The role of Digital Signage in omnichannel

Powiedzmy sobie szczerze: na przestrzeni kilku ostatnich lat staliśmy się niezwykle wymagającymi konsumentami. Bywamy niecierpliwi, lubimy proste i funkcjonalne rozwiązania, tradycyjne treści szybko nas nudzą, a do tego jesteśmy wybredni – w codziennym gąszczu informacji interesują nas tylko te, które są mocno spersonalizowane i łatwe w odbiorze. W efekcie tych zmian ulegamy już nie samym produktom, ale też emocjom i opowieściom, jakie powstają w kontakcie z marką.

Odpowiedzią na wymagania współczesnego konsumenta jest omnichannel – model wielokanałowej komunikacji z klientem, która rozwija odbiór marki na miarę wielowymiarowego doświadczenia. Ważnym jego ogniwem stała się branża digital signage, która pozwala nie tylko szerzej opisać produkt, ale też opowiedzieć pewną historię, stworzyć odpowiedni klimat w miejscu sprzedaży czy nawet wejść w interakcję z klientem.

Technologia jest jak glina

Pozornie może wydawać się, że dostępna technologia jest bytem zastanym, bez możliwości jej dalszych modyfikacji. Niemniej, najlepsze efekty dają właśnie autorskie rozwiązania, które potrafią łamać schematy i przecierać ścieżki w ciągle rozwijającej się branży digital signage.

– Z doświadczenia wiemy, że do projektów digital signage najlepiej podchodzić indywidualnie. Często bezpośrednio z klientem analizujemy problem i współtworzymy konkretne rozwiązania, by następnie stworzyć przemyślaną i efektywną realizację. To podejście pozwala nam kreować rzeczy niepowtarzalne, praktycznie szyte na miarę – mówi Rafał Zamorski, Członek Zarządu w firmie CITY, która specjalizuje się m.in. w kompleksowych rozwiązaniach digital signage. 

Just do it

Przykładem pionierskiej realizacji w branży digital signage jest sklep Nike w Starym Browarze. To pierwszy w Polsce projekt witryny z transparentnym ekranem LED, który łączy w sobie dwie funkcjonalności: nie tylko emituje grafiki czy filmy, ale także prezentuje wnętrze sklepu widoczne ze strony pasażu.

Douglas rzuca się w oczy

Marka Douglas udowadnia, że digital signage dobrze sprawdza się w szerokiej skali – technologia pojawiła się w 5 wiodących salonach w całej Polsce, w tym w warszawskich Złotych Tarasach. Każdy z nich to multimedialny projekt złożony z kilkudziesięciu ekranów LCD Samsung, które przybliżają klientów do świata marki i dostarczają informacji o aktualnej ofercie. Dodatkowym atutem są filmowe treści z udziałem celebrytów, które przyciągają klientów przechodzących obok sklepu.

Witaj w świecie 4F

Salon marki 4F w warszawskiej Arkadii zyskał nowoczesne oblicze dzięki nowej aranżacji, również przygotowanej przez firmę CITY. W ramach digital signage pojawiły się tu specjalnie zaprojektowane ekrany w technologii LED oraz LCD LG Stretch. Te ostatnie sprawdzają się jako tło dla poszczególnych ekspozycji – dzięki pionowej formie, nośnik dobrze prezentuje modeli, teksty czy same produkty. Pozwala to na osadzenie produktu w pożądanym kontekście: zarówno sprzedażowym, jak i wizerunkowym.

Elastyczna technologia

Sklep Sizeer w Galerii Młociny szukał sposobu na wyróżnienie się spośród standardowych witryn umieszczonych nad wejściem do salonu. Dodatkowym wyzwaniem okazały się trudne warunki architektoniczne z uwagi na wysoki sufit oraz obły kształt. W odpowiedzi powstał wyjątkowy, wklęsły ekran LED ze specjalnie zaprojektowaną podkonstrukcją, umożliwiającą odwzorowanie krzywizny witryny.

Ważna rola customer experience

Już w ponad 20 polskich galeriach handlowych można spotkać przyjazne strefy Kids Play, w większości przygotowane na zamówienie Grupy EPP Poland. To przestrzenie wypełnione analogowymi zabawkami i 30 ekranami dotykowymi – każdy z dedykowaną grą edukacyjną. Gry połączone są z systemem zbierania punktów, które dziecko może wymienić na nagrodę. Wszystko w myśl idei customer experience, gdzie konsumenci (a zwłaszcza ich dzieci) wybierają galerie, które oprócz zakupów zapewniają im ciekawą i wartościową rozrywkę. 

Przyszłość digital signane

Digital signage, w dużej mierze dzięki dużej elastyczności i dynamicznym treściom, powoli zastępuje tradycyjne formy komunikacji. Wyzwaniem dla branży jest pełne wdrożenie digital signage do omnichannel, z uwzględnieniem wszystkich płaszczyzn sprzedaży, takich jak systemy płatnościowe czy rotacje produktów. Wszystko po to, by digital signage na dobre wprowadzić do przestrzeni e-commerce, choć nie tylko. Ciekawym przykładem wykorzystania tych technologii jest wiedza o konsumencie. 

– Oprócz korzyści wizerunkowych i sprzedażowych, digital signage jest też fantastyczną bazą danych o konsumentach. Pozwala określić m.in. wiek i płeć klienta, długość kontaktu z nośnikiem lub czas spędzony przy konkretnym produkcie. Wnioski z tych danych mogą okazać się niezwykle pomocne w przyszłych decyzjach związanych z promocją i sprzedażą. Prawdopodobnie dlatego coraz częściej zauważamy, że klienci nadają realizacjom digital signage rangę inwestycji – wyjaśnia Dawid Pęczek, Kierownik Działu Digital w firmie CITY. 

CITY to doświadczona agencja komunikacji wizualnej, która działa na polskim i europejskim rynku od blisko 20 lat. Aktywność firmy skupia się w obszarach: digital, instore, print oraz creative. Firma specjalizuje się w realizacji rozwiązań digital signage dla galerii handlowych, centrów biurowych, branży retail i przestrzeni użyteczności publicznej.

Autorem tekstu jest: Paweł Blutko, City.com.pl