PARTNERZY PORTALU

[WYWIAD] Tomasz Nietubyć, Etno Cafe: jedyna droga prowadzi do czynszu od obrotów

Mimo tego, że jest duży opór przed tym, by podpisywać umowy oparte na obrotach, to jest to kierunek bardzo pożądany przez najemców. Wtedy możliwa będzie perspektywa długoterminowej współpracy – mówił podczas jesiennej edycji SCF 2020 CEE Tomasz Nietubyć, Przewodniczący Rady Nadzorczej Etno Cafe.

Jak wyglądał proces negocjacji Waszych umów najmu?

Wynajmujących dzielimy na dwie kategorie: tych, których nieruchomości zlokalizowane są na ulicach handlowych i właścicieli centrów handlowych. Nasze doświadczenia są tutaj całkowicie odmienne. W przypadku pierwszej grupy wynajmujących szybko osiągnęliśmy porozumienia. Ustaliliśmy nowe, tymczasowe stawki czynszu, w wielu przypadkach przedłużyliśmy umowy. Odbyło się to na zasadach partnerskich. Przechodzimy przez ten trudny okres wspólnie.

W przypadku drugiej grupy wynajmujących mieliśmy i mamy duże perturbacje. W większości przypadków spotykaliśmy się z twardą postawę, w ramach której dowiadujemy się, że praktycznie nic się nie stało. 

Jakie to będzie miało wpływ na Wasze plany rozwoju?

Dzisiaj nie chciałbym tego rozstrzygać, Na pewno widzimy potrzebę bardziej partnerskiego podejścia ze strony dużych graczy. Nie mówimy więc stanowczego „nie” ale będziemy dużo bardziej ostrożni.

Na pewno widzimy, że gdy rozmawiamy z partnerem , który reprezentowany jest z poziomu właścicielskiego to skłonność do kompromisu i szukania rozwiązań win-win jest dużo większa, niż w przypadku negocjacji na poziomie managerskim.  W tym drugim przypadku widać, że doraźne cele są ważniejsze nic długoterminowa relacja i generalnie sens całego biznesu.  

Jaki jest zasięg Etno Cafe w połowie września 2020?

Na początku tego roku zamknęliśmy jeden lokal, który pełnił funkcje czysto marketingowe. W czasie pandemii zamknęliśmy kolejne 3 lokalizacje, które były w centrach handlowych.  Dzisiaj mamy ich 20.

Czy centra handlowe nadal są magnesem, który przyciąga gastronomię?

Z mojej perspektywy nie są już tak atrakcyjne jak kilka miesięcy temu. Są oczywiście miejsca, w których warto być, ale te centra handlowe mają bardzo wysokie poczucie własnej wartości  i oferty, które od nich dostajemy są za wysokie. Kiedyś nie wyobrażaliśmy sobie biznesu kawiarnianego bez centrów handlowych. Dzisiaj jest to opcja absolutnie możliwa – na pewno przy wyborze lokalizacji musimy mieć takie warunki byśmy nie ponosili pełnego ryzyka.

Jak to ryzyko powinno być ograniczone?

Poprzez zaangażowane w fit-outy, czynsz liczony jako procent od obrotu lub elastyczne formy czynszu. Mimo tego, że jest duży opór przed tym, by podpisywać umowy oparte na obrotach, to jest to kierunek bardzo pożądany przez najemców. Wtedy możliwa będzie  perspektywa długoterminowej współpracy.

Czy Pana słowa, że czynsz od obrotu jest nieuchronny, można rozumieć tak, że ruszyła lawina , która juz nic nie powstrzyma? I czy to dotyczy gastronomii, czy wszystkich najemców?

Nie mam kompetencji by wypowiadać się na temat całego rynku. Natomiast w przypadku gastronomii uważamy, że jest to kierunek nieuchronny choć nie przychodzi to łatwo.

Wyniki sprzedaży w lipcu i sierpniu są nadspodziewanie dobre. Jak to wygląda w Etno Cafe? W jakim tempie wracacie do obrotów sprzed Covid?

Daleki jestem od tego, żeby odtrąbić sukces, chociaż obroty wracają. Dzisiaj mamy około 75-80 procent tego co rok temu. Ale to jest średnia dla całej sieci. W przypadku lokali w centrach handlowych jest to znacznie mniej. Jeżeli więc nie dostajemy oferty obniżenia czynszu na kolejne okresy albo obniżka jest na poziomie 10 procent to nie mamy możliwości obronienia wyniku takich lokalizacji.

Rozwiązaniem jest nie tylko czynsz liczony jako procent od obrotu ale także długi wakacje czynszowe. Takie rozwiązania stały się standardem na przykład w Wielkiej Brytanii. To jest jedyna droga, po której możemy wyjść z dołka w którym jesteśmy.

Zakładając, że nie będziemy mieli jakiegoś gwałtownego pogorszenia sytuacji epidemiologicznej, jak Pan widzi powrót waszego biznesu do stanu sprzed pandemii?

Generalnie jestem dużym optymistą. Wierzę, że galerie handlowe odbudują swoją pozycję. Jednak na chwilę obecną potrzeba jest dużo więcej elastyczności. Należy wprowadzać do umów takie zapisy, które pozwolą w ciągu miesiąca czy dwóch miesięcy przejść do stanu, który byłby adekwatny do sytuacji. To nie jest trudne. Wystarczą trzy linijki, gdzie zapiszemy taką opcję elastycznego kształtowania czynszu w zależności od zmieniających się warunków.  Ale to jest zależne od wynajmujących.

Rozmawiał: Radosław Rybiński 

Facebook
LinkedIn

Informacje partnerów portalu

Najemcy

gastronomia
20 lokalizacji
Etno Cafe to wrocławski projekt kawiarni z przestrzenią indywidualnie aranżowaną dla każdej lokalizacji. Sercem Etno Cafe jest własna, rzemieślnicza palarnia,…
Baza danych

Firmy

Operator sieci kawiarni i palarni kawy. Wrocławska firma oferuje szereg usług związanych z kawą. Stworzona przez spółkę marka Etno Cafe…
Baza danych

Najnowsze informacje

Scroll to Top