PKP oferuje powierzchnie dla każdej marki

PKP S.A. wychodzi naprzeciw potrzebom najemców i proponuje powierzchnie handlowe o różnych formatach i przeznaczeniu. Spółka oferuje lokale zarówno dla większych, sieciowych firm, jak i dla mniejszych, lokalnych przedsiębiorców.

W procesie komercjalizacji powierzchni handlowych na dworcach szczególnie istotny jest odpowiednio dobrany tenant mix, który spełni oczekiwania klientów – zarówno podróżnych, jak i lokalnych mieszkańców.

– W strategii komercjalizacji staramy się nie powielać oferty, tak aby raczej uzupełniała się, a nie dublowała. Jesteśmy otwarci na współpracę z najemcami reprezentującymi różne branże. Zawieramy umowy zarówno ze znanymi sieciowymi firmami, takimi jak McDonald’s, Burger King, Empik, AmRest: KFC, Starbucks, Jeronimo Martins: Biedronka, Hebe czy Rossmann, jak i z mniejszymi, lokalnymi najemcami, którzy uruchamiają na dworcach piekarnie, butiki i lokale usługowe – mówi w rozmowie z portalem Retailnet Grzegorz Tomaszewski, pełnomocnik zarządu PKP S.A. ds. nieruchomości.

Wychodząc naprzeciw nowym trendom konsumenckim, spółka stara się również pozyskać najemców oferujących ciekawe, niszowe koncepty. Na dworcach pojawiają się np. firmy gastronomiczne ze zdrowym jedzeniem, czego przykładem może być dobrze funkcjonująca restauracja sushi na Dworcu Centralnym, bądź lokale oferujące kuchnię wegetariańską, bałkańską, włoską, czy tzw. juicy bary sprzedające świeżo wyciskane soki. Coraz popularniejsze są również firmy oferujące naturalne kosmetyki (np. Siberika, Secret Soap Store, Stara Mydlarnia) czy ciekawe akcesoria (Elegancki Mężczyzna). Na dworcach nie brakuje także sklepów z modą polskich projektantów (np. Trocadero czy Amme na Dworcu Centralnym).

Oferowane przez PKP S.A. powierzchnie komercyjne są dostosowane do potrzeb różnych najemców.  – W naszej ofercie znajdują się zarówno mniejsze lokale (20‒30 mkw.), jak i większe powierzchnie. Największe z nich mają nawet 500 czy 1000 mkw. Systematycznie pracujemy nad tym, żeby poprawiać standard nieruchomości. Dzięki prowadzonym modernizacjom, oferowane przez nas powierzchnie są naprawdę atrakcyjne i dostosowane do obecnych wymogów na rynku nieruchomości komercyjnych – podkreśla Grzegorz Tomaszewski.

PKP S.A. jest rzetelnych kontrahentem – oprócz szeroko zakrojonych inwestycji w nieruchomości, firma stosuje również dobre praktyki rynkowe w relacjach biznesowych z klientami. Przykładem może być tu wsparcie najemców w zakresie koordynacji technicznej oraz odpowiednie działania marketingowe. Spółka organizuje ciekawe wydarzenia kulturalne – koncerty, wystawy, gry miejskie czy eventy dla dzieci, które przyciągając podróżnych i lokalnych mieszkańców, zwiększają szansę na zainteresowanie ofertą działających tam najemców oraz promują wizerunek dworców.

Jakie są zatem różnice w wynajmie między lokalami w tradycyjnych obiektach handlowych, a w tymi które znajdują się na dworcach kolejowych?

– Zaletą dworców kolejowych dla potencjalnego najemcy jest przede wszystkim dogodna lokalizacja. Obiekty te położone są najczęściej w samym centrum miasta. Jednocześnie zauważane tam duże potoki pasażerskie zwiększają szanse najemców na pozyskanie nowych klientów. Typowym klientem na dworcu jest oczywiście pasażer, który chce zrobić zakupy przed lub po podroży, w drodze do domu. Coraz częściej jednak – głównie ze względu na coraz szerszą ofertą usługowo-handlową – klientami w obiektach zarządzanych przez PKP S.A. są też okoliczni mieszkańcy lub osoby mijające dworzec w drodze do/z pracy. Poszerza się również grono najemców – są to nie tylko kawiarnie, saloniki prasowe czy lokale gastronomiczne, ale również sklepy spożywcze, drogerie, butiki a nawet sklepy z zabawkami, salony optyczne i fryzjerskie czy wypożyczalnie samochodów – wyjaśnia Grzegorz Tomaszewski.

Szansą na nawiązanie współpracy z nowymi najemcami jest udział PKP S.A. w targach branżowych. Przykładem tego jest obecność spółki na największych w regionie CEE targach nieruchomości komercyjnych Shopping Center Forum. – Po raz kolejny byliśmy obecni na Shopping Center Forum. Udział w tym wydarzeniu to szansa dla PKP S.A. aby zainteresować potencjalnych najemców szeroką ofertą nieruchomościową spółki. W swoim portfolio mamy zarówno lokale handlowo-usługowe i biurowe na głównych, zmodernizowanych dworcach, jak i atrakcyjne powierzchnie pod magazyny i terminale w innych lokalizacjach – mówi Grzegorz Tomaszewski.

– Shopping Center Forum to ważne, branżowe wydarzenie, na którym spotykają się najemcy i zarządcy nieruchomości. Udział w nim to dla PKP S.A. szansa na rozpropagowanie naszych nieruchomości i wolnych powierzchni, nawiązanie kontaktów w nowymi najemcami i zacieśnienie więzi z tymi, z którymi już współpracujemy. To także doskonała okazja do dzielenia się najnowszymi trendami. Na SCF chcemy również zwiększyć świadomość potencjalnych najemców i pokazać, że PKP to nie tylko pociągi, ale także atrakcyjne nieruchomości do zagospodarowania – mówi Grzegorz Tomaszewski.

W tej edycji Forum do stoiska PKP zaproszeni byli wszyscy chętni do podjęcia współpracy. – Odpowiedzieliśmy na wszystkie pytania dotyczące oferty nieruchomości PKP S.A. W szczególności zaprezentowaliśmy ofertę lokali handlowo-usługowych i biurowych na dworcach kolejowych typu Premium, których wyróżnikiem jest lokalizacja, nowoczesny standard oraz duży przepływ podróżnych. Zainteresowani goście w indywidualnych rozmowach przy naszym stoisku mogli przyjrzeć się bliżej zaletom poszczególnych lokalizacji – podsumowuje Grzegorz Tomaszewski.

PKP S.A. Jest właścicielem nieruchomości w atrakcyjnych lokalizacjach o różnym przeznaczeniu: dworców kolejowych, powierzchni biurowych, handlowo-usługowych i użytkowych oraz nośników reklamowych. Za wynajem, dzierżawę, przekazywanie samorządom lub zbywanie nieruchomości należących do spółki odpowiada Biuro Obrotu Nieruchomościami.