PARTNERZY PORTALU

Apsys: nowatorski projekt modernizacji – wyzwanie i sukces Manufaktury

Zakończona już modernizacja łódzkiej Manufaktury to projekt na wielką skalę wykraczającą poza typowy zakres prac remontowych. Właściciel Union Investment Real Estate GmbH i zarządca obiektu, a jednocześnie project manager procesu Apsys Polska przyjęli model działania, który w nowatorski sposób łączy architekturę, nowoczesny design, technologię i zrównoważony rozwój z obszarem customer experience O wyzwaniach i sukcesach procesu modernizacji Manufaktury opowiadają: Marcin Stokowiec, Investment Director w Apsys Polska, Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury i Monika Długosz-Łempicka, Dyrektor marketingu.

Projekt modernizacji Manufaktury miał kompleksowy charakter, obejmował wszystkie części obiektu wraz z przygotowaniem dodatkowej powierzchni najmu – ok. 1 tys. mkw. – przeznaczonej dla marek, które oczekiwały na miejsce w galerii, a także podniesieniem na piętrze witryn sklepowych o ponad metr i wyeksponowaniem w ten sposób obecnych już w obiekcie brandów. Plan zakładał ponadto wymianę systemu klimatyzacji i wentylacji, nowe oświetlenie, instalacje elektryczne i wodno-kanalizacyjne, odnowienie podłóg, wymianę mebli, wykończenie wnętrz naturalnymi materiałami, montaż wykonanych na zamówienie podwieszanych i podświetlanych sufitów, a także całkowitą zmianę aranżacji wnętrz i przygotowanie nowych przestrzeni wypoczynku i rozrywki.

Marcin Stokowiec, Investment Director w Apsys Polska

Szeroko zakrojone prace rozpoczęły się w ubiegłym roku i zostały podzielone na kilka etapów. Za generalne wykonawstwo modernizacji odpowiadała firma Infine. W okresie przewidzianym na realizację przedsięwzięcia galeria pracowała w normalnym trybie, a remont prowadzono tak, by nie utrudniał działalności najemców i w jak najmniejszym stopniu wpływał na poziom komfortu klientów. Spektakularna inwestycja została zrealizowana w ciągu 18 miesięcy.

– Od początku postawiliśmy sobie cel, by remont był jak najmniej uciążliwy zarówno dla naszych gości, jak i dla najemców, a jednocześnie był efektywny. Realizowana w ten sposób modernizacja jest trudnym zadaniem, wymaga podwójnego wysiłku, odpowiedniej koordynacji pracy podwykonawców i dopracowanego w każdym szczególe harmonogramu. Zespół pracował głównie nocami i w niedziele niehandlowe, w ciągu dnia wykonywano drobne działania instalacyjne. Zintensyfikowaliśmy codzienne prace związane ze sprzątaniem i konserwacją powierzchni, by obiekt mógł funkcjonować w swoich standardowych godzinach. Równolegle zespół marketingu Manufaktury prowadził kreatywną kampanię informacyjną dla klientów, aby ci nie tylko na bieżąco orientowali się w postępach prac, ale także mogli zaangażować się w proces zmian i na nowo odkrywać to kultowe miejsce – mówi Marcin Stokowiec, investment director w Apsys Polska prowadzący proces modernizacji Manufaktury.

Wyprzedzać preferencje klientów

Manufaktura od ponad 13 lat wpisuje się w tkankę miasta, działa zgodnie z jego rytmem, dostosowuje się do różnorodności i stylu życia mieszkańców Łodzi. Stworzyła własną, rozpoznawalną w tej części Europy markę, która przyciąga odwiedzających i najemców, a zarazem zobowiązuje do ciągłego ulepszania jakości obsługi. Obiekt jest zarządzany z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb konsumentów, trendów w branży retail i aktualnej sytuacji na rynku handlowym. Decyzję o modernizacji Manufaktury właściciel podjął w odpowiednim momencie pozwalającym na zaproponowanie nowatorskiej koncepcji wykraczającej poza znane schematy. Badanie przeprowadzone przed remontem przez zewnętrzną firmę Reteam Group potwierdziło, że Manufaktura jest najpopularniejszą przestrzenią publiczną, odpowiada aktualnym preferencjom łodzian, mieszkańców regionu, a także turystów zarówno w zakresie oferty zakupowej, jak i rozrywkowej czy rekreacyjnej. Analitycy zastosowali metodologię mind16, która umożliwia uzyskanie konkretnych wyników i zanonimizowanych profili zachowań konsumenckich.

Sławomir Murawski, Dyrektor Manufaktury

– Sektor handlu cechuje dynamiczny rozwój, dlatego aby utrzymać wysoką konkurencyjność i sprostać coraz nowszym oczekiwaniom klientów, musimy obserwować zachowania społeczne, w szybkim tempie adaptować się do zmian, a nawet starać się je wyprzedzać. Na zaufanie konsumentów i najemców Manufaktura pracowała przez wiele lat. Plan remontu połączyliśmy z wnioskami z analizy preferencji klientów w wielu kategoriach dotyczących np. designu, kształtów, kolorystyki i innych szczegółowych elementów decydujących o komforcie użytkowania. Musimy pamiętać, że w dzisiejszych czasach konsumenci mają wiele alternatyw, dlatego nowoczesne zarządzanie obiektem handlowym polega na dostarczaniu wyjątkowych doświadczeń i wzbudzaniu emocji. Galerie powinny stawać się coraz atrakcyjniejsze i ciekawsze dla klientów, by rzeczywiście chcieli do nich wracać – mówi Sławomir Murawski, dyrektor łódzkiej Manufaktury.

Nowe trendy integralne z designem Manufaktury

Projekt architektoniczny powierzono pracowni Sud Architekt Polska – tej samej, która blisko 20 lat temu zaprojektowała wnętrza Manufaktury, przeobrażając dawną fabrykę włókienniczą w nowoczesną, innowacyjną i wielofunkcyjną przestrzeń.

– Z przyjemnością przyjęliśmy zaproszenie Union Investment i Apsys Polska do przeprojektowania wnętrza Manufaktury. Dla nas jako autorów pierwszego projektu było to całkiem naturalne, ale też wymagające. Ponieważ Manufaktura od momentu otwarcia cieszy się dużym powodzeniem i słynie z wyjątkowej tożsamości, to naszym głównym celem była naturalna ewolucja wnętrz, ale nie zagubienie DNA obiektu. Dlatego naszą najważniejszą inspiracją pozostała Łódź i jej kultura tekstylna, filmowa, modowa i tętno nowoczesnego, prężnie rozwijającego się miasta – komentuje Jacek Kowalski, senior project manager z Sud Architekt Polska.

Zmiany widoczne już od wejścia

Prace prowadzone były równolegle na terenie całego obiektu. Koncepcja opierała się na kontrastowych zestawieniach spójnych z ideą Manufaktury takich jak łączenie nowoczesności z historią i tradycjami Łodzi oraz aktualnych trendów i oryginalnego designu z rodzinnym, ciepłym charakterem miejsca. W odnowionych wnętrzach galerii obok technologii jeszcze większe znaczenie zyskała społeczna funkcja obiektu i projektowanie doświadczeń. Reprezentacyjna część budynku – główne wejście od strony rynku – przeszła gruntowną modernizację. Zlikwidowano wiatrołap, a automatyczne drzwi zostały zastąpione bardziej ergonomicznym modelem obrotowym zapewniającym lepszą izolację termiczną budynku. Nowa podłoga przy głównym wejściu stanowi kontynuację układu nawierzchni rynku. Działania renowacyjne objęły również charakterystyczne dla Manufaktury eleganckie parkiety w pasażach handlowych. Miejski kontekst budynku został na nowo wyeksponowany poprzez zmianę kolorystyki fasady na odcienie szarości nawiązujące do industrialnej przeszłości terenu. Indywidualny i wyjątkowy charakter podkreśla też przepiękny, nowoczesny sufit i ornamenty, z których słynie Manufaktura na rynku.

