmiot spółka rozpoczęła działalność w 1948 roku, kiedy to utworzone zostały Krakowskie Zakłady Przemysłu Odzieżowego. Wraz z rozwojem i specjalizacją działalności w 1961 roku rozpoczęto produkcję przeznaczoną na sprzedaż eksportową, a w 1966 roku została podjęta decyzja o zaniechaniu produkcji odzieży damskiej na rzecz ubrań męskich.

VRG S.A. to spółka powstała z połączenia Vistula Group ze spółką Bytom. Oficjalne przejęcie 100 proc. udziałów spółki Bytom przez Vistula Group nastąpiło 30 listopada 2018 roku. VRG S.A. (poprzednia nazwa Vistula Group S.A.) jest spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. od 1993 r. Obecnie sieć sprzedaży liczy ponad 600 sklepów marki Vistula, W.Kruk, Wólczanka, Bytom, Deni Cler Milano i W.Kruk, które znajdują się w prestiżowych galeriach handlowych oraz przy głównych ulicach handlowych w Polsce.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.