scf-news-retailnet-pl-logo-white.svg

[WYWIAD, część I] Monika Alicka, ST Plaza Management: poziom komercjalizacji jest podobny jak przed pandemią

monika-alicka-plaza-centers

Bardzo szybko zaproponowaliśmy wsparcie najemcom i sprawnie przeprowadziliśmy negocjacje. Dzięki temu udało nam się uniknąć ciągnących się wieloma latami spraw sądowych oraz związanych z tym pustostanów – mówi w I części rozmowy z redakcją Retailnet.pl / SCF News Monika Alicka, Leasing and Marketing Director, ST Plaza Management.

Obecnie ST Plaza Management zarządza trzema obiektami: Toruń Plaza, Suwałki Plaza oraz Galerią Leszno. Jak w przypadku tych galerii wyglądało odbudowywanie footfallu po wiosennym lockdownie? 

Po pierwszym lockdownie footfall dosyć szybko osiągnął zbliżony poziom do okresu poprzedzającego wprowadzenie ograniczeń. Średnio dla całego portfolio był to wynik w wysokości około 85-90 proc. liczby odwiedzających, w stosunku do 2019 roku. Nasze wszystkie centra mają kina, które przed kryzysem cieszyły się bardzo dużą odwiedzalnością, a od marca są zamknięte lub mają znaczne ograniczenia w działalności. Spadek procentowy byłby z pewnością mniejszy, gdyby operatorzy kinowi mogli działać w pełnym zakresie.

Uważa Pani, że klienci przywykli już w pewnym stopniu do wprowadzonych obostrzeń i panującej w kraju sytuacji epidemiologicznej??

Na samym początku maja wśród powracających klientów obserwowaliśmy niepewność związaną z wymogami sanitarnymi. Pojawiały się pytania dotyczące możliwości  przymierzania ubrań czy zaleceń odnośnie noszenia maseczek i rękawiczek. Bardzo szybko jednak zauważyliśmy, że odwiedzający przyzwyczaili się do nowych realiów i dodatkowy reżim sanitarny nie powstrzymywał ich przed wizytą w centrum.

A jak wyglądała sytuacja po drugim, jesiennym lockdownie? 

Dla odmiany, w trakcie drugiego lockdown’u spadek footfall’u nie był aż tak drastyczny. Tym razem mniej branż zostało objętych zakazem handlu. Zmieniły się też nastroje wśród klientów – zauważyliśmy większą chęć udania się do centrum i załatwienia bieżących sprawunków. Od 28 listopada obserwujemy bardzo wzmożony ruch. Oczywiście ma to związek m.in. z okresem przedświątecznym i oferowanymi przez naszych najemców promocjami, ale także powszechną chęcią powrotu do normalności.

suwalki-plaza-centers
Suwałki Plaza

Na ile ważne byłoby w tym kontekście przynajmniej czasowe przywrócenie handlu w niedziele?

To kluczowa decyzja dla odbudowania się naszej branży po kryzysie. Jest też bezpieczniejszą opcją dla klientów i pracowników galerii. Niedziele handlowe pozwolą na rozłożenie ruchu w centrum na cały tydzień i podwyższą komfort podczas dokonywania zakupów.

Ostatnie miesiące to był również czas próby w relacjach wynajmujący-najemcy. Jak w Państwa przypadku przebiegały rozmowy z najemcami? 

Udało nam się porozumieć właściwie ze wszystkimi najemcami w naszym portfolio. Zostały podpisane stosowne aneksy do umów najmu lub najemcy złożyli nam oferty prolongacji według przepisów specustawy. Bardzo szybko zaproponowaliśmy wsparcie najemcom i sprawnie przeprowadziliśmy negocjacje. Dzięki temu udało nam się uniknąć ciągnących się wieloma latami spraw sądowych oraz związanych z tym pustostanów. Poziom komercjalizacji wszystkich trzech centrów jest na zbliżonym poziomie co przed pandemią. Udało nam się prolongować bardzo wiele umów najmu. Podpisaliśmy również umowy z nowymi najemcami, m.in. z duńską marką ONLY na najem lokalu o powierzchni prawie 300 mkw. w Toruń Plaza.

Czy pandemia wpłynęło w znaczący sposób na zapisy umów najmu? 

Mimo wyjątkowej sytuacji, branża retail nie zatrzymała się ani na chwilę, a najemcy nadal chcą się rozwijać i obierać najkorzystniejsze kierunki działań dla swoich sklepów stacjonarnych. Ogólnie rzecz biorąc warunki zawartych do tej pory nowych umów były zbliżone do tych sprzed pandemii. Oczywiście najemcy, którzy decydują się na otwarcie nowego sklepu w najbliższych miesiącach, oczekują dodatkowego wsparcia w początkowym okresie działalności.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY
PULS RYNKU
SCF DATABASE

Projekty

suwalki-plaza-centers
galeria handlowa
20 000 m2
Suwałki Plaza to jedno z największych centrów handlowych w województwie podlaskim. Galeria jest zlokalizowana przy ul. Dwernickiego 15. Obiekt oferuje…
Baza danych

Firmy

ST Plaza Management to firma zajmująca się komercjalizacją i zarządzaniem obiektami handlowymi. Aktualnie w portfolio ma trzy centra handlowo-rozrywkowe -…
Baza danych
logo blue SCF News - Retailnet.pl-clear
Codzienny newsletter

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych: najemców, deweloperów i inwestorów.

* indicates required