[WYWIAD] Mateusz Świętochowski, TUF Real Estate: w obecnych czasach klienci i najemcy jeszcze bardziej docenią parki handlowe

Spółka TUF Real Estate, pomimo istniejących ograniczeń związanych z pandemią COVID19, kontynuuje budowę parku handlowego w Lidzbarku Warmińskim i planuje kolejne inwestycje w nowych lokalizacjach. O istotnych cechach jakie posiadają realizowane przez spółkę parki handlowe, a także o rosnącym znaczeniu tego typu projektów w czasach epidemii rozmawiamy z Mateuszem Świętochowskim Dyrektorem Operacyjnym w TUF Real Estate Polska.

14 marca Rząd RP wprowadził szereg zakazów i obostrzeń w funkcjonowaniu obiektów handlowych z powodu pandemii koronawirusa. W jakim stopniu zastosowane ograniczenia wpłynęły na działalność parków handlowych?

Niestety pandemia ma ogromny wpływ na całą gospodarkę kraju, w tym na branżę handlową. Zarówno Wynajmujący, jak i Najemcy znacznie odczuwają istniejące ograniczenia w działalności sektora handlowego. Obostrzenia dotknęły praktycznie wszystkie sklepy i punkty usługowe, a więc również te, które znajdują się w parkach handlowych.

Jednak przewagą zdecydowanej większości parków handlowych jest to, że w momencie wprowadzenia pierwszych ograniczeń, nie dotyczył ich zakaz prowadzenia działalności gospodarczej, jak to ma miejsce w przypadku galerii o powierzchni przekraczającej 2 tys. mkw. W parkach handlowych najemcy mogą cały czas prowadzić działalność, a klienci dokonywać zakupów. Oczywiście stosując się do ograniczeń i zaleceń obowiązujących w okresie pandemii.

Z czego wynika taka przewaga parku handlowego nad galerią handlową?

Parki handlowe typu „convenience”, są idealnymi miejscami do prowadzenia działalności przez najemców – nawet w przypadku konieczności zachowania stosownych ograniczeń lub obostrzeń. Przede wszystkim nie są to zamknięte galerie handlowe, w których w jednym momencie mogą tworzyć się znaczne skupiska ludzi i w większości przypadków nie są obiektami handlowymi o powierzchni sprzedażowej powyżej 2 tys. mkw.

Co jeszcze sprawia, że parki handlowe są odpowiednimi miejscami do prowadzenia handlu, nawet w tak trudnych czasach?

TUF Real Estate realizuje parki handlowe w miastach powiatowych na terenie całego kraju. Każda nasza inwestycja składa się z kilku, całkowicie niezależnych i znajdujących się w bliskim sąsiedztwie budynków, w których najemcy otrzymują do dyspozycji lokale z osobnymi wejściami wprost z parkingu. W ten sposób klienci przebywający na otwartej przestrzeni, mogą wybrać się do sklepu bezpośrednio z samochodu. Oznacza to, że każdy lokal najemcy stanowi oddzielny organizm, który można swobodnie kontrolować pod względem liczby klientów. A osoby oczekujące na wejście mają dostatecznie dużo miejsca, żeby zachować bezpieczne odległości między sobą. Klienci nie muszą gromadzić się w zamkniętych przestrzeniach lub przechodzić przez cały budynek, żeby zrobić zakupy w wybranym przez siebie sklepie, jak ma to miejsce w galeriach handlowych.

Na pewno wielu deweloperów i najemców będzie musiało zrewidować swoje plany inwestycyjne z powodu wyhamowania gospodarczego spowodowanego pandemią. Czy nie obawiacie się spowolnienia rozwoju także parków handlowych?

Cechy realizowanych przez naszą spółkę parków handlowych i ich lokalizacja świadczą o tym, iż są one komfortowe dla klientów również w czasach epidemii.

Istnieją oczywiście niezależne problemy, z którymi wszyscy będą musieli się zmierzyć, tj. m.in. odbudowa popytu i powrót do kształtu rynku sprzed pandemii. Wierzymy jednak w to, że w dzięki parkom handlowym będzie to możliwe w znacznie szybszym tempie.

Klienci parków bez wątpienia jeszcze bardziej docenią możliwości komfortu robienia w nich zakupów. Dzięki temu, trwający aktualnie kryzys znacznie wzmocni pozycję parków handlowych na rynku retail i doprowadzi do znacznego rozwoju tego formatu obiektów.

Czy to oznacza, że nie przewidujecie jakichkolwiek zmian w planach inwestycyjnych spółki?

TUF Real Estate nie wstrzymał żadnej z planowanych inwestycji. Pomimo trwających ograniczeń kontynuuje, zgodnie z harmonogramem, budowę jedynego parku handlowego w Lidzbarku Warmińskim, który zlokalizowany będzie przy głównej drodze krajowej nr 51, vis a vis Term Warmińskich.

Pasaż Warmiński ruszy już w listopadzie 2020 r., a w raz z nim swoje lokale otworzą m.in. Biedronka, Rossmann, CCC, Martes Sport, Pepco, Smyk, Media Expert i KIK. Obecnie kończymy proces komercjalizacji. Do wynajęcia pozostało kilka lokali, które zajmują  około 15% powierzchni parku..

Kontynuujemy również, przygotowania do realizacji pierwszego parku handlowego w Golubiu-Dobrzyniu. który powstanie w bezpośrednim sąsiedztwie jedynego w mieście sklepu sieci Biedronka. W najbliższym czasie zamierzamy złożyć wniosek o pozwolenie na budowę parku handlowego.

W dalszym ciągu szukamy także nowych terenów pod nasze inwestycje, i tu jak zwykle zapraszamy do kontaktu osoby, firmy i biura pośrednictwa nieruchomości dysponujące gruntami pod zabudowę komercyjną (kontakt@tufre.pl).  

Rozmawiał: Wojciech Wojnowski

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.