scf-news-retailnet-pl-logo-white.svg

[WYWIAD] Marcin Ochnik: sytuacja jest dramatyczna. To kolejny cios dla naszej branży

Marcin Ochnik, Prezes Zarządu Ochnik SA

W tej chwili najważniejszą sprawą, z punktu widzenia sieci obecnych w centrach handlowych, są modyfikacje zapisu artykułu 15ze. Obecnie interpretacja zapisów ustawy jest niejasna. Według wynajmujących każdy lockdown zwalnia z czynszu, ale zakłada przedłużenie umowy o kolejne 6 miesięcy plus czas zamknięcia. Dla nas oznacza to tyle, że musimy przedłużyć umowę najmu o 18 miesięcy plus czas wszystkich zamknięć, co jest kuriozalne – mówi w rozmowie z redakcją SCF News/Retailnet.pl Marcin Ochnik, Prezes Zarządu Ochnik S.A., wiceprezes Zarządu Związku Polskich Pracodawców Handlu i Usług.

Mamy kolejny, trzeci już lockdown centrów handlowych. Jak ocenia Pan tę decyzję Rządu?

Marcin Ochnik: To kolejny cios dla naszej branży. Staraliśmy się utrzymać reżim sanitarny i udało się to osiągnąć. Punkty sprzedaży wielu firm były w ostatnim czasie kontrolowane i po przeprowadzeniu analiz okazało się, że aż 99,5 proc. z nich spełniało wszystkie wymogi i stosowało się do obostrzeń sanitarnych. Decyzja o ponownym zamknięciu wydaje się więc niezrozumiała. Tym bardziej, że i tak nie notowaliśmy dużego ruchu w sklepach.

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) którego jest Pan współinicjatorem wydał emocjonalny apel, że kolejny lockdown odetnie tlen branży handlowej. Czy sytuacja jest aż tak dramatyczna?

MO: Tak, sytuacja jest dramatyczna. Oczywiście, nie możemy generalizować, bo ci detaliści, którzy mają sklepy internetowe, są w nieco lepszej sytuacji. Mimo, że mają nawet dwucyfrowe spadki, nie są one tak olbrzymie, jak w sieciach franczyzowych czy firmach, które nie prowadzą sprzedaży online. Ochnik też doświadcza tej sytuacji. Mamy duże spadki i w odwiedzalności, i w obrotach. Nie ulega wątpliwości, że wiele firm z branży handlu detalicznego, które mają własną sieć sprzedaży, nie wyjdzie w tym roku na plus. Dodatnimi wynikami mogą się pochwalić zaledwie dwie-trzy z kilkunastu firm, z którymi rozmawiałem.

Spodziewa się Pan fali upadłości?

MO: Te upadłości już się zaczęły. Kilka firm już jest w sanacji, a ponowne zamknięcie spowoduje, że takich podmiotów przybędzie. Gdzieś jest granica wytrzymałości.

Które branże najbardziej ucierpią?

MO: Jeśli chodzi o branżę modową w najgorszej sytuacji są sieci oferujące odzież formalną i obuwie. Polacy pracują zdalnie, ograniczyli wyjazdy służbowe i mniej się przemieszczają, a w konsekwencji mniej kupują. Trochę lepiej wygląda sytuacja firm sportowych.

Jakiej pomocy spodziewacie się od rządzących?

MO: Ruszyło dofinansowanie do wynagrodzeń i to na pewno jest dodatkowy zastrzyk, który pozwoli przetrwać trzeci lockdown. W tej chwili najważniejszą sprawą, z punktu widzenia sieci obecnych w centrach handlowych, są modyfikacje zapisu artykułu 15ze. Obecnie interpretacja zapisów ustawy jest niejasna. Według wynajmujących każdy lockdown zwalnia z czynszu, ale zakłada przedłużenie umowy o kolejne 6 miesięcy plus czas zamknięcia. Dla nas oznacza to tyle, że musimy przedłużyć umowę najmu o 18 miesięcy plus czas wszystkich zamknięć, co jest kuriozalne. Oczywiście powinniśmy przedłużyć umowę o czas zamknięcia galerii i to jest oczywiste, ale dodatkowy okres 6 miesięcy z czynszami sprzed pandemii wydaje się rozwiązaniem niesprawiedliwym. Oznacza nic innego, jak przedłużanie umowy o pół roku za każde 3 tygodnie zamknięcia. Konieczna jest pilna modyfikacja tych zapisów.

A co z niedzielami handlowymi?

MO: Wprowadzenie niedziel handlowych z pewnością pomogłoby rozłożyć handel w czasie pandemii, a po jej opanowaniu pozwoliłoby szybciej wychodzić z kryzysu i minimalizować jego skutki.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY
PULS RYNKU
SCF DATABASE

Najemcy

ochnik-logo
dodatki modowe, odzież damska, odzież męska
Lokalizacji: 103
Ochnik to polska marka oferująca odzież i galanterię skórzaną oraz dodatki modowe. Marka Ochnik została założona w 1989 roku przez…
Baza danych

Firmy

zpphiu-logo
instytucje
Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU) został powołany do życia 18 marca 2020 r. jako grupa kilkudziesięciu polskich przedsiębiorców.…
Baza danych
logo blue SCF News - Retailnet.pl-clear
Codzienny newsletter

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych: najemców, deweloperów i inwestorów.

* indicates required