Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

Dobre wyniki globalne Jysk w nietypowym roku finansowym

Pomimo wielu wyzwań, Jysk zakończył rok finansowy 2019/20 z 15-procentowym wzrostem zysków. – Efekty pandemii koronawirusa wpływają na nasze funkcjonowanie, tak jak na większość firm. Nasze plany są długofalowe, co oznacza, że potrzebujemy inwestować w przyszłość i pozostać w gotowości na czas, kiedy koronawirus nie będzie już w centrum uwagi społeczeństwa – mówi Jan Bøgh, CEO & President Jysk.

Jysk, zaprezentował wyniki globalne pierwszy raz za rok działalności po połączeniu Jysk Nordic i Danisches Bettenlager, które nastąpiło 1 września 2019 roku. Poprzedni rok finansowy przyniósł spółce wysoki obrót w wysokości 4,1 miliarda euro oraz wysoki zysk przed opodatkowaniem w wysokości 489 milionów euro.

Jan Bøgh, CEO & President Jysk

– Przede wszystkim chciałbym podziękować naszym pracownikom. Wykonali świetną robotę w tak trudnym czasie, kiedy mierzyliśmy się z wieloma wewnętrznymi zmianami w naszej organizacji, jak również z zewnętrznymi wyzwaniami spowodowanymi przez koronawirusa – mówi Jan Bøgh, CEO & President Jysk.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

Podobnie jak inne firmy, Jysk musiał stawić czoło wielu trudnościom, wynikającym z pandemii koronawirusa, w tym sytuacji zamknięcia ponad 2 tys. sklepów na skutek rządowych decyzji.

– Efekty pandemii koronawirusa wpływają na nasze funkcjonowanie, tak jak na większość firm. Oczywiście najwyższym priorytetem jest dla nas zapewnienie bezpieczeństwa naszym pracownikom oraz klientom. Ale równie ważne jest, żeby sytuacja z koronawirusem nie zużyła naszych zasobów ponad to, co jest obecnie konieczne. Nasze plany są długofalowe, co oznacza, że potrzebujemy inwestować w przyszłość i pozostać w gotowości na czas, kiedy koronawirus nie będzie już w centrum uwagi społeczeństwa – mówi Jan Bøgh.

Jan Bøgh podkreślił, że wyzwania ubiegłego roku finansowego, wyraźnie pokazały, że model biznesowy Jysk jest silny. Zarówno w odniesieniu do posiadania konceptu niewielkich sklepów, jak i do silnej współpracy pomiędzy biurami lokalnymi a biurem głównym. Takie rozwiązania pozwoliły Jysk szybko dostosowywać się do zmian globalnych oraz lokalnych.

– W ubiegłym roku finansowym zobaczyliśmy siłę naszego modelu biznesowego. Nie tylko pod względem wykorzystania walorów naszych organizacji lokalnych. Dotyczyło to również naszych umiejętności kontrolowania przepływu towarów w bardzo nieprzewidywalnych okolicznościach i przekierowania punktu uwagi naszych klientów i pracowników na usługę click & collect oraz do kanałów sprzedaży online w celu utrzymania handlu w sytuacji tymczasowego zamknięcia większość naszych stacjonarnych sklepów – mówi Jan Bøgh.

Ograniczone inwestycje Jysk

W ubiegłym roku finansowym znacząco zmniejszyła się liczba inwestycji Jysk. Jest to negatywny efekt wpływu pandemii koronawirusa na działalność firmy, widoczny również w zwiększonym wyniku finansowym.

– Wdrożenie wszystkich zaplanowanych działań związanych z otwarciami sklepów nie było możliwe, co miało pozytywny efekt ekonomiczny, ponieważ zaoszczędziliśmy pieniądze. Ale to znaczy również, że nie inwestowaliśmy w sklepy stacjonarne tak, jak zaplanowaliśmy. Dlatego jest to tym bardziej ważne w bieżącym roku finansowym, żeby inwestować tak dużo, jak tylko będzie to możliwe – mówi Jan Bøgh.

W bieżącym roku finansowym (2020/2021) planowane jest otwarcie ponad 150 sklepów Jysk na świecie. Kolejnym tematem, który dla Jysk staje się coraz ważniejszy to odpowiedzialna gospodarka zasobami.

Jysk jest międzynarodową siecią handlową, wywodzącą się z Danii, która sprzedaje „wszystko dla domu”, założoną przez Larsa Larsena, który w 1979 roku otworzył swój pierwszy sklep w duńskim mieście Aarhus. Jysk obejmuje obecnie ponad 2,9 tys. sklepów. Sieć zatrudnia ok. 26,5 tys. pracowników w 51 krajach na całym świecie. Jysk należy do Lars Larsen Group, w której skład wchodzą liczne firmy m.in. z branży wnętrzarskiej, sieć restauracji, pole golfolwe.

W Polsce Jysk istnieje od 2000 roku. Siedziba firmy znajduje się w Gdańsku. Sieć dynamicznie się rozwija, każdego roku otwieranych jest kilkanaście nowych placówek. Firma prowadzi też sprzedaż on-line. W Polsce Jysk zatrudnia ponad 2,250 osób.