Funkcjonalne Qulinarium, olśniewająca iluminacja

Z ogromnym wyzwaniem wiązało się pogodzenie modernizacji z pracą strefy food court dostępnej dla klientów przez 7 dni w tygodniu (również w niedziele niehandlowe). Ta przestrzeń przeszła metamorfozę związaną z częściowym przekształceniem bryły budynku: w dachu został zamontowany nowy świetlik nawiązujący do konstrukcji szedowych stosowanych powszechnie w XIX-wiecznym budownictwie przemysłowym. Po wprowadzeniu tej zmiany przestrzeń gastronomiczna wypełniła się naturalnym światłem. Lepsze doświetlenie uzyskano także dzięki dodatkowym lustrzanym panelom. Potrzeba dostępu do dziennego światła w strefie food court była jedną z najczęściej zgłaszanych przez klientów Manufaktury. Rozwiązania zostały wprowadzone zgodnie z kierunkiem ich oczekiwań opracowanym na podstawie regularnych badań opinii. Po modernizacji w strefie gastronomicznej znalazło się także miejsce do wspólnego gotowania – mobilny mebel, który umożliwia organizowanie pokazów live-cooking, prezentacji i innych kulinarnych wydarzeń. W tej części budynku zaprojektowano również dodatkową przestrzeń dedykowaną rodzinom – kameralny plac zabaw wokół wysokich stołów, przy których rodzice mogą spokojnie zjeść posiłek, obserwując bawiące się dzieci. Przyjazną atmosferę zapewni również naturalna zieleń, która wypełniła całą strefę restauracyjną. Ważny element aranżacji stanowi zielona ściana inspirowana koncepcją vertical garden z napisem „Qulinarium”, czyli nową nazwą strefy food court.

Monika Długosz-Łempicka, Dyrektor marketingu Manufaktury

– W ścianie zamontowaliśmy nowoczesne multimedialne elementy wtapiające się w zieleń. Multimedia intrygują, przykuwają wzrok i dowodzą, że wciąż potrafimy zaskakiwać klientów, a architektura zieleni także może być innowacyjna. Łączenie technologii ze światem natury z pewnością wyróżnia naszą konstrukcję na tle klasycznych pionowych ogrodów – informuje Monika Długosz-Łempicka, dyrektor marketingu Manufaktury.

 Zmieniło się również wyposażenie i wykończenie tej części obiektu: zastosowano nowy układ stołów, dodające energii kolory oraz różnorodne wzory i faktury. Atmosfera jest bardziej klimatyczna również dzięki efektownemu, podświetlanemu sufitowi akustycznemu, dla którego projektanci przygotowali nowy wzór inspirowany historycznymi tekstyliami. Ten motyw jest powtarzany także w pozostałych częściach Manufaktury.

Nowa jakość relaksu

Wsłuchując się w głos klientów, właściciel i zarządca Manufaktury podjęli decyzję o przebudowie stref wypoczynku. Nowe miejsca do rekreacji i relaksu stały się nie tylko jeszcze wygodniejsze, ale także w umiejętny sposób łączą odważny design i nowe technologie z oryginalną aranżacją zieleni.

Nowe rozwiązania przygotowano również z myślą o najmłodszych gościach centrum. Dotychczasowe place zabaw zostały zastąpione strefą Urwisarium. Wszystkie elementy wyposażenia tej przestrzeni spełniają wysokie standardy bezpieczeństwa, a takie rozwiązania jak nowoczesna interaktywna podłoga będą stymulować dziecięcą kreatywność. Dla młodych gości Manufaktury stworzono również spektakularne Machinarium – innowacyjny plac zabaw zaprojektowany przez hiszpańską firmę The Leisure Way specjalizującą się w odważnym aranżowaniu przestrzeni publicznych. Projekt dla Manufaktury jest jej pierwszą inwestycją realizowaną w Polsce. Pionierska konstrukcja przypominająca maszynę parową stanęła w tzw. małej rotundzie. Ponad ośmiometrową wieżę otacza gigantyczna zjeżdżalnia – całość utrzymana jest w kolorystyce nawiązującej do neoplastycyzmu, a w formie – do twórczości Katarzyny Kobro i Władysława Strzemińskiego.

Nowe technologie to must have

Ważną częścią projektu modernizacji Manufaktury od samego początku były nowe technologie i standardy zrównoważonego rozwoju.

– Zależało nam na osiągnięciu wyższych parametrów energooszczędności i tym samym zmniejszeniu wpływu eksploatacji obiektu na środowisko. Szacowane obniżenie zużycia energii po wymianie oświetlenia to aż 30 proc. Technologie wykorzystaliśmy także do usprawnienia komunikacji z klientami i ułatwienia im poruszania się po obiekcie, jak i zapewnienia dodatkowych udogodnień. Efektami zmian są przede wszystkim imponujące ekrany LED, a także więcej punktów do ładowania urządzeń mobilnych, w tym indukcyjne ładowarki do smartfonów – mówi Marcin Stokowiec.

Zgodnie z nowoczesną wizją galerii handlowej na ekranie stworzonym w rotundzie obiektu wyświetlane są efektowne animacje, w nietypowy sposób opowiadające o historii Manufaktury. W podobny sposób uatrakcyjniona została strefa gastronomiczna. Do Qulinarium prowadzi nowoczesna, multimedialna brama skonstruowana z ekranów LED tworzących jednolitą całość, na których wyświetlane są animacje o tematyce kulinarnej lub dotyczącej galerii.

Sztuka ma swoje miejsce

Podczas modernizacji Manufaktury nie zapomniano również o bardzo istotnym elemencie DNA tego miejsca, jakim jest sztuka. Do zbiorów sąsiadującego z Manufakturą Muzeum Sztuki nawiązuje projekt Machinarium, ale również unikatowy mural, który znalazł swoje miejsce w reprezentatywnej części jednego z wejść do obiektu.

– Proces modernizacji zakładał również decyzje podejmowane na bieżąco. Mogliśmy zostawić tę ścianę białą, mogliśmy wybrać stylową tapetę, ale najbliżej nam do sztuki, szczególnie tej wielkomiejskiej, autentycznej, a taką właśnie jest street art. Dlatego zaprosiliśmy do współpracy młodych artystów, absolwentów łódzkiej ASP Marcina Wydrzyńskiego i Szymona Ryczka – tłumaczy Monika Długosz-Łempicka.

Wielobarwny mural bezpośrednio nawiązuje do animacji prezentowanych na nowoczesnych ekranach LED w innych częściach galerii.

– Udało się wywołać niesamowitą artystyczną synergię dwóch autonomicznych projektów. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu końcowego – podsumowuje dyrektor marketingu Manufaktury.

Jak komunikować remont? Kreatywnie!

Marka Manufaktury zobowiązuje do nieszablonowych działań zarządczych, które zapadają w pamięć i kształtują relacje z klientami. W czasie remontu goście centrum uczestniczyli w nietypowej kampanii informacyjnej. Pod hasłem „To przechodzi wszelkie przeobrażenie” o zmianach w Manufakturze informowali czołowi przedstawiciele polskiego stand-upu – w krótkich filmach i spotach radiowych nagranych specjalnie na potrzeby Manufaktury satyrycznie komentowali prace modernizacyjne.

– Wiedzieliśmy, że wszelkie ewentualne utrudnienia i niedogodności związane z remontem mogą powodować napięcia, dlatego od początku postawiliśmy na humor i spojrzenie na modernizację z przymrużeniem oka. Udało się, bo kampania spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem, szczególnie wśród młodych ludzi – podsumowuje Monika Długosz-Łempicka.

Zakończenie projektu i satysfakcja

Proces modernizacji zakończył się pełnym sukcesem i – co ważne – został zamknięty w nieprzekraczalnym, założonym na wstępie ścisłym reżimie czasowym. Przebudowa rozpoczęta w ubiegłym roku i realizowana równolegle z bieżącym działaniem centrum handlowego była skomplikowana, a z perspektywy zarządzania obiektem wymagała dużego doświadczenia i szerokich kompetencji. Manufaktura po raz kolejny wyznacza nowy kierunek na polskim rynku handlowym, pokazując, że może zaoferować klientom jeszcze więcej udogodnień, nie tracąc przy tym swojej tożsamości i wyjątkowej wartości miastotwórczej.

– Zdawaliśmy sobie sprawę, że musimy stworzyć komfortowe warunki dla wszystkich uczestników tego procesu: zaczynając od współpracy z najemcami przez dbanie o wysoką jakość obsługi klientów centrum po konsultacje z ekspertami i koordynowanie prac wykonawczych z naszymi partnerami. Bez zaangażowania wszystkich stron i przychylności mieszkańców miasta sukces nie byłby możliwy, dlatego odświeżona, jeszcze piękniejsza i nowocześniejsza Manufaktura to nasze wspólne dzieło. Cieszę się, że dzięki tym wysiłkom pozostała ikoną współczesnej Łodzi – podsumowuje Marcin Stokowiec.

Facebook
LinkedIn

Informacje partnerów portalu

Projekty

galeria handlowa
110 000 m2
ManufakturaManufaktura jest miejscem spotkań łodzian, a także obowiązkowym punktem na mapie każdego turysty odwiedzającego Łódź. To największe w regionie centrum…
Baza danych

Firmy

developer/inwestor
Od 24 lat, Apsys projektuje i zarządza przestrzeniami handlowymi we Francji i w Polsce. Apsys rozwija innowacyjne, „szyte na miarę”…
Baza danych

Najnowsze informacje

Scroll to Top