PARTNERZY PORTALU

[WYWIAD] Grzegorz Mroczek, CREAM: damy radę jako branża. To nie pierwszy i nie ostatni kryzys

Jest tak samo wielu wynajmujących w trudnej sytuacji, jak najemców. Budowanie retoryki, że jedni mają lepiej, drudzy gorzej jest toksyczne i niewłaściwe. Rozumiem stanowisko najemców, ale jestem także przedstawicielem wynajmujących i widzę ich zmagania z tą sytuacją. Musimy wywołać efekt „revange shopping”, wszyscy – najemcy i wynajmujący – wspólnie. Lepszy marketing, lepsza obsługa klienta, omnichannel, customer experience, wygoda zakupów i wiele innych. Nad tym naprawdę trzeba pracować, bo inaczej będzie krucho – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl / SCF News Grzegorz Mroczek, wiceprezes CREAM Property Advisors

Jak CREAM ocenia rządową decyzję o lockdownie?

Grzegorz Mroczek: Decyzja rządowa o handlowym lockdownie to już drugi taki cios w tym roku. Wstrzymanie działalności większości sklepów w galeriach nastąpiło w trakcie powrotu do formy po wiosennym lockdownie – odbudowa zarówno odwiedzalności, jak i obrotów wyglądała bardzo pomyślnie, przypominając kształtem literę V. Teraz może być już gorzej. Spodziewam się raczej scenariusza w kształcie litery U, w którym odbudowa konsumpcji potrwa znacznie dłużej – kilka miesięcy i przez jakiś czas będziemy szorować po dnie. Wszystko zależy również od długości trwania handlowego lockdownu oraz pomysłów branży na przezwyciężenie impasu. Oczywiście, istotne będzie wprowadzenie szczepionki na Covid-19, której opracowanie właśnie szumnie ogłoszono. My jednak skupiamy się raczej na ciężkiej pracy strategicznej na rzecz naszych klientów w kolejnych miesiącach, opracowując zupełnie nowe narzędzia i rozwiązania, które będą bardziej dynamiczne i lepiej dostosowane do tempa powrotu najważniejszych wskaźników.

Najemcy apelują o zwolnienie z czynszu. Jak się na to zapatrujecie?

GM: Najbliższe miesiące będą od wszystkich wymagać kompromisów. To nie będzie czas wykorzystania sytuacji i nadużyć. W trakcie pierwszego wstrzymania handlu duże napięcia między stronami spowodowała niesymetryczna pomoc rządu. Jest tak samo wielu wynajmujących w trudnej sytuacji, jak najemców. Budowanie retoryki, że jedni mają lepiej, drudzy gorzej jest toksyczne i niewłaściwe. Rozumiem stanowisko najemców, ale jestem także przedstawicielem wynajmujących i widzę ich zmagania z tą sytuacją. Z naszej strony najemcy mogą liczyć na pomoc w miarę naszych możliwości. Uważam, że bez zdrowo funkcjonujących najemców nie ma dobrego biznesu. Drugi lockdown będzie również wymagał ponownych rozmów z instytucjami finansującymi – ostatnio poszło nam bardzo dobrze i liczę, że tak będzie również teraz.

Jak odnoszą się Państwo do wytycznych przedstawionych przez rząd?

GM: Niestety, ten temat jest słabo przygotowany przez rządzących. Podczas pierwszego lockdownu rząd prowadził konsultacje z przedstawicielami różnych branż w tym zarówno wynajmujących, jak i najemców. Moim zdaniem te doświadczenia nie zostały wzięte pod uwagę. Zima znów zaskoczyła drogowców – o drugiej fali pandemii mówi się przecież od marca tego roku. Staram się nie być krytyczny, bo sytuacja epidemiologiczna jest trudna, ale mam wrażenie, że cały ten proces jest przypadkowy i nieprzemyślany. Nie wiadomo właściwie dlaczego lockdown dotknął te, a nie inne branże – czy były ku temu powody? Odwiedzalność w centrach jest obecnie rzeczywiście niższa, a zasady higieny – są wysokie. Odblokowanie niedziel handlowych pozwoliłoby nie tylko odbudować branżę, ale również rozwodnić footfall i tym samym ograniczyć możliwość zarażenia.

Jak oceniacie pomoc zaproponowaną przez rząd?

GM: Nie wiemy dokładnie, jak to wsparcie będzie wyglądać. Nadal obowiązują ustawy, które powstały na etapie pierwszej fali pandemii. Wówczas pomoc nie była wystarczająca i na dodatek była niesymetryczna, co, jak wspomniałem, powodowało ogromne napięcia w branży. Tym razem rynek jest w trudniejszej sytuacji, bo środki się po prostu kończą. Będzie potrzebne większe wsparcie z programów rządowych, jak również pomoc instytucji finansowych, które wcale nie są w tym roku dobrej kondycji finansowej – wystarczy spojrzeć na kapitalizację banków na giełdzie. Myślę jednak, że tak jak po pierwszej fali, strony rynku podadzą sobie ze zrozumieniem rękę i ramię w ramię staną w obronie handlu. Już wielokrotnie to wspominałem: do odbudowy będzie potrzebna również myśl strategiczna w walce o szybką odbudowę konsumpcji. CREAM Property Advisors pracuje nad tym od jakiegoś czasu i zachęcam do tego innych. Musimy wywołać efekt „revange shopping”, wszyscy – najemcy i wynajmujący – wspólnie. Lepszy marketing, lepsza obsługa klienta, omnichannel, customer experience, wygoda zakupów i wiele innych – brzmi znajomo? Nad tym naprawdę trzeba pracować, bo inaczej będzie krucho. Wyjdziemy z tego mocniejsi, bo to nie pierwszy i nie ostatni kryzys. Damy radę jako branża.

Facebook
LinkedIn

Informacje partnerów portalu

Firmy

retail agency
CREAM Property Advisors oferuje pełny zakres usług związanych z nieruchomościami komercyjnymi. Firma specjalizuje się w asset i property managemencie, leasingu…
Baza danych

Najnowsze informacje

Scroll to Top

Informacje

Projekty

Najemcy

Firmy

Informacje

Projekty

Typ obiektu

Liczba miejsc parkingowych

Liczba lokali

Status Inwestycji

Powierzchnia GLA w m2

Województwo

Najemcy

Typ sieci

Liczba wszystkich sklepów

Firmy

Typ firmy