Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Ewelina Jarosińska, Kaufland: silna ekspansja to jeden z kluczowych elementów naszej strategii

Pandemia koronawirusa była dla nas dużym wyzwaniem, jednak zmiany, których dokonaliśmy w ciągu ostatniego roku, pokazały, że jesteśmy siecią, która w odpowiedzi na potrzeby klientów potrafi szybko reagować na zmieniające się okoliczności – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Ewelina Jarosińska, członek zarządu i szef Departamentu Obszary Centralne w Kaufland Polska.

Końcówka roku to dobry czas na podsumowania. Jak rozwijała się sieć Kaufland przez ostatnie 12 miesięcy?

Od początku 2020 roku nasza sieć powiększyła się o 12 nowych sklepów, w tym 7 przejętych po Tesco. Dzięki temu w Polsce działa już 225 marketów Kaufland. Silna ekspansja to jeden z kluczowych elementów naszej strategii, w związku z czym nieustannie badamy rynek i możliwości rozwoju. Na bieżąco monitorujemy także sytuację związaną z pandemią i w zależności od jej przebiegu podejmujemy decyzje dotyczące naszych działań, na pierwszym miejscu stawiając zdrowie i bezpieczeństwo pracowników oraz klientów.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

Mówi Pani o ekspansji jako kluczowym elemencie strategii. Jakie w takim razie lokalizacje interesują Państwa najbardziej?

Poszukujemy nowych miejsc pod inwestycje w różnych częściach Polski – zarówno w dużych miastach, jak i mniejszych miejscowościach. Kontynuujemy rozwój dotychczasowego konceptu sieci, który zakłada otwieranie sklepów o średniej powierzchni 2800 mkw. Do każdego miejsca podchodzimy indywidualnie, starając się jak najlepiej odpowiadać na potrzeby lokalnych klientów.

A biorąc pod uwagę formaty handlowe? 

Atrakcyjna lokalizacja jest dla nas kluczowa przy planowaniu ekspansji. Większość naszych obiektów to budynki wolnostojące, ale nasze inwestycje realizujemy chętnie również z retail parkami w sąsiedztwie, tworząc centra handlowe, w których klienci mogą znaleźć wiele sklepów i usług w jednym miejscu, co przekłada się na wygodę i oszczędność czasu. Przykładem takiego usytuowania sklepu jest nasz obiekt w Stargardzie oraz nowo powstający market w Szczecinie.

Staramy się być jak najbliżej klienta, dlatego jesteśmy otwarci na koncept mixed-use (kompleks mieszkaniowo-biurowy wraz z powierzchnią handlową czy też z pętlą autobusowo-tramwajową, miejscem przesiadkowym lub dworcem). Bierzemy  także pod uwagę powierzchnie znajdujące się w centrach handlowych. Tak było chociażby w przypadku przejęcia kilku marketów Tesco, m.in. w Ostrołęce i Gdańsku, dzięki czemu sklepy Kaufland pojawiły się także w obiektach tego typu.

Czy z perspektywy sieci FMCG pandemia zmieniła coś w zachowaniach konsumentów? 

Pandemia znacząco wpłynęła przede wszystkim na stosunek konsumentów do kwestii bezpieczeństwa, które od zawsze było dla nas priorytetem, ale w tym czasie szczególnie zyskało na znaczeniu. W trosce o zdrowie zarówno pracowników, jak i klientów we wszystkich naszych sklepach wdrożyliśmy szereg rozwiązań służących ich ochronie. Klienci mogą skorzystać ze specjalnej stacji do dezynfekcji rąk, która znajduje się przy wejściu na halę sprzedaży. Wszystkich naszych pracowników wyposażyliśmy w środki ochrony osobistej, w tym maseczki, rękawiczki oraz płyny dezynfekcyjne. W sklepach regularnie przypominamy o najważniejszych zasadach bezpieczeństwa, a także zachęcamy do płatności zbliżeniowych. Na znaczeniu zyskały także kasy samoobsługowe, które pojawiły się w kolejnych sklepach Kaufland. Aby zapewnić przestrzeganie wysokich standardów w zakresie czystości i higieny, w ostatnim czasie zleciliśmy niezależnej, akredytowanej jednostce certyfikującej TÜV Rheinland kontrolę wszystkich naszych placówek, która z pozytywnym wynikiem zakończyła się już we wszystkich marketach, centrach dystrybucyjnych oraz w centrali naszej firmy. Pandemia wpłynęła także na częstotliwość zakupów, ponieważ klienci robią zakupy rzadziej, ale za to kupują więcej. W związku z tym możliwość zaopatrzenia się we wszystkie niezbędne produkty w jednym miejscu, a także załatwienia innych spraw przy okazji zakupów w sklepie stały się kluczową kwestią. Asortyment liczący kilkanaście tysięcy produktów, usługa nadawania i odbierania paczek, możliwość odbioru zamówień online ze sklepu IKEA na parkingach naszych sklepów, którą właśnie rozwijamy, a także różnorodna oferta naszych najemców zostały w tym czasie szczególnie docenione przez otoczenie.

Sieci handlowe stały się bardziej omnichannelowe. 

Pandemia koronawirusa bez wątpienia wpłynęła na zwiększone zainteresowanie rozwiązaniami e-commerce. W odpowiedzi na potrzeby naszych klientów sięgnęliśmy po nowe rozwiązania, proponując im usługę click & collect, czyli możliwość zdalnej rezerwacji produktów, które następnie można odebrać w wybranym sklepie oraz zakupy online z dostawą do domu realizowane we współpracy z firmą Everli. Pandemia koronawirusa była dla nas dużym wyzwaniem, jednak zmiany, których dokonaliśmy w ciągu ostatniego roku, pokazały, że jesteśmy siecią, która w odpowiedzi na potrzeby klientów potrafi szybko reagować na zmieniające się okoliczności.

Wspomniane przez Panią usługi home delivery i click & collect – na ile są one już popularna wśród klientów?

W odpowiedzi na potrzeby naszych klientów oraz zwiększone zainteresowanie kanałami e-commerce w maju wystartowaliśmy z usługą click & collect w kilkunastu sklepach. Rozwiązanie to cieszyło się dużym zainteresowaniem, dlatego wprowadziliśmy je w kolejnych lokalizacjach, dzięki czemu z click & collect mogą korzystać obecnie klienci 70 marketów Kaufland w całej Polsce. We wrześniu nawiązaliśmy także współpracę z Everli, aby umożliwić klientom zakupy online z dostawą do domu. Usługa ta jest obecna w 17 miastach. W ostatnim czasie na parkingach wybranych sklepów Kaufland można znaleźć Mobilne Punkty Odbioru Zamówień firmy IKEA, dzięki którym klienci odbierają zakupy online dokonane u partnera przy okazji zakupów w naszych sklepach. Możliwość zaopatrzenia się we wszystkie niezbędne produkty oraz załatwienia różnych spraw w jednym miejscu są wyróżnikiem sieci Kaufland, w związku z czym nadal będziemy obserwować rynek, poszukując rozwiązań, które ułatwią zakupy naszym klientom.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski