[RAPORT] Rosną ceny e-grocery

Sierpniowy raport cenowy sporządzony w oparciu o comiesięczne badanie przeprowadzane przez audytorów ASM Sales Force Agency, wykazał nieznaczny spadek wartości koszyka zakupowego. 

Wartość uśrednionego koszyka zakupowego przed końcem wakacji wyniosła 231,22 zł, a więc była o 2,21 zł (ok. 1 proc.) wyższa niż w lipcu 2020, ale za to niższa niż w sierpniu ubiegłego roku.

Drogie e-zakupy

Ponownie najwięcej płaciliśmy za zakupy online, które w sierpniu jeszcze podrożały (o 6,58 zł m/m) i wyniosły 256,41 zł. Zmalała za to różnica do najdroższego sklepu stacjonarnego (w sierpniu okazała się nim hurtownia Cash&Carry – Selgros). Oznacza to, że to tutaj ceny wzrosły najbardziej: w sierpniu w Selgrosie było aż o 18 zł drożej niż w lipcu.

Najdroższy przed miesiącem sklep stacjonarny – Makro, rekordowo potaniał (o ponad 12 zł), plasując się pośrodku rankingu, z wartością poniżej średniej. Z kolei najtańszy niemal co miesiąc Auchan zdrożał o ponad 6 zł, zwalniając miejsce na podium sieci Biedronka (z koszykiem zakupowym o wartości 214,74 zł).

Badanie koszyka zakupowego ASM SFA prowadzone jest od marca 2019 r. i obejmuje niezmiennie ten sam zestaw 40 produktów FMCG zaspokajających paletę różnych potrzeb życiowych konsumentów. Pozwala to na porównanie wartość identycznych koszyków rok do roku.

W porównaniu do sierpnia 2019 r. doszło do sporych roszad wewnątrz zestawienia: 5 sieci podrożało, 6 potaniało. Wzrosły ceny e-grocery, odczuwalnie zdrożał też koszyk w Tesco (o ponad 7 zł) i w Selgrosie (aż o 11,71 zł). Wyraźnie potaniały zaś zakupy w Biedronce (o 11,5 zł), Intermarche (aż o 14,45 zł) oraz rekordowo w Makro (o ponad 17 zł). W efekcie, w sierpniu 2020 r. uśrednione ceny koszyka zakupowego badanego przez ASM SFA pozostały zbliżone do zeszłorocznych (niższe o 1,86 zł, a więc o 0,8 proc. r/r).

Rosnące ceny produktów FMCG

Zestawienie cen poszczególnych kategorii produktowych pokazuje, że w górę poszły ceny mięsa, wędlin i ryb (o ponad 6 proc.) oraz mrożonek (o 3,84 proc.). Zdrożał także nabiał (o 1,5 proc.) oraz nieznacznie chemia domowa i kosmetyki. Pozostałe badane kategorie potaniały r/r. Stabilne pozostały ceny używek i alkoholu (w sierpniu br. tańsze niż przed rokiem o 0,34 proc.). Najbardziej odczuwalnie spadły ceny słodyczy słodyczy (o ponad 7 proc.).

-Sierpień zwyczajowo przynosi wzrosty cen niektórych artykułów w sklepach – można to powiązać z powrotem z wakacji i wzmożonymi przygotowaniami do szkół i do pracy. Wracamy do gotowania i przebywania w domach, więc popyt na produkty szybkozbywalne codziennego użytku wzrasta (a co za tym idzie, rosną i ich ceny). Poza tym dane opublikowane przez GUS wykazały w sierpniu podwyżkę cen paliw, co ma bezpośrednie przełożenie na koszty transportu i towarów w sklepach – komentuje Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.