Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Jerzy Tymofiejew, Netto: retail parki są zainteresowane lokalizacjami po Tesco

Jest część obiektów, których powierzchnia zdecydowanie przekracza 2000 mkw. Te obiekty są przez nas wystawione na sprzedaż. Jest duże zainteresowanie ze strony właśnie operatorów parków handlowych. To kwestia kilku tygodni, które dzielą nas od finalizacji rozmów i podpisywania umów – mówi Jerzy Tymofiejew, CIO, Netto. Rozmowa odbyła się w ramach konferencyjnej części targów SCF 2021. 

Odpowiadasz za rozwój Netto w Polsce. To jest duże dzieło, bo mówimy nie tylko o nowych sklepach własnych, ale także o tym wszystkim,  co dzieje się z byłymi lokalizacjami Tesco. Jak dzisiaj wygląda proces konwersji?

Niewątpliwie projekt konwersji Tesco i w szerszej perspektywie proces przejęcia biznesu Tesco to ogromne wyzwanie dla całej naszej organizacji. Jest to pewien ewenement na polskim rynku retai,  właśnie ze względu na skalę akwizycji. 

Cały proces przejęcia Tesco podzieliłbym na kilka obszarów. Pierwszy obszar to oczywiście konwersje istniejących sklepów, rebranding mniejszych formatów z portfela Tesco. Mówimy tutaj o około 250 sklepach, które powstaną po procesie rebrandingu sklepów Tesco na Netto.

Robicie to w tempie mniej więcej 6-7 tygodniowo sklepów, prawda?

Tak. Od 42-go tygodnia przyspieszyliśmy i zamierzamy konwertować 7 sklepów tygodniowo. Co warto zaznaczyć, otworzyliśmy już ponad 100 sklepów Netto przekonwertowanych z Tesco. Przed nami jeszcze kolejne 150 placówek.

Wracając jednak do poprzedniego wątku: ważnym obszarem procesu przejęcia jest optymalizacja portfela tych obiektów Tesco, które wykraczają ponad nasze normy metrażowe. Mówimy tutaj o wszystkich obiektach, które mają od 2000 mkw. wzwyż, na temat których nasz zespół prowadzi dosyć intensywne rozmowy dotyczące nadwyżek powierzchniowych z potencjalnymi najemcami. Mówimy tu o ponad 40 obiektach, w których planujemy podnająć  min. 700 mkw. powierzchni. 

Kto jest tym zainteresowany, jacy operatorzy tutaj się pojawiają?

Prowadzimy rozmowy z różnymi operatorami m.in. z Tedi, Action, Jysk i Bricomarche. Jest wielu retailerów, których te powierzchnie interesują i którzy są chętni na przejęcia i operowanie przy funkcjonujących obiektach Netto.

O ilu dokładnie lokalizacjach mówimy?

Ta sytuacja dotyczy dokładnie 44 takich lokalizacjach. 

Jest jeszcze część obiektów, których powierzchnia zdecydowanie przekracza 2000 mkw., które są już kompletnie poza naszym zasięgiem. Te obiekty są przez nas wystawione na sprzedaż. Po części są to miejsca gdzie mamy już swoje sklepy w pobliżu, bądź takie, które nie odpowiadają naszej strategii biznesowej. Ale są też lokalizacje, w których chcemy zaistnieć. W takich przypadkach, równolegle do procesu sprzedaży, będziemy podpisywali umowy najmu z przyszłymi właścicielami tych obiektów.

Przyjrzyjmy się tym miejscom.  Te lokalizacje są zazwyczaj śródmiejskie. Bardzo często w środku dużych osiedli mieszkaniowych, czyli w miejscach idealnie nadających się na parki handlowe. Na ile potencjalni inwestorzy parków handlowych wyrażają zainteresowanie wejściem w te lokalizacje? Czy oni są na liście Waszych potencjalnych kontrahentów?

Nie chciałbym zdradzać konkretnych partnerów, bo przetarg jest jeszcze w toku, a finalni nabywcy nie są jeszcze wyłonieni. Oczywiście jest duże zainteresowanie ze strony właśnie operatorów parków handlowych. Jest kilku głównych operatorów, którzy uczestniczą w tej chwili w procesie przetargowym. To kwestia kilku tygodni, które dzielą nas od finalizacji rozmów i podpisywania umów.

Ile to jest lokalizacji?

Mówimy o 10 lokalizacjach, które sprzedajemy, a w których chcemy zaistnieć na bazie umowy najmu w przyszłości.

A czy są takie, które sprzedajecie i nie chcecie być tam najemcą?

Tak. Taka sytuacja dotyczy 13 obiektów.

Czyli w sumie mówimy o 23 lokalizacjach. Prawdopodobnie wszystkie z nich spełniają te warunki, o których mówiłem, gdzie catchment area jest bardzo dobry i jest tam duży potencjał dla parków handlowych.

Tak, jest tam potencjał dla parków handlowych. Ale zainteresowanie płynie też ze strony lokalnych inwestorów, którzy prowadzą zróżnicowaną działalność, niekoniecznie związaną z budowaniem parku handlowego. 

Mieszkaniówka, biura?

Zgadza się.

Biura może mniej?

Raczej mieszkaniówka.

Wróćmy jeszcze do Waszego głównego biznesu czyli do tego, co się dzieje,  jeżeli chodzi o sklepy Netto. Jakie tutaj macie ambicje?

W ciągu około 4 miesięcy urośliśmy z 400 do ponad 500 sklepów. Po całej konwersji Tesco będziemy posiadać w portfelu około 650 sklepów, przy czym równolegle nie zatrzymaliśmy wzrostu organicznego. W tym roku otworzymy łącznie około 12 nowych sklepów. Myślę, że przyszły rok skończymy też na kilkunastu otwarciach. 

Długoterminowo natomiast na pewno chcemy mocno przyspieszyć i osiągnąć poziom około 30-40 otwarć rocznie. Nie jest to z pewnością proces, który wydarzy się szybko, jest to projekt zaplanowany raczej na około 3-4 lata. 

Mówimy o wzroście organicznym, nie zakładając żadnych dodatkowych akwizycji. Czy pojawiają się takie możliwości?

Możliwości na rynku są zawsze. To tylko pytanie o skalę akwizycji i dobry moment.

Czyli mówimy o zamknięciu procesu konwersji, ustabilizowaniu biznesu i mniej więcej za 3 lata wchodzicie w ten rytm 40 otwarć?

Do tego poziomu będziemy dochodzić sukcesywnie. Spodziewam się, że w kolejnych latach, czyli 2023 -2024, będziemy przechodzić stopniowo do 20-30 otwarć.

Jesteśmy w czasie rozkwitu parków handlowych. Na ile Wy jesteście zainteresowani, żeby być w ramach właśnie takich konceptów?

W naszym portfelu mamy kilka lokalizacji w retail parkach. Zdajemy sobie sprawę z potencjału parków handlowych i ich ciągle rosnących indeksów, więc tak jak i nasza bezpośrednia konkurencja, jesteśmy otwarci na zaistnienie w tych przestrzeniach. Jesteśmy obecni też w niektórych centrach handlowych. Finalnie wszystko zależy od lokalizacji, jej potencjału i ostatecznie od modelu biznesowego, który określamy oddzielnie dla każdej lokalizacji. 

Jeżeli dany model biznesowy zgadza się z naszymi założeniami to oczywiście szansa na zaistnienie zarówno w retail parkach, jak i centrach handlowych jest bardzo duża.

Rozmawiał: Radosław Rybiński

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników