Verdeho: dla galerii handlowej kwestia czystości jest priorytetem [WYWIAD]

‚- W tak dużych obiektach jak galerie handlowe świadczymy usługi 24 h na dobę. Sprzątanie dzieli się na 3 elementy. Łącznie dużą galerię sprząta ok. 60 osób dziennie, w systemie zmianowym – mówi w rozmowie z Retailnet Tomasz Schoen współtwórca firmy Verdeho.

Retailnet.pl: Verdeho zajmuje się świadczeniem usług utrzymania czystości. Jakie były początki Państwa działalności?

Tomasz Schoen: Sprzątaniem zajmuję się od ponad 20 lat. Byłem założycielem spółki Aspen – jednej z większych firm działających na tym polu w Polsce. Jednak po różnych przekształceniach własnościowych ponad 2 lata temu pożegnałem się z Aspen i otworzyłem na nowe wyzwania. Pomysł założenia nowej działalności pojawił się, gdy jeden z moich byłych współpracowników wyszedł z taką inicjatywą i zgłosił chęć wspólnego działania. Postanowiliśmy założyć spółkę o podobnym profilu. Aspen poza usługami sprzątania oferował również usługi ochrony i cateringu dla szpitali natomiast my – jako Verdeho postanowiliśmy od razu skoncentrować się tylko i wyłącznie na sprzątaniu.

Skąd wzięła się nazwa firmy i co oznacza?

Nazwa w brzmieniu fonetycznym oznacza szczep białego wina. Wybór tej nazwy był intuicyjny… ale jeśli mam to jakoś interpretować, to powiem, że dla nas liczy się jakość i dobry smak.

Kto był Państwa pierwszym klientem?

Początki były bardzo trudne, bo co prawda klienci znali nas na rynku z imienia i nazwiska i wiedzieli, że jesteśmy rzetelnym partnerem, ale nie chcieli ryzykować współpracy z nową firmą bez referencji. Pierwszy rok był najtrudniejszy. Początkowo pozyskiwaliśmy mniejsze kontrakty np. z sieciami handlowymi. Z czasem to się zaczęło zmieniać. Pierwszymi większymi klientami był Park Wodny w Krakowie czy Hotel Swing, ale cały czas to nie było tyle, ile się spodziewaliśmy. Dopiero ten rok okazał się dla nas przełomowy. Zaczęło się od pierwszego obiektu handlowego Silesia Outlet w Gliwicach. To była pierwsza nasza współpraca z galerią handlową. Kolejno, wiosną tego roku wygraliśmy konkurs zorganizowany przez dużego międzynarodowego dewelopera jakim jest ECE. Zaprosili nas do współpracy przy Galerii Karkowskiej. Nie ukrywam, że jest to dla nas bardzo istotny kontrakt dający nam referencje na przyszłość do tego, by móc być partnerem biznesowym dla innych podobnych projektów handlowych.

Jakiego typu obiekty może obsługiwać Verdeho?

Mamy bardzo duże bo ponad 20-letnie doświadczenie. Współpracowaliśmy z obiektami komunalnymi jak stadiony czy przystanki autobusowe, z galeriami handlowymi i sklepami wielkoformatowym, na liście naszych klientów były także zakłady produkcyjne, a nawet szpitale z oddziałami o najwyższym reżimie higienicznym (np. bloki  operacyjne, oddziały hematologii).

Jeśli miałby Pan wymienić 3 najważniejsze kwestie występujące na linii galeria handlowa – firma sprzątająca to, co by to było?

Wizerunek, wiarygodność, i cena.

Dla galerii handlowej kwestia czystości jest jedną z najbardziej priorytetowych. Nie chodzi tylko o to żeby posprzątać galerię, ale to jest kwestia wizerunku. Klient, który wchodzi do galerii i źle się w niej czuje bo jest brudna, już do niej nie wróci. Kolejno, z puntu widzenia zarządcy galerii handlowej niezwykle istotna jest także wiarygodność firmy sprzątającej, z którą współpracuje. A z naszej strony istotne jest to, by tego zaufania nie zawieść. Klient musi wiedzieć, że może na nas polegać w każdej sytuacji, także kryzysowej, gdy wypadnie jakiś remont bądź zdarzy się zalanie czy inne przypadki.

Jak wygląda sprzątanie galerii handlowej od strony technicznej i organizacyjnej?

W tak dużych obiektach jak galerie handlowe świadczymy usługi 24 h na dobę. Sprzątanie w tego typu obiektach dzieli się na 3 elementy. Pierwszy to tzw. sprzątanie zasadnicze, które odbywa się przed otwarciem galerii – galeria musi być super czysta przed przyjęciem pierwszych klientów. Sprzątane są podłogi, przeszklenia, strefy wejść, toalety – i to jest zasadnicze codzienne sprzątanie, które wymaga najwięcej troski i najwięcej wysiłku organizacyjnego. Łącznie dużą galerię sprząta ok. 60 osób dziennie, w systemie zmianowym.

Drugim elementem sprzątania jest tzw. serwis dzienny, który obejmuje 3 sfery w galerii – ciągi komunikacyjne, toalety i food court. Ten serwis działa podczas wszystkich godzin funkcjonowania galerii.

Trzecim elementem są prace okresowe – czyszczenie daszków, przeszkleń, lufcików i miejsc których nie sprząta się codziennie a okresowo. Do tego dochodzą także prace związane z odśnieżaniem włącznie z pracami alpinistycznymi.

Rozmawiała Katarzyna Łabuz