[WYWIAD] Monika Zakrzewska, NOVO Technologies: optymalizacja czasu i kosztów kluczowym argumentem

novo-monika-zakrzewska

Coraz więcej managerów dostrzega potencjał, ale też konieczność włączenia do procesu zarządzania nieruchomościami profesjonalnego oprogramowania. Optymalizacja czasu i kosztów jest tu argumentem, który pojawia się najczęściej. Co ciekawe, widzimy zainteresowanie nie tylko dużych centrów handlowych, ale też mniejszych parków handlowych – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl / SCF News Monika Zakrzewska, Członek Zarządu, NOVO Technologies.

Rok 2020 przebiegał pod znakiem walki z pandemią koronawirusa. Branża handlowa była jedną z tych, które ucierpiały najmocniej. Jak wpłynęło to na Państwa działania?

Dla nas czas pandemii to bardzo intensywny okres. W pełni wykorzystaliśmy go na unowocześnienie naszego flagowego produktu NOVO PM – teraz jest jeszcze bardziej intuicyjny, ułożony procesowo, a także po prostu ładniejszy. Dodatkowo opracowaliśmy  nowe funkcjonalności, a nawet moduły, które jeszcze bardziej usprawniają proces zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. Wiosną zakończyliśmy testy nowego modułu do Asset Managementu, dającego w zasadzie nieograniczone możliwości raportowe. Myśleliśmy o tym od dłuższego czasu widząc, jakie potrzeby raportowe mają nasi klienci. Musieliśmy znaleźć w tym celu odpowiedniego partnera, to było największym wyzwaniem. Ale się udało.

Na czym polega to rozwiązanie?

AM to system oparty na hurtowni danych, z których można „wyklikać” dowolne zestawienie i przedstawić je na jednym z wielu dostępnych wykresów. Oprócz tego istnieje cały katalog zdefiniowanych raportów, które powstawały przez blisko 10 lat obecności NOVO Technologies na rynku nieruchomości. To moduł przeznaczony głównie do właścicieli i Asset Managerów. Teraz, kiedy wszyscy są zmuszeni bardziej niż zazwyczaj przyglądać się wszystkim kosztom, dogłębnie je analizować i oczywiście optymalizować, szybki dostęp do raportów jest kluczowy. AM został zbudowany w taki sposób, aby można było przesyłać raporty i zestawienie w bardzo łatwy sposób, tworzyć szybkie prezentacje, eksportować do excella, pdf, itd. Ten moduł jest też w wersji aplikacji mobilnej. Jesteśmy z niego dumni, szczególnie kiedy widzimy duże uznanie klientów, którzy go zobaczyli i wdrożyli.

Pandemia sprawiła, że dla wszystkich kluczowa stała się kwestia bezpieczeństwa.

Nasz system pozwala pracować całkowicie zdalnie, w trybie rozproszonym. Innymi słowy można pracować z każdego miejsca, co daje poczucie niezbędnego bezpieczeństwa.

Z drugiej strony to był czas wytężonej pracy, bo choć czasowo galerie były zamknięte, wszyscy walczyli o utrzymanie swoich biznesów.

Faktycznie pierwszy lockdown był dla nas dużym testem. Z dnia na dzień zamknięto centra handlowe, a wynajmujący zostali pozbawieni niemal całkowicie dochodu. Warto przy tym zaznaczyć, że 60 proc. naszych klientów to centra handlowe. To się wiązało z wprowadzeniem dużych zmian w umowach najmu. Nasi ludzie pracowali wówczas bardzo intensywnie, nie zostawiliśmy klientów samych z problemem. Zresztą zawsze jesteśmy blisko ludzi, którzy korzystają z naszego systemu – każdy klient ma swojego opiekuna, z którym się kontaktuje zawsze wtedy, kiedy ma taką potrzebę.

W tych dynamicznych czasach potrzeby wynajmujących i najemców mogą zmieniać się dosłownie z dnia na dzień.

To prawda. Dlatego nasz sztandarowy moduł do Property Managementu jest bardzo elastyczny, ale też zmienia się wraz z potrzebami rynku. Podam przykład. Wiosną, kiedy niemalże wszyscy pracowali zdalnie – opracowaliśmy funkcjonalność do elektronicznego obiegu i akceptacji dokumentów zakupowych z możliwością zaprojektowania różnych ścieżek i poziomów akceptacji. Istnieje też możliwość automatycznego sczytywania i księgowania faktur, co jest ogromnym ułatwieniem w procesie księgowym. Co ważne, NOVO PM można zintegrować praktycznie z każdym systemem księgowym.

