scf-news-retailnet-pl-logo-white.svg

[WYWIAD] Yoram Reshef, Blue City: sytuacja jest naprawdę dramatyczna

yoram-reshef-blue-city

Sklepy i centra handlowe są bezpieczne. Ale żeby to zrozumieć, trzeba wyjść z gabinetu i zobaczyć świat na własne oczy. Tego nikt z decydentów nie zrobił – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl / SCF News Yoram Reshef, dyrektor generalny Blue City Sp. z o. o.

Od soboty 7 listopada większość sklepów w galeriach handlowych będzie ponownie zamknięta. Czy spodziewaliście się Państwo powtórki sytuacji z wiosny? 

Mieliśmy nadzieję, że do tego nie dojdzie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy od tygodni wskazywali, jak taka decyzja wpłynie na sytuację nie tylko branży handlowej, ale również innych branż z nią powiązanych. Od miesięcy środowisko handlowe apelowało także o przywrócenie niedziel handlowych, aby handel mógł odrabiać straty, ale także, aby rozłożyć ruch klientów na 7 dni w tygodniu.

Mam wrażenie, że nikt z podejmujących decyzję o zamknięciu centrów handlowych nie był od dawna w żadnym centrum i nie widział, jak centra wyglądają w czasach pandemii. W galeriach nie ma tłumów, nie ma kolejek, ruch jest znacznie słabszy niż rok temu. Klienci sami podejmują decyzję o ograniczaniu wizyt w centrach handlowych. Wszystkie centra i sklepy są przygotowane i stosują się do obowiązujących zasad sanitarnych. Sklepy i centra handlowe są bezpieczne. Ale żeby to zrozumieć, trzeba wyjść z gabinetu i zobaczyć świat na własne oczy. Tego nikt z decydentów nie zrobił. Decyzja o zamknięciu sklepów w centrach handlowych jest szkodliwa i niepotrzebna.

Doświadczenia z wiosennego lockdownu będą pomocne? 

Jeśli chodzi o przygotowanie do lockdownu, to faktycznie mamy już doświadczenie z wiosny, dlatego łatwiej nam teraz reagować na decyzje rządu. Nie zmienia to faktu, że branża handlowa jest w dramatycznej sytuacji.

Część lokali będzie mogła jednak funkcjonować. Lockdown nie dotyczy sklepów spożywczych, drogerii, aptek i usług.

Tym razem może być otwarte około 1/3 sklepów w centrach – to za mało, żeby wytworzyć wystarczający ruch odwiedzających. Co z tego, że umiemy już zarządzać logistyką kryzysu jeżeli nasi najemcy nie mogą zarabiać? Sytuacja jest naprawdę dramatyczna.

Jak odnosicie się Państwo do apelu wystosowanego przez ZPPHiU w kwestii abolicji czynszowej? 

Zawsze rozmawiamy z najemcami i po pierwszej fali porozumieliśmy się z wszystkimi. Ale to nie jest tak, że centra handlowe to bogate ciocie z Ameryki i funkcjonują w oderwaniu od rzeczywistości rynkowej. My jesteśmy normalnymi przedsiębiorstwami, mamy koszty utrzymania, kredyty, płacimy opłaty i podatki. Nie możemy jako jedyni ponosić wszystkich obciążeń związanych z pandemią. Sklepy żyją dzięki centrom handlowym a centra dzięki sklepom, to są naczynia połączone i jedno bez drugiego nie ma szans na przetrwanie. Na wiosnę zarządcy centrów zostali obciążeni wszystkimi kosztami lockdownu w naszej branży.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY
PULS RYNKU
SCF DATABASE

Projekty

blue-city-z-gory
galeria handlowa
65 000 m2
Centrum handlowe łączące funkcje komercyjne, rozrywkowe, kulturalne i biurowe.
Baza danych

Firmy

blue-city-logo
developer/inwestor
Blue City to centrum handlowe IV generacji, zbudowane i zarządzane przez Blue City, spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Centrum zostało otwarte…
Baza danych
logo blue SCF News - Retailnet.pl-clear
Codzienny newsletter

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych: najemców, deweloperów i inwestorów.

Subscribe

* indicates required