[CASE STUDY] weCare: zarządzanie niebezpiecznymi odpadami w obiektach handlowych na przykładzie Magnolia Park

Galerie handlowe oraz sieci sklepowe mają problem z potencjalnie skażonymi COVID-em 19 zużytymi materiałami takimi jak jednorazowe rękawice, maseczki, foliówki ja i inne resztki. Specjalizująca się w technologiach ekologicznych spółka Investeko chce zaradzić ogromnemu epidemiologicznemu zagrożeniu jakie się z tym wiąże. Wprowadziła ona na rynek weCare – kompleksowy system zarządzania odpadami, na których może znajdować się koronawirus i inne patogeny.

Obok sklepów i punktów usługowych piętrzą się olbrzymie ilości plastikowych pozostałości, zużytych maseczek, rękawic ochronnych i innych śmieci.  Stają się one w czasie obecnej pandemii tykającą biologiczną bombą. Bezprecedensowe zagrożenie obnaża konsekwencje braku metodycznych rozwiązań w gospodarowaniu tego typu odpadami w Polsce. Oferta jaką wprowadza w życie Investeko SA może zaradzić koronawirusowemu ryzyku.

Arkadiusz Primus, prezes Investeko

– Na początku pandemii zaczęliśmy tworzyć kompleksowy system zarządzania odpadami dla sklepów wielkopowierzchniowych i mniejszych oraz dla innych obiektów takich jak lotniska, dworce, biurowce. Teraz już go z powodzeniem wdrażamy pod nazwę weCare Protection and Waste Management – mówi Arkadiusz Primus, prezes Investeko.

Bezpieczeństwo w dobie pandemii

Nowa usługa firmy minimalizuje ryzyko zarażeń jakie wiążę się z wytwarzaniem, zbieraniem i przetwarzaniem plastikowych i innych pozostałości. Teraz to zagrożenie jest o wiele większe. Nic dziwnego więc, że chętnych firm na zabezpieczanie się dzięki weCare nie brakuje.

– Naszymi klientami są m.in. zarządcy ponad 300 dużych obiektów handlowych w Polsce – przyznaje Arkadiusz Primus.

Firm i instytucji chętnych na zagwarantowanie, że ich odpady nie będą groźne jest i będzie zapewne mnóstwo. Najnowsze badania obrazują skalę obecności patogenów COVID 19. Krakowscy naukowcy z Małopolskiego Centrum Biotechnologii UJ na próbkach pobranych w miejscach na otwartej przestrzeni, gdzie jest duże natężenie ruchu takich jak bankomaty, biletomaty, przystanki w aż 40 proc. wykryli ślady koronawirusa. Wewnątrz często odwiedzanych budynków takich jak galerie handlowe i sklepowe sieci zagrożenie może być większe.

Problem z potencjalnie zakaźnymi odpadami potęgują jeszcze luki w obecnych przepisach. Polskie procedury po prostu w bardzo małym stopniu uwzględniały chorobowy kataklizm na aż tak wielką skalę. Menadżerowie galerii handlowych, sieci sklepowych, hal, biurowców nie mają oparcia w przepisach i procedurach, gdyż te nie przewidywały globalnej pandemii COVID-19. Brakuje metodologii i narzędzi.  Zarządcy działają więc intuicyjnie, zgodnie z tym co uważają za zdrowy rozsądek.

– A potrzebna jest konkretna, merytoryczna wiedza oraz jasne wytyczne. Niezbędne są też zupełnie nowe rozwiązania techniczne i proceduralne – podkreśla Primus.