Co, Pani zdaniem, jest największą korzyścią wdrożenia takiego systemu?

Gdybym miała określić jaka jest główna korzyść z jego stosowania, to powiedziałabym: wyższa efektywność zarządzania nieruchomościami komercyjnymi. A bardziej konkretnie to skuteczna kontrola należności, proaktywna kontrola zabezpieczeń, zarządzanie i rozliczanie wszystkich kosztów. To także znaczna poprawa efektywności pracowników – warto powiedzieć, że ten sam zespół pracowników, jest w stanie skutecznie obsłużyć znacznie większy portfel nieruchomości. NOVO PM centralizuje kluczowe i powtarzalne procesy, takie jak fakturowanie –  proces wystawiania faktur setkom najemców trwa kilkanaście minut i w wielu obiektach jednocześnie. System automatyzuje proces rozliczania zużycia wszelkiego rodzaju mediów oraz refakturowania najemców, przeprowadza automatyczną indeksację umów, rozlicza opłaty serwisowe, generuje korespondencję, archiwizuje dokumenty.

Na początku wspomniała Pani o nowych funkcjonalnościach Państwa systemu. Proszę wyjaśnić, na czym one polegają i dla kogo są przeznaczone?

Panel Najemcy to jeszcze ciepły produkt. Jest integralną częścią modułu Property Management i daje możliwość błyskawicznego przesyłania zgłoszeń o awariach, zleceniach napraw itp. Znajdują się tam również wszystkie informacje dotyczące rozliczeń, obrotów, itd. Są tam również wszystkie dane kontaktowe, które mogą być potrzebne najemcom w związku funkcjonowaniem obiektu. W planach jest upgrade powyższej wersji Panelu najemcy o możliwość zarządzania zasobami oraz korzyściami celem budowania trwałych relacji z najemcami w obiekcie.

Tak jak wspominaliśmy, branża retail została mocno dotknięta przez wybuch pandemii. To w oczywisty sposób odbiło się na sytuacji finansowej zarówno wynajmujących, jak i najemców, czyli de facto Waszych klientów. Czy ta sytuacja odbiła się również na Państwa firmie?

Wczesną wiosną wszystkie rozmowy na temat sprzedaży ustały. Świat zawisł w próżni, a rynek centrów handlowych kompletnie nie wiedział do kiedy będzie czekał na wznowienie działalności. To było oczywiste, że nikt nie podejmuje rozmów o nowych projektach. Teraz jest inaczej, podpisaliśmy kilka nowych umów. Jedną z nich jest umowa z Wiślanką, gdzie wdrożenie systemu idzie naprawdę bardzo dobrze. Obecnie trwają negocjacje zapisów w następnych. Coraz więcej managerów dostrzega potencjał, ale też konieczność włączenia do procesu zarządzania nieruchomościami profesjonalnego oprogramowania. Optymalizacja czasu i kosztów jest tu argumentem, który pojawia się najczęściej. Co ciekawe, widzimy zainteresowanie nie tylko dużych centrów handlowych, ale też mniejszych parków handlowych. W ostatnim czasie otworzyliśmy się na rynek wschodni – mamy już swoich przedstawicieli w krajach nadbałtyckich, ale także na Ukrainie, w Kazachstanie i Rosji, a także kilka bardzo zaawansowanych projektów. To oczywiście wiąże się z koniecznością dostosowania do wymogów prawnych w tamtych państwach, ale bardzo udane wdrożenie w Estonii pokazało nam, że elastyczność naszego systemu pozwala na dokonanie wielu zmian w krótkim czasie.

To był wyjątkowo ciężki rok dla całej branży retail. Czego w takim razie można życzyć jej przedstawicielom na kolejne dwanaście miesięcy?

Czego życzę naszym Klientom i całej branży w Nowym Roku? Jak wszyscy wszystkim – normalności! A poza tym pełnej komercjalizacji obiektów i tego, aby już wkrótce mogli obserwować wzrost przychodów, rentowności i spadku kosztów – najlepiej na naszych pięknych wykresach w Asset Management.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY PORTALU
NAJNOWSZE INFORMACJE
SCF DATABASE

Firmy

nowe technologie
NOVO Technologies S.A. działa na rynku obiektów retailowych od ponad 9 lat, dostarczając nowoczesne rozwiązania zarówno klientom polskim jak i…
Baza danych
Scroll to Top