[RAPORT] Życie w kwarantannie: e-commerce i usługi online rekordowo popularne wśród polskich użytkowników

Popularność cyfrowych usług, takich jak streaming filmów czy zajęcia fitness w sieci, wzrosła w związku izolacją społeczną o 46 proc. Z kolei maszynki do strzyżenia włosów, maty do ćwiczeń i książki były  wśród „zakupowych hitów” w czasie kwarantanny – tak wynika z badań MasterCard.

W ostatnich tygodniach internet stał się dla polskich konsumentów ulubionym miejscem, w którym robią zakupy. W najnowszym badaniu na zlecenie Mastercard 2/3 z nich deklaruje, że korzysta z e-commerce częściej niż kiedykolwiek wcześniej. W czasie izolacji społecznej na popularności zyskały też cyfrowe usługi, takie jak zajęcia fitness online, streaming wideo, czy nauka języków obcych przez internet.

Nie tylko zakupy online

Najnowsze badanie pokazuje, że Polacy szukają w internecie nie tylko produktów, ale też wirtualnych doświadczeń. Prawie połowa (46 proc.) ankietowanych deklaruje, że na usługi online wydaje obecnie więcej pieniędzy niż przed pandemią. 68 proc. z nich korzysta z platform streamingu wideo, takich jak Netflix, HBO GO czy Amazon Prime Video, a 44 proc. przez sieć gra na komputerze. Ponadto 29 proc. uczestniczy w zajęciach fitness online, a 24 proc. wirtualnie „odwiedza” muzea i inne atrakcje turystyczne. W czasach izolacji ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej stał się też kontakt ze znajomymi i bliskimi, co widać w popularności rozmów wideo. Korzysta z nich 77 proc. badanych, co czyni je najpopularniejszą usługą online.

W czasie pandemii widać też większe zaangażowanie Polaków w działania charytatywne. Prawie połowa (44 proc.) badanych przekazała w ostatnim miesiącu darowiznę online, a 18 proc. zrobiło to po raz pierwszy.

Większe zainteresowanie e-commerce

Więcej czasu spędzanego w domu to okazja do nabywania nowych umiejętności, a podłączony do internetu komputer pomaga w tym nie tylko uczniom. 41 proc. Polaków ankietowanych w badaniu Mastercard sygnalizuje, że szuka w sieci materiałów edukacyjnych dla siebie lub dla członków swojej rodziny. 28 proc. szlifuje znajomość języków obcych, a 7 proc. grę na instrumentach muzycznych. Inne umiejętności, które można doskonalić w internecie, to gotowanie (36 proc.), majsterkowanie (22 proc.), programowanie (16 proc.), a nawet strzyżenie włosów (14 proc.). Nauka w sieci obejmuje też opanowywanie praktycznych umiejętności dnia codziennego. Prawie połowa polskich konsumentów (47 proc.) zaczęła ostatnio korzystać z bankowości internetowej, a 42 proc. korzysta z telemedycyny i kupuje leki online.

Jedną z oznak większego niż dotychczas zainteresowania e-commerce są internetowe zakupy produktów pierwszej potrzeby, które robi 44 proc. polskich konsumentów. Inne popularne produkty to książki (47 proc.), gry planszowe (36 proc.) czy przybory kuchenne (33 proc.). Powodzeniem cieszą się jednak również  maszynki do strzyżenia włosów (22 proc.) czy maty do ćwiczeń (16 proc.).

Życie w nowej rzeczywistości

Badanie Mastercard pokazuje też, że niektóre zwyczaje zakupowe konsumentów pozostają bez zmian nawet po przejściu do e-commerce. Prawie wszyscy (96 proc.) „łowcy okazji” ze sklepów stacjonarnych zamienili je na przeszukiwanie stron internetowych w pogoni za najlepszymi ofertami. Z kolei 79 proc. spośród amatorów oglądania wystaw sklepowych przyznaje, że tworzy „listy życzeń”, ale nie zawsze kupuje zamieszczone na nich produkty. Ponadto 35 proc. klientów deklaruje, że kupując online pozostają lojalni sprzedawcom, których znają ze świata rzeczywistego.

Prawie wszyscy badani (91 proc.) sygnalizują, że podczas zakupów online zachowują ostrożność, a 60 proc. martwi się, że w sieci padnie ofiarą oszustwa. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo przy płaceniu online, 78 proc. polskich konsumentów kupuje u znanych im sprzedawców, 83 proc. sprawdza opinie innych kupujących, a 36 proc. kontaktuje się z nieznanymi im sprzedawcami przed dokonaniem zakupu.

– Wszyscy dostosowujemy się do nowego trybu życia, w tym więcej kupujemy online. Dotyczy to przy tym nie tylko niezbędnych produktów, ale też wirtualnych aktywności, takich jak oglądanie filmów na żądanie czy udział przez internet w zajęciach fitness. Pandemia może też wydobyć z nas to, co najlepsze, co widać w rekordowej liczbie darowizn online na cele charytatywne. Co więcej, ten trudny czas można wykorzystać na poszerzanie w sieci swojej wiedzy i umiejętności. Widać, że dziś konsumenci jeszcze bardziej potrzebują dostępu do e-commerce i różnego rodzaju cyfrowych usług. Dlatego Mastercard nieustannie pracuje nad tym, aby zakupy i płatności online były coraz prostsze i bezpieczniejsze – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny na Polskę, Czechy i Słowację w Mastercard Europe.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.