Kryzys rodzi innowacyjne rozwiązania

Masowe zagrożenie patogenami zmniejszyłyby nowe przepisy i zasady gospodarowania odpadami, które bardziej uwzględniałyby bezpieczeństwo sanitarne w firmowych obiektach. Ale jak już teraz może pomóc systemowa, innowacyjna usługa taka jak weCare? Punkt wyjścia to skoordynowanie procedur, tak aby realnie wpływały na zachowania pracowników i klientów. Można to osiągnąć tylko przez jasne komunikaty i proste narzędzia edukacyjne. Konieczne jest ustawienie w łatwo dostępnych miejscach w punktach handlowych dodatkowych, bezpiecznych pojemników na odpady. Kolejnym ogniwem tego łańcucha są zbiorcze kontenery higienizacyjne, do których trafiają odpady z selektywnej zbiórki. Te specjalne pojemniki powinny być wyposażone w układy dezynfekcji, które wykorzystują techniki dezintegracji biologicznej. Tak uzbrojone kontenery zabezpieczają przed wtórnym zakażeniem pracowników marketów oraz firm, jak i ludzi ze służb komunalnych.

– Epidemia spowoduje, że takie innowacje będą stawać się standardem. Investeko też zaprezentuje w ramach weCare autorskie rozwiązanie wykorzystujące komorę higienizacyjną – zapowiada Primus.

Promowany (i wymuszany) dystans społeczny już w dużej mierze powstrzymał ekspansję COVID – 19. Teraz galeria i sklepy muszą zadbać o zminimalizowanie ryzyka wtórnego, takiego jak właśnie kontakt z pozostałościami, na których może czyhać koronawirus. Groźnych miejsc styczności z różnymi odpadami na linii klienci – sprzedawcy oraz pracownicy – odbiorcy jest wiele.

– W tym obszarze nie wolno sobie pozwolić na chybione decyzje, tylko dlatego że potrzebujemy doraźnych rozwiązań – przestrzega prezes Investeko.

Komentarz

Joanna Sawośko-Duda, Dyrektor Centrum Handlowego Magnolia Park we Wrocławiu

Dla centrum handlowego Magnolia Park priorytetem zawsze było bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i pracowników obiektu. W dobie COVID-19 nastała jednak nowa rzeczywistość, która kreuje przed nami wszystkimi dodatkowe wyzwania.

Dzisiaj bezdyskusyjnym standardem jest to, że każda osoba wchodząca do galerii, zarówno klient, jak i pracownik, powinni stosować środki ochrony osobistej (maseczki, rękawiczki, płyn do dezynfekcji). Z perspektywy zarządcy obiektu widzimy, co ta zmiana oznacza w praktyce: duże ilości potencjalnie niebezpiecznych odpadów. W kwestii maseczek wiele osób intuicyjnie postawiło na ekologiczne rozwiązania i korzysta z wielorazowych tkanych masek. Jednak prawdziwym wyzwaniem dla naszego zdrowia i środowiska okazują się rękawiczki oraz inne jednorazowe produkty i opakowania. Każdy klient po zakończeniu zakupów pozostawia co najmniej dwie zużyte rękawiczki. Oczywiście dochodzą do tego zużyte maseczki jednorazowe.

Poza względami bezpieczeństwa, Magnolia Park przykłada najwyższą wagę również do troski o środowisko. To są główne powody, dla których zdecydowaliśmy się na wdrożenie weCare – kompleksowego systemu postępowania z odpadami ochrony osobistej.

Wyzwanie polegające na zabezpieczeniu się przed COVID-19 może wydawać się ogromne, gdyż obecne prawo i przepisy nie były przygotowane na takie sytuacje. Aktualny chaos informacyjny nie pomaga – w mediach znaleźć można wiele sprzecznych ze sobą zaleceń co do postępowania z tymi opadami. W rzeczywistości rozwiązanie okazało się bardzo proste dlatego, że wdrażany obecnie system weCare został dla nas „uszyty na miarę” przez ekspertów środowiskowych i jasno definiuje kompletną ścieżkę postępowania z odpadem w galerii Magnolia Park. Co najważniejsze system ten pozwala całkowicie wyeliminować kontakt człowieka z potencjalnym zagrożeniem na terenie całego obiektu.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Newsletter SCF News | Retailnet.pl

Codziennie nowe informacje dla profesjonalistów rynku centrów handlowych.