[WYWIAD] Rafał Kościuk, Fit Cake: co miesiąc odnotowujemy lepsze obroty. Covid jest nam na rękę

Wszystkie działające cukiernie mają się dobrze i generują obroty. Wynika to z tego, że nasze kawiarnie są bardzo dobrze przygotowane na ten trudny czas. Mamy aplikację, która pozwala zamawiać przez telefon, posiadamy produkty bezdotykowe pakowane w słoikach i bardzo mocno promujemy usługę takeaway. Nasze lokale mają charakter kawiarni technicznych czyli są miejscami, w których produktem jest sam produkt, a nie możliwość spędzania czasu na kawie w kawiarni – mówi w rozmowie z Retailnet.pl / SCF News Rafał Kościuk, twórca sieci Fit Cake

W ostatnim czasie sieć Fit Cake powiększyła się o 10 nowych lokalizacji. To dużo jak na czasy pandemii. Koronakryzys nie weryfikuje Państwa planów ekspansji?

Rafał Kościuk: Otwarcia niejako wymuszają na nas klienci, którzy zadają pytania i sprawdzają czy zapowiadane placówki się pojawiają. Ponadto z ich strony mamy także konkretne deklaracje, że będą do nas przychodzić pomimo pandemii. To nas motywuje do działania i większość zaplanowanych otwarć już się odbyła, a pozostałe czekają tylko na odbiory sanepidu.

Franczyzobiorcy decydujący się na współpracę z Wami nie boją się lockdownów dla branży gastro?

RK: Wszystkie działające cukiernie mają się dobrze i generują obroty. Wynika to z tego, że nasze kawiarnie są bardzo dobrze przygotowane na ten trudny czas. Mamy aplikację, która pozwala zamawiać przez telefon, posiadamy produkty bezdotykowe pakowane w słoikach i bardzo mocno promujemy usługę takeaway. Nasze lokale mają charakter kawiarni technicznych czyli są miejscami, w których produktem jest sam produkt, a nie możliwość spędzania czasu na kawie w kawiarni. Fit Cake od początku swojej działalności stawiał na produkt. Sprzedajemy produkt, a nie czas spędzany w lokalu. Taki sposób działania się sprawdza. Co miesiąc odnotowujemy lepsze obroty. Mogę wręcz powiedzieć, że covid jest nam na rękę.

Branża gastronomiczna raczej narzeka. Jesteście wyjątkiem.

RK: Wszyscy za jakiś czas zaczniemy od zera. Czy to tradycyjne kawiarnie z kilkunastoletnim doświadczeniem czy nasze nowo powstające lokale znajdą się w tej samej sytuacji. Klient odzwyczaja się od korzystania z kawiarni. Jeśli przez 50 czy 100 dni nie odwiedza lokali gastronomicznych, tak jak to ma miejsce teraz, to zmienia swoje zachowania konsumenckie. Całą branżę czeka to samo wyzwanie. My postawiliśmy na produkt zdrowy i to się sprawdza. Sprzyja nam sytuacja w której społeczeństwo ma więcej czasu na weryfikację tego co je, jest bardziej świadome, poszukuje zdrowych produktów i interesuje się nowinkami. Fit Cake oferuje alternatywne źródła słodyczy i klienci przychodzą do nas na początku z ciekawości, a później, gdy spróbują naszych produktów, świadomie wracają.

W jakich lokalizacjach mogą powstawać nowe punkty Fit Cake?

RK: Nie ma ograniczeń jeśli chodzi o wielkość miasta. W Warszawie działają już 2 nasze lokale, a do marca 2021 powstaną kolejne minimum 2. W planach na najbliższy czas są także otwarcia 2 lokali w Krakowie oraz w Poznaniu, ale także w mniejszych miastach jak Mielec, Mława czy Dębica, Zielona Góra. Plan otwarć jest więc bardzo dynamiczny. Lokale wybierają nasi franczyzobiorcy, a my pomagam podjąć decyzje związaną z wyborem najlepszej lokalizacji i robimy wszystko, by wesprzeć naszego partnera w otwarciu. Optymalna powierzchnia naszych lokali to ok. 70 mkw. z czego ok. 30 mkw. to produkcja i część magazynowa, a reszta to część kawiarniana. Ta proporcja zapewnia niski koszt i ułatwia znalezienie odpowiedniej placówki.

Czy wśród proponowanych Wam lokalizacji są galerie handlowe?

RK: Dostaję codziennie po 5-6 propozycji obecności w galeriach handlowych, ale rekomendujemy jednak działalność poza galeriami, ewentualnie w retail parkach z dostępem do wejścia z ulicy z poziomu zero, by klient mógł wejść bez obaw i mógł uniknąć przechodzenia przez wiele stanowisk, by znaleźć się na miejscu. Jeśli chodzi o obecność w galeriach, to rozważamy format wysp handlowych, ale w tej chwili galerie nie są w stanie nas zachęcić do współpracy. Powierzchnia w galerii jest zbyt droga, by można było na tej powierzchni uruchomić produkcję. Ponadto potężne sieci deweloperskie bardzo mocno zabezpieczają tylko swoje interesy i taka umowa najmu jest ryzykowna dla najemcy.

Branża gastronomiczna w ostatnim czasie działa dzięki usługom delivery. Jak wygląda Wasza współpraca z dostawcami?

RK: Usługa delivery jest świadczona już prawie we wszystkich naszych placówkach. Niektóre kawiarnie organizują dowóz we własnym zakresie, ale współpracujemy także z lokalnymi dostawcami. Uśredniona stawka, którą udaje nam się wynegocjować w każdym z miast za dowóz jednego zamówienia to koszt ok. 10-15 zł. I zależy od wielkości miasta.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Facebook
LinkedIn
NAJNOWSZE INFORMACJE
REKLAMA
PARTNERZY PORTALU
SCF DATABASE

Najemcy

gastronomia
Lokalizacji: 25
Fit Cake to sieć lokali oferujących zdrowe słodycze bez cukru i bez glutenu. Marka Fit Cake jest dostępna na polskim…
Baza danych

Firmy

Spółka 4 YOU to operator sieci kawiarnio-cukiernie Fit Cake. Lokale Fit Cake mają średnio ok. 70 mkw. powierzchni. Sieć jest…
Baza danych
Scroll to Top