[KOMENTARZ] Jacek Wesołowski, Trei: pandemia nie wpłynie na harmonogram naszych projektów

Wystawca SCF 2020 CEE

Parki handlowe w Polsce bardzo dobrze poradziły sobie z powrotem do funkcjonowania po lockdownie, mimo że kolejne projekty Tarcz Antykryzysowych nie uwzględniały pomocy dla małych obiektów handlowych poniżej 2 tys. mkw. Środowisko sklepów małopowierzchniowych szybko zorganizowało się samo, co przyniosło doskonałe efekty – pisze w komentarzu dla redakcji Retailnet.pl / SCF News Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający w firmie Trei Real Estate Poland, która jest wystawcą jesiennej edycji SCF 2020 CEE.

Podjęto negocjacje przedstawicieli właścicieli parków handlowych z ich najemcami. Rozmowy toczyły się od kwietnia z 38 sieciami i firmami prowadzącymi ponad 900 sklepów w więcej niż 200 obiektach na terenie całego kraju. Dzięki tej inicjatywie już z końcem maja wszystkie parki handlowe w kraju były już otwarte. Jedną z trzech firm reprezentujących społeczność zrzeszającą większość właścicieli parków handlowych działających w Polsce w rozmowach z najemcami był deweloper Trei Real Estate Poland. 

Negocjacje z najemcami

Jestem zdania, że najemcy i właściciele obiektów powinni regulować swoje wzajemne stosunki sami, bez ingerencji podmiotów zewnętrznych. Leży to w ich wspólnym interesie, bo właściciele chcą wynająć swoje powierzchnie, a najemcom zależy na sprzedaży produktów i usług. Tak więc dobrze się stało, że równowagi tej relacji nikt nie próbował zaburzyć. Rynek parków handlowych w Polsce jest wciąż małą częścią całego sektora retail. W związku z tym nie ma w nas śmiałości, aby dyktować władzom państwowym co robić. Dlatego szybko podjęliśmy kroki, aby zapobiec negatywnym efektom pandemii i rozpoczęliśmy negocjacje z najemcami parków. Nawiasem mówiąc, niedziele w parkach handlowych nigdy nie były istotną częścią tygodniowego obrotu, z kolei koszty utrzymania personelu sklepów w niedzielę były najwyższe. Zamknięcie sklepów w niedzielę poprawiło zatem tylko ich ekonomię w parkach.

Sytuacja po odmrożeniu handlu

Żadna z firm podczas negocjacji nie odstąpiła od umowy najmu. Ugody, jakie zawarliśmy z najemcami naszych Vendo Parków zakładają stawkę czynszu uzależnioną od obrotu. W czasie trwania rozmów nie przypuszczaliśmy, że parki wrócą tak szybko do obrotów sprzed pandemii, a nawet te obroty przekroczą. Tymczasem sklepy niektórych naszych najemców notują dziś obroty nawet o 20-60 proc. wyższe niż przed lockdownem. Na taki wynik składa się kilka czynników: oferta atrakcyjnych wyprzedaży zapasów magazynowych skumulowanych podczas zamknięcia sklepów, komfort szybkich, codziennych zakupów w zlokalizowanych blisko miejsca zamieszkania parków handlowych, a także dość istotny dla poczucia bezpieczeństwa odwiedzających brak przestrzeni wspólnych w naszych obiektach, co nas odróżnia od obiektów wielkoformatowych i zmniejsza ryzyko zarażenia się koronawirusem.

Plany ekspansji 

Trei zarządza dziś 124 obiektami handlowymi w Polsce, z czego 17 to wybudowane przez nas parki handlowe. W I połowie roku otworzyliśmy dwa nowe Vendo Parki w Jaworze i Płocku, a nasze plany na ten rok zakładają budowę oraz oddanie do użytku Vendo Parków w Solcu Kujawskim, Częstochowie, Zielonce, Łukowie i Władysławowie. Początkowo walka z pandemią koronawirusa wpłynęła na spowolnienie uzyskiwania pozwoleń ze względu na czasowe zamknięcie lub spowolniony tryb pracy urzędów. Ostatecznie nie wpłynie to na harmonogram naszych tegorocznych projektów i ich budowy.

Przyszłość branży retail

Wydarzenia ostatnich miesięcy pokazały, że e-commerce wzmacnia swoją pozycję w handlu i staje się znaczącą alternatywą oraz uzupełnieniem obrotów generowanych w sklepach stacjonarnych. Parki handlowe już od pewnego czasu były przyczółkiem e-commerce oraz rozwiązań zakupowych typu Click & Collect. W zlokalizowanych blisko osiedli obiektach można szybko odebrać i zwrócić towar, co ułatwiają wcześniej wspomniany już brak przestrzeni wspólnych i wejścia do sklepów wprost z parkingu. Trend zakupów internetowych w lockdownie przybrał na sile, a sytuacja pokazała nam, jak duży potencjał rozwoju ma ten kanał sprzedaży. Wymaga to oczywiście rewolucji w łańcuchach dostaw i odpowiedniej reorganizacji strategii firm handlowych. W branży pojawiają się coraz głośniejsze głosy, że przychody z e-commerce powinny być uwzględnione w obrotach lokalnego sklepu danej sieci.

Autorem komentarza jest Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland.