PARTNERZY PORTALU

[WYWIAD] Monika Zakrzewska, NOVO Technologies: optymalizacja czasu i kosztów kluczowym argumentem

novo-monika-zakrzewska

Coraz więcej managerów dostrzega potencjał, ale też konieczność włączenia do procesu zarządzania nieruchomościami profesjonalnego oprogramowania. Optymalizacja czasu i kosztów jest tu argumentem, który pojawia się najczęściej. Co ciekawe, widzimy zainteresowanie nie tylko dużych centrów handlowych, ale też mniejszych parków handlowych – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl / SCF News Monika Zakrzewska, Członek Zarządu, NOVO Technologies.

Rok 2020 przebiegał pod znakiem walki z pandemią koronawirusa. Branża handlowa była jedną z tych, które ucierpiały najmocniej. Jak wpłynęło to na Państwa działania?

Dla nas czas pandemii to bardzo intensywny okres. W pełni wykorzystaliśmy go na unowocześnienie naszego flagowego produktu NOVO PM – teraz jest jeszcze bardziej intuicyjny, ułożony procesowo, a także po prostu ładniejszy. Dodatkowo opracowaliśmy  nowe funkcjonalności, a nawet moduły, które jeszcze bardziej usprawniają proces zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. Wiosną zakończyliśmy testy nowego modułu do Asset Managementu, dającego w zasadzie nieograniczone możliwości raportowe. Myśleliśmy o tym od dłuższego czasu widząc, jakie potrzeby raportowe mają nasi klienci. Musieliśmy znaleźć w tym celu odpowiedniego partnera, to było największym wyzwaniem. Ale się udało.

Na czym polega to rozwiązanie?

AM to system oparty na hurtowni danych, z których można „wyklikać” dowolne zestawienie i przedstawić je na jednym z wielu dostępnych wykresów. Oprócz tego istnieje cały katalog zdefiniowanych raportów, które powstawały przez blisko 10 lat obecności NOVO Technologies na rynku nieruchomości. To moduł przeznaczony głównie do właścicieli i Asset Managerów. Teraz, kiedy wszyscy są zmuszeni bardziej niż zazwyczaj przyglądać się wszystkim kosztom, dogłębnie je analizować i oczywiście optymalizować, szybki dostęp do raportów jest kluczowy. AM został zbudowany w taki sposób, aby można było przesyłać raporty i zestawienie w bardzo łatwy sposób, tworzyć szybkie prezentacje, eksportować do excella, pdf, itd. Ten moduł jest też w wersji aplikacji mobilnej. Jesteśmy z niego dumni, szczególnie kiedy widzimy duże uznanie klientów, którzy go zobaczyli i wdrożyli.

Pandemia sprawiła, że dla wszystkich kluczowa stała się kwestia bezpieczeństwa.

Nasz system pozwala pracować całkowicie zdalnie, w trybie rozproszonym. Innymi słowy można pracować z każdego miejsca, co daje poczucie niezbędnego bezpieczeństwa.

Z drugiej strony to był czas wytężonej pracy, bo choć czasowo galerie były zamknięte, wszyscy walczyli o utrzymanie swoich biznesów.

Faktycznie pierwszy lockdown był dla nas dużym testem. Z dnia na dzień zamknięto centra handlowe, a wynajmujący zostali pozbawieni niemal całkowicie dochodu. Warto przy tym zaznaczyć, że 60 proc. naszych klientów to centra handlowe. To się wiązało z wprowadzeniem dużych zmian w umowach najmu. Nasi ludzie pracowali wówczas bardzo intensywnie, nie zostawiliśmy klientów samych z problemem. Zresztą zawsze jesteśmy blisko ludzi, którzy korzystają z naszego systemu – każdy klient ma swojego opiekuna, z którym się kontaktuje zawsze wtedy, kiedy ma taką potrzebę.

W tych dynamicznych czasach potrzeby wynajmujących i najemców mogą zmieniać się dosłownie z dnia na dzień.

To prawda. Dlatego nasz sztandarowy moduł do Property Managementu jest bardzo elastyczny, ale też zmienia się wraz z potrzebami rynku. Podam przykład. Wiosną, kiedy niemalże wszyscy pracowali zdalnie – opracowaliśmy funkcjonalność do elektronicznego obiegu i akceptacji dokumentów zakupowych z możliwością zaprojektowania różnych ścieżek i poziomów akceptacji. Istnieje też możliwość automatycznego sczytywania i księgowania faktur, co jest ogromnym ułatwieniem w procesie księgowym. Co ważne, NOVO PM można zintegrować praktycznie z każdym systemem księgowym.

Co, Pani zdaniem, jest największą korzyścią wdrożenia takiego systemu?

Gdybym miała określić jaka jest główna korzyść z jego stosowania, to powiedziałabym: wyższa efektywność zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. A bardziej konkretnie to skuteczna kontrola należności, proaktywna kontrola zabezpieczeń, zarządzanie i rozliczanie wszystkich kosztów. To także znaczna poprawa efektywności pracowników – warto powiedzieć, że ten sam zespół pracowników, jest w stanie skutecznie obsłużyć znacznie większy portfel nieruchomości. NOVO PM centralizuje kluczowe i powtarzalne procesy, takie jak fakturowanie –  proces wystawiania faktur setkom najemców trwa kilkanaście minut i w wielu obiektach jednocześnie. System automatyzuje proces rozliczania zużycia wszelkiego rodzaju mediów oraz refakturowania najemców, przeprowadza automatyczną indeksację umów, rozlicza opłaty serwisowe, generuje korespondencję, archiwizuje dokumenty.

Na początku wspomniała Pani o nowych funkcjonalnościach Państwa systemu. Proszę wyjaśnić, na czym one polegają i dla kogo są przeznaczone?

Panel Najemcy to jeszcze ciepły produkt. Jest integralną częścią modułu Property Management i daje możliwość błyskawicznego przesyłania zgłoszeń o awariach, zleceniach napraw itp. Znajdują się tam również wszystkie informacje dotyczące rozliczeń, obrotów, itd. Są tam również wszystkie dane kontaktowe, które mogą być potrzebne najemcom w związku funkcjonowaniem obiektu. W planach jest upgrade powyższej wersji Panelu najemcy o możliwość zarządzania zasobami oraz korzyściami celem budowania trwałych relacji z najemcami w obiekcie.

Tak jak wspominaliśmy, branża retail została mocno dotknięta przez wybuch pandemii. To w oczywisty sposób odbiło się na sytuacji finansowej zarówno wynajmujących, jak i najemców, czyli de facto Waszych klientów. Czy ta sytuacja odbiła się również na Państwa firmie?

Wczesną wiosną wszystkie rozmowy na temat sprzedaży ustały. Świat zawisł w próżni, a rynek centrów handlowych kompletnie nie wiedział do kiedy będzie czekał na wznowienie działalności. To było oczywiste, że nikt nie podejmuje rozmów o nowych projektach. Teraz jest inaczej, podpisaliśmy kilka nowych umów. Jedną z nich jest umowa z Wiślanką, gdzie wdrożenie systemu idzie naprawdę bardzo dobrze. Obecnie trwają negocjacje zapisów w następnych. Coraz więcej managerów dostrzega potencjał, ale też konieczność włączenia do procesu zarządzania nieruchomościami profesjonalnego oprogramowania. Optymalizacja czasu i kosztów jest tu argumentem, który pojawia się najczęściej. Co ciekawe, widzimy zainteresowanie nie tylko dużych centrów handlowych, ale też mniejszych parków handlowych. W ostatnim czasie otworzyliśmy się na rynek wschodni – mamy już swoich przedstawicieli w krajach nadbałtyckich, ale także na Ukrainie, w Kazachstanie i Rosji, a także kilka bardzo zaawansowanych projektów. To oczywiście wiąże się z koniecznością dostosowania do wymogów prawnych w tamtych państwach, ale bardzo udane wdrożenie w Estonii pokazało nam, że elastyczność naszego systemu pozwala na dokonanie wielu zmian w krótkim czasie.

To był wyjątkowo ciężki rok dla całej branży retail. Czego w takim razie można życzyć jej przedstawicielom na kolejne dwanaście miesięcy?

Czego życzę naszym Klientom i całej branży w Nowym Roku? Jak wszyscy wszystkim – normalności! A poza tym pełnej komercjalizacji obiektów i tego, aby już wkrótce mogli obserwować wzrost przychodów, rentowności i spadku kosztów – najlepiej na naszych pięknych wykresach w Asset Management.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Facebook
LinkedIn

Informacje partnerów portalu

Firmy

nowe technologie
NOVO Technologies S.A. działa na rynku obiektów retailowych od ponad 9 lat, dostarczając nowoczesne rozwiązania zarówno klientom polskim jak i…
Baza danych

Najnowsze informacje

Scroll to Top

Informacje

Projekty

Najemcy

Firmy

Informacje

Projekty

Typ obiektu

Liczba miejsc parkingowych

Liczba lokali

Status Inwestycji

Powierzchnia GLA w m2

Województwo

Najemcy

Typ sieci

Liczba wszystkich sklepów

Firmy

Typ firmy