Wkrótce SCF 2024 Spring
Dołącz do 1200 uczestników!

[WYWIAD] Rafał Mikołajczak, McDonald’s Polska: z każdym rokiem otwieramy więcej restauracji

Sieć McDonald’s rozwija się bardzo dynamicznie. Każdego roku otwieramy około 30 nowych restauracji. Z każdym rokiem więcej. Mamy ambitne plany na nadchodzące lata – mówi w rozmowie z Retailnet Rafał Mikołajczak, Business Development Director McDonald’s Polska.

Spółka McDonald’s właśnie otworzyła 500. restaurację na polskim rynku. Ile lokali docelowo jeszcze może powstać? Jaki potencjał ma nasz rynek?

Sieć McDonald’s rozwija się bardzo dynamicznie. To, że w trzydziestą rocznicę działalności firmy w Polsce otworzyliśmy 500-tny lokal tylko to potwierdza. Każdego roku otwieramy około 30 nowych restauracji. Z każdym rokiem więcej. Mamy ambitne plany na nadchodzące lata.

Wydaje się, że restauracje McDonald’s są praktycznie wszędzie. Czy są jeszcze jakieś tzw.” białe plamy” i regiony w które chcecie zainwestować?

W ostatnich latach szczególnie ważnym kierunkiem rozwoju są dla nas miasta średnie i mniejsze. W tym zwłaszcza miejscowości ok. 20 tys. mieszkańców. Spotykamy się tam z bardzo dobrym przyjęciem. Chcemy być blisko lokalnych społeczności, być dla nich dobrym sąsiadem. Oczywiście wciąż też otwieramy nowe lokale w dużych miastach.

Pandemia mocno nadszarpnęła rynek sieci gastronomicznych. McDonald’s funkcjonuje w kilku formatach. Które z nich najlepiej sprawdziły się w pandemii?

Stale inwestujemy w budynki wolnostojące, które dają możliwość obsługi zmotoryzowanych przez linię McDrive. Tego typu restauracje stanowią zdecydowaną większość naszych lokali – prawie 75%. Jednak nie zapominamy o restauracjach typu instore, czyli będących częścią większego budynku, w centrach dużych miast.

W pandemii zyskała na znaczeniu również opcja dostawy i nasza usługa McDelivery. To wciąż rozwijający się kanał sprzedaży. W tym roku wprowadziliśmy także usługę „zamów i odbierz”, czyli możliwość zamawiania produktów McDonald’s przez aplikację i osobisty odbiór. Nasi goście mogą zdecydować czy chcą odebrać zamówienie przy ladzie, z dostawą do stolika, na linii McDrive lub na stanowisku „parkuj i odbierz”. Jak widać mocno stawiamy na digitalizację. Chcemy, żeby doświadczenia naszych gości były jeszcze lepsze.

500. restauracja McDonald's (1)
Restauracja McDonald’s

Sieć McDonald’s jest obecna chyba w każdym centrum handlowym. Czy tak zostanie? Czy bierzecie pod uwagę także inne, mniejsze obiekty typu retail parki bądź centra convenience?

Rzeczywiście jesteśmy obecni prawie we wszystkich centrach handlowych. Bierzemy pod uwagę również mniejsze obiekty, takie jak wspomniane retail parki i centra convenience. Rozwijamy się jednak najmocniej w kierunku restauracji wolnostojących.

Co jest dla Was kluczowe przy podpisywaniu nowych umów najmu? Na jakich zasadach chcielibyście je podpisywać?

Jesteśmy odpowiedzialnym partnerem i tego samego oczekujemy od podmiotów, z którymi współpracujemy. Każdorazowo przy podpisywaniu nowej umowy najmu jesteśmy otwarci na rozmowy i szukanie kompromisu zadowalającego obie strony.

W ostatnim czasie dużo mówi się o zrównoważonym rozwoju. Marka z taką rozpoznawalnością jak McDonald’s może wiele zrobić w tej dziedzinie. Jakie zmiany wprowadzacie w swoich restauracjach pod tym kątem?

Kwestie dbania o środowisko są dla nas bardzo ważne. Zaczęliśmy rozmowę od niedawno otwartej 500-tnej restauracji McDonald’s w Polsce. Właśnie ta restauracja, zlokalizowana w Wyszkowie, została wyposażona w innowacyjne rozwiązania pozwalające znacząco zredukować zużycie energii elektrycznej. Między innymi w instalację fotowoltaiczną oraz turbinę wiatrową, które pozyskują odnawialne źródła energii w całości pokrywające zapotrzebowanie na oświetlenie zewnętrzne lokalu. Rozwiązania te chcielibyśmy wprowadzać w kolejnych restauracjach. Zarówno nowych jak i tych już istniejących.

Jest to element globalnej strategii, realizowanej od 2018 roku, która zakłada działania na rzecz ochrony planety w wielu kluczowych obszarach zrównoważonego rozwoju. Jednym z celów jest właśnie zmniejszenie emisji gazów cieplarniach z biur i restauracji o 36% do 2030 roku, a do 2050 roku osiągnięcie neutralności klimatycznej.

Kolejna ważna rzecz, którą robimy to zamykanie obiegu naszych opakowań. Dlatego wyposażamy nasze restauracje w kosze umożliwiające segregację – zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz lokalu. Dzięki odpowiedniej segregacji i współpracy z polskim recyklerem zużyte opakowania po przetworzeniu wracają do naszych restauracji m. in. w postaci ręczników papierowych.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Trwa rejestracja uczestników i partnerów!

SCF 2024 Spring

Najważniejsze wiosenne spotkanie rynku centrów handlowych,  9-10 kwietnia 2024, Legia Warszawa.

Rejestracja uczestników