PARTNERZY PORTALU

[WYWIAD] Sylwia Dunn, ID Logistics: zmiany w branży retail oznaczają poważne wyzwania logistyczne

id-20-1

Mało która firma jest w stanie samodzielnie sprostać wszystkim wymaganiom logistycznym koniecznym do prowadzenia biznesu w modelu omnichannel – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl / SCF News Sylwia Dunn, Business Development Director, ID Logistics.

Pandemia COVID-19 oraz wprowadzane w związku z nią liczne restrykcje,   spowodowały ogromne zmiany we wszystkich obszarach naszego życia.  Ograniczenia dotknęły także tradycyjnego handlu, sprawiając że kanał e-commerce rośnie jeszcze bardziej dynamicznie, niż dotychczas. A to oznacza duże wyzwania przed operatorami logistycznymi. 

Od wielu lat świadczymy usługi dedykowanej logistyki kontraktowej dla szeroko pojętej branży retail. Mam tu na myśli tradycyjne i specjalistyczne sieci handlowe z branży kosmetycznej, FMCG, dóbr luksusowych, odzieżowej czy stricte graczy e-commerce. Ubiegły rok był jednak pod pewnymi względami wyjątkowy. Musieliśmy bardzo szybko zareagować na nowe potrzeby i wyzwania, przed jakimi stanęli nasi klienci. Wszystko dodatkowo odbywało się w atmosferze niepewności związanej z pandemią. Wieloletnie doświadczenie jednak zaprocentowało, dzięki czemu byliśmy w stanie w odpowiednim czasie wprowadzić zmiany operacyjne na poziomie magazynowym i dystrybucyjnym.

Popyt na Państwa usługi  zwiększył się w związku z pandemią? 

Wzrost zainteresowania usługami outsourcingu logistycznego jest zauważalny, zwłaszcza wśród dużych graczy z branży retail. To rosnący trend, który będzie się utrzymywał. Mało która firma jest w stanie samodzielnie sprostać wszystkim wymaganiom logistycznym koniecznym do prowadzenia biznesu w modelu omnichannel.

Mówi Pani o nowych potrzebach i wyzwaniach Państwa klientów. Na czym one polegały?

Bardzo wyraźne zmiany widać było np. w branży retail, a pandemia tylko przyspieszyła te procesy. Coraz więcej sieci ogranicza rozwój wielkoformatowych sklepów zlokalizowanych na obrzeżach miast, w zamian koncentrując się na budowie szerokiej sieci punktów convenience, często w formie franczyzowej. To lokale położone po sąsiedzku, w centrach miast, na osiedlach. Inni gracze stawiają z kolei na format dyskontowy i sprzedaż niemal prosto z palet. Jeszcze inni chcą dotrzeć do klientów ze swoimi produktami na stacjach paliw. Wreszcie kanał e-grocery, które w czasie pandemii notuje dynamiczny wzrost sprzedaży. Konsumenci chcą mieć wybór, liczy się dla nich cena, czas, wygoda i bezpieczeństwo. Za tym wszystkim stoją jednak bardzo poważne wyzwania logistyczne pozwalające, przede wszystkim, odpowiedzieć na pytanie: jak, w krótkim czasie i możliwie płynnie obsłużyć, w pełnym zakresie łańcucha dostaw, tak różne kanały sprzedaży? Na końcu pozostaje jeszcze kwestia kosztów. Naszym klientom zależy też na jak najwyższej rentowności, zwłaszcza w tych trudnych czasach.

W jaki sposób udało się Państwu sprostać tym wyzwaniom?

Do naszych zadań należy odbiór towarów oraz zarządzanie operacjami magazynowymi i transportowymi, związanymi z realizacją zamówień składanych przez sieci detaliczne i hurtowe oraz klientów e-commerce. Świadczymy także usługi o wartości dodanej takie jak np. spersonalizowany co-packing. Posłużę się przykładem klienta z branży kosmetyczno-drogeryjnej. Już na etapie kompletacji musimy przygotować wysyłkę w dwóch, kompletnie różnych formatach: część produktów trafi do salonów tej marki, a część bezpośrednio do konsumentów w formie e-zakupów. Wyobraźmy sobie dodatkowo, że przesyłka dla Pani Kowalskiej ma zostać dostarczona w formie ładnie zapakowanego prezentu z okolicznościowymi, osobistymi życzeniami, który też musimy przygotować. Na wszystkie te czynności mamy jedynie 24 godziny. Zlecenie e-commerce musi być gotowe przed południem dnia A, wówczas dostawa do klienta będzie na koniec dnia B.

Jak to się dokładnie odbywa?

Stworzyliśmy taki system kompletacji, żeby do maksimum ograniczyć z jednej strony czas potrzebny na jego zrealizowanie, z drugiej możliwość popełnienia błędu. Chodzi o zoptymalizowanie procesów obsługi retailu i e-commerce. Nazywamy to dwupoziomowym kompletowaniem, czyli oba zamówienia są przygotowywane równocześnie. Ograniczyliśmy także liczbę tzw. miejsc pickingowych, do których musi podejść pracownik magazynu przy kompletacji zamówienia. Produkty przeznaczone do wysyłki do salonów pakowane są oczywiście w wygodne, składane kartony. Tutaj ważna jest jednak kolejność pakowania, logika ułożenia ich w kartonie oraz na palecie tak, żeby nic nie uległo uszkodzeniu i było łatwe do rozpakowania i ułożenia na półkach. W tym samym czasie pracownik kompletuje także produkty do paczki z prezentem dla Pani Kowalskiej, dzięki czemu nie musi dwa razy chodzić do miejsc pickingowych. Na końcu przesyłka jest estetycznie pakowana, dodawane są spersonalizowane życzenia i przekazujemy ją współpracującym z nami partnerom, firmom kurierskim.

A w jaki sposób minimalizowane jest ryzyko pomyłki?

Wprowadziliśmy rozwiązania, które niemal do zera minimalizują szansę na pomyłkę. Jeżeli po zeskanowaniu kodu kreskowego okaże się, że dany produkt jest niezgodny z tym, co znajduje się w zamówieniu, zapala się specjalna lampa ostrzegawcza, albo pojawia się sygnał dźwiękowy. To o tyle dobre rozwiązanie, że jest jednoznaczne i zrozumiałe także dla osób nie mówiących po polsku, które pracują w magazynach. Może się oczywiście okazać, że danego produktu brakuje akurat w miejscu pickingowym. Wówczas, poprzez nasz system WMS, sprawdzamy, czy znajduje się on w magazynie. W ostateczności trzeba wysłać informację do klienta o braku danego produktu. Co więcej, system musi być tak skonstruowany, żeby obsłużyć wysyłki e-commerce zarówno bezpośrednio do klienta ostatecznego jak i  do salonów danej sieci. Część takich zamówień odbieranych jest bowiem w ramach usługi click and collect.

Mówiliśmy o rosnącym popycie na usługi e-grocery. To chyba trudni klienci?

Dostawa produktów spożywczych wymagających chłodzenia jest kosztowna. Przede wszystkim chodzi o specjalistyczne samochody dostawcze, które posiadają zarówno część chłodniczą, jak również przestrzeń, w której panuje temperatura pokojowa z podziałem na wymagane grupy asortymentowe. Oczywiście, do składowania w warunkach chłodniczych muszą być też dostosowane magazyny, z wydzielonymi strefami w różnych zakresach kontrolowanych temperatur, w zależności od tego co jest przechowywane, mięso, ryby, nabiał czy owoce i warzywa.

Nie jest tajemnicą, że zmorą dla sieci handlowych oraz operatorów logistycznych są zwroty. 

Zwroty oczywiście się zdarzają, w zależności od branży wynoszą od kilku do kilkudziesięciu procent zamówień. Chyba najbardziej powszechne są tu zjawiska w branżach fashion czy kosmetycznej. Klienci e-commerce przyzwyczaili się do tego, że zamawiają kilka ubrań lub kosmetyków, potem spokojnie przymierzają lub wypróbowują je w domu, i część odsyłają z powrotem. Obsługa zwrotów jest faktycznie dość kosztowna, ale opłacalna biorąc pod uwagę możliwość ponownego sprzedania danego produktu tym razem po korzystniejszej cenie. Poza tym chodzi przede wszystkim o zadowolenie konsumenta i budowanie pozytywnego wizerunku marki.

Klienci oczekują coraz szybszych i wygodniejszych dostaw e-zakupów, stąd na rynku przybywa tzw. pick up pointów – chodzi zarówno o (terminale nadawczo-odbiorcze) Paczkomaty, ale również punkty zlokalizowane w sklepach osiedlowych czy kioskach. 

Obsługa większej ilości punktów dostawy, często zlokalizowanych w centrach miast, wymaga oczywiście zmiany organizacji usług logistycznych. Z pewnością powstawać będzie coraz więcej punktów przeładunkowych w miastach, tak żeby być bliżej klientów końcowych.

Proszę zwrócić uwagę, że w wielu europejskich miastach, takich jak Londyn czy Paryż, wjazd do ścisłego centrum miasta jest bardzo ograniczony, zwłaszcza dla ciężarówek. To oznacza konieczność posiadania floty mniejszych aut dostawczych, a także wyposażenie kierowców w odpowiednio poręczne wózki, dzięki którym będą mogli dotrzeć z towarem do punktu docelowego. Spodziewamy się, że w niedalekiej przyszłości podobne okoliczności i związane z tym ograniczenia będą miały miejsce także w dużych polskich miastach.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Facebook
LinkedIn

Informacje partnerów portalu

Firmy

ID Logistics Polska jest częścią międzynarodowej Grupy ID Logistics i wiodącym operatorem w dedykowanej logistyce kontraktowej dla branży retail (tradycyjne…
Baza danych

Najnowsze informacje

Scroll to Top