Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

Ingka Centres rewolucjonizuje tradycyjny model centrum handlowego 

Pomimo licznych wyzwań, ekonomicznych i społecznych, związanych z panującą pandemią koronawirusa, Ingka Centres nie zwalnia tempa. Spółka systematycznie poszerza portfolio swoich nieruchomości, rozwija nową koncepcję “miejsca spotkań”, a jej wyniki – biorąc pod uwagę panujące okoliczności – można uznać za satysfakcjonujące.

Jak poinformowali przedstawiciele Ingka Centres, w ciągu ostatnich 12 miesięcy spółka otworzyła w swoich centrach handlowych łącznie ponad 500 nowych sklepów. Biorąc pod uwagę wszystkie 45 obiektów wchodzących w skład portfolio Ingka Centres w Chinach, Europie i Rosji, poziom komercjalizacji wynosi obecnie ok. 95 proc.

Dobre wyniki

Obroty osiągnięte w tym okresie przez najemców Ingka Centres wyniosły 5,4 mld euro. To co prawda o ponad 16 proc. mniej w ujęciu rok do roku (przy stałym kursie walut), warto jednak przypomnieć, że z powodu panującej pandemii, aż na 13 z 15 rynków na których działają centra Ingka Centres, rządy wprowadziły czasowe obostrzenia w handlu. W wielu przypadkach oznaczało to po prostu zamknięcie obiektów handlowych. Odbiło się to w oczywisty sposób również na liczbie klientów odwiedzających centra należące do Ingka Centres. W ciągu ostatnich 12 miesięcy ich liczba zmalała z 480 do 369 mln osób.

Gerard Groener, dyrektor zarządzający Ingka Centres.
Gerard Groener, dyrektor zarządzający Ingka Centres.

– Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, z jakimi mieliśmy do czynienia w ostatnich miesiącach, osiągnęliśmy dobre wyniki. Cały czas staramy się zapewnić naszym klientom najwyższą jakość doświadczeń zakupowych, które będą odpowiadać potrzebom kupujących. Angażujemy lokalne społeczności i dostarczamy rozwiązania, które wpisują się w styl życia naszych klientów. Dzięki temu nasza firma jest bardziej odporna na zawirowania rynkowe, których doświadczamy w ostatnim czasie. Pandemia jeszcze się nie skończyła i najprawdopodobniej będziemy musieli w najbliższym czasie stawić czoła kolejnym wyzwaniom. Uważam jednak, że jesteśmy na nie dobrze przygotowani. Co więcej jestem przekonany, że mamy dobrą pozycję wyjściową, aby odnosić dalsze sukcesy w przyszłości – mówi Gerard Groener, dyrektor zarządzający Ingka Centres.

 Strategia na nowe czasy

W ramach nowej strategii Ingka Centres konsekwentnie stawia na rozwój nowego, miejskiego formatu sklepów IKEA. W tym celu nabyła ostatnio dwie nieruchomości w Wielkiej Brytanii i Ameryce Północnej. Koszt zakupu i przebudowy obiektu w Londynie wyniósł 160 mln funtów, a w San Francisco 260 mln dolarów. Oba projekty uzupełniają strategię IKEA polegającą na otwieraniu sklepów miejskich, która jest odpowiedzią na panujące obecnie globalne trendy: postępującą urbanizację, zmieniające się zachowania klientów i cyfryzację handlu detalicznego.

– Pomimo pandemii nasze zaangażowanie w zrównoważony rozwój pozostaje niezachwiana, a strategia People Planet Positive, która wyznacza nasz program do 2030 roku, jest realizowana zgodnie z planem. Chcemy pomóc naszym klientom prowadzić bardziej zrównoważone życie. Współpracujemy na tym polu z partnerami i lokalnymi organizacjami społecznymi. Chcemy przyspieszyć tworzenie nowych koncepcji przyjaznych środowisku, takich jak kawiarenki naprawcze czy eko-laboratoria, a także inicjatywy związane z recyklingiem. Dla przykładu, w Wola Parku w Warszawie niedawno wprowadziliśmy szereg inicjatyw mających na celu edukowanie i inspirowanie ludzi w kwestii zrównoważonej produkcji żywności, ograniczania ilości odpadów i oszczędzania wody – kontynuuje Gerard Groener.

Miejsca spotkań

Ingka Centres pozostaje zaufanym partnerem dla marek poszukujących rozwoju na międzynarodowych rynkach. Dowód? W ciągu ostatnich 12 miesięcy w jej centrach otwartych zostało 500 nowych sklepów. Firma nadal inwestuje również w modernizację swoich obiektów tak, aby stawały się bardziej wielofunkcyjne, zrównoważone i współgrające z rosnącym trendem zakupów online. Chodzi m.in. o tworzenie szerszej oferty gastronomicznej i rozrywkowej, ale także stref zielonych i przestrzeni przeznaczonych dla lokalnych społeczności oraz co-workingu. Ingka Centres stawia sobie za cel zrewolucjonizowanie tradycyjnego modelu centrum handlowego i uczynienia z niego miejsca spotkań. Nowa koncepcja meeting places narodziła się ze spotkań z wieloma ludźmi. Na tej podstawie stworzone zostały miejsca, w których każdy może poczuć się jak w domu.

– Zdolność łączenia klientów, lokalnych społeczności i biznesowych partnerów to nasz cel na przyszłość. Chcemy wzbudzić w nich poczucie przynależności i zaangażować do wspólnych projektów. Dlatego m.in. rozwijamy projekty miejskie, które w naturalny sposób zbliżają nas do klientów. Angażujemy się także w inicjatywy online i budujemy relacje ze społecznościami internetowymi. To z jednej strony jest elementem naszej wizji, a z drugiej zwiększa ruch zarówno w sklepach stacjonarnych jak i online – wyjaśnia Gerard Groener.