Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[KOMENTARZ] Litewski rząd dopłaci do czynszów. Na Łotwie galerie są otwarte

Litewski rząd zatwierdził mechanizm kompensacyjny, który ma pomóc najemcom przetrwać trudny okres “lockdownu”, a równocześnie złagodzić właścicielom centrów handlowych straty wynikające z utraty przychodów z czynszów.

– Zakładając, że od 12 marca wynajmujący wprowadził co najmniej 30 proc. zniżkę na czynsz na okres 3 miesięcy, to rząd pokryje pozostałe 50 proc. kosztów czynszu. Nie jest jasne, czy dotacje obejmą również inne koszty ponoszone przez właścicieli centrów handlowych, takie jak opłaty eksploatacyjne czy marketingowe – wyjaśnia redakcji retailnet.pl Viktorija Beatrice Radzeviciene, prezes zarządu firmy deweloperskiej Outletico, właściciela pierwszego na Łotwie miasteczka outletowego Via Jurmala Outlet Village.

Na Łotwie sprzedaż odbija się od dna

Z kolei na Łotwie centra handlowe nie są zamknięte, ponieważ liczba zainfekowanych osób jest niewielka.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

– Rząd podjął decyzję o zamknięciu w kwietniu centrów handlowych, ale tylko w weekendy. Tym niemniej, sprzedaż odzieży i obuwia spadła w marcu aż trzykrotnie w porównaniu z analogicznym okresem 2019 roku. Jednak w kwietniu sprzedaż powraca powoli do normy – osiągnęła poziom 50 proc. sprzedaży z kwietniu 2019 r. Obecnie pogoda na Łotwie jest bardzo dobra, ludzie przyzwyczajają się do sytuacji, dlatego sprzedaż powoli wraca do normy. Mamy nadzieję, że kwarantanna zostanie zniesiona do połowy maja i stopniowo wszystko wróci do normy – wyjaśnia Viktorija Beatrice Radzeviciene.

Przesunięte otwarcie Via Jurmala Outlet Village

Jednym ze skutków ubocznych panującej pandemii koronawirusa było przesunięcie daty otwarcia pierwszego na Łotwie miasteczka outletowego. Otwarcie I etapu Via Jurmala Outlet Village przewidziane było na 23 maja bieżącego roku. Kiedy nastąpi, na razie nie wiadomo.

– W imię biznesowej solidarności i dobrej, obustronnej współpracy, zdecydowaliśmy się umorzyć najemcom wszystkie płatności wynikające z umów najmu aż do czasu ustania stanu wyjątkowego – tłumaczy Viktorija Beatrice Radzeviciene. Dodaje, że wśród najemców Via Jurmala są również polskie firmy.

– Współpracujemy z dwoma typami najemców z Polski.  Z jednej strony są to stricte polskie marki, takie jak Sizeer (jesteśmy na etapie podpisywania umowy) czy Pako Lorente (umowa już została podpisana). Z drugiej chodzi o takie marki jak Wrangler, Ecco, Puma, Triumph czy Guess, czyli zagraniczne brandy, których licencje dystrybucyjne na Łotwę należą do polskich firm. W obu przypadkach są jeszcze inne marki, z którymi obecnie negocjujemy – mówi. 

Centrum outletowe w kurorcie

Sklepy zlokalizowane w miasteczku outletowym Via Jurmala Outlet Village, które budowane jest w pobliżu autostrady prowadzącej z Rygi do Jurmały, będą docelowo miały powierzchnię 21,5 tys. mkw. W ramach pierwszego etapu inwestycji powstanie obiekt o powierzchni 13,5 tys. mkw. Na jego terenie znajdą się sklepy z odzieżą, obuwiem i akcesoriami znanych marek a także kawiarnie i restauracje. Zostanie on również wyposażony w plac zabaw dla dzieci. Całkowita powierzchnia inwestycji to 110 tys. mkw.

– Jurmała to kurort. Mając na uwadze obecną sytuację, międzynarodowych ruch turystyczny z pewnością zostanie wyhamowany. Spodziewamy się jednak o wiele więcej lokalnych turystów, również ze Szwecji i Litwy – kończy Viktorija Beatrice Radzeviciene.