Andrzej Kacperski, Lagardère: oferujemy klientom szeroki wachlarz usług

Uczestnik SCF 2020 CEE

Przez ostatnie kilka lat infrastruktura na dworcach jest na coraz lepszym poziomie, w związku z tym ruch podróżnych w obiektach, w których znajdują się nasze lokale, jest zdecydowanie większy – mówi Andrzej Kacperski, prezes zarządu Lagardère Travel Retail w Polsce. Przedstawiciele tej firmy wezmą udział w jesiennej edycji SCF 2020 CEE (15-16 września).

Czy wszystkie należące do Państwa punkty zlokalizowane na dworcach PKP zostały ponownie otwarte po czasowym lockdownie? Czy w związku z zaistniałą sytuację negocjowaliście z właścicielami powierzchni handlowych obniżkę czynszów? 

Tak, wszystkie punkty zostały otwarte. Oczywiście negocjowaliśmy z PKP obniżkę czynszu. Przy spadku obrotu na poziomie od -80 proc. w kwietniu, do -35 proc. w sierpniu, otrzymaliśmy rabat za kwiecień. Dotyczy to wyłącznie wybranych lokalizacji na dworcach Premium, a konkretnie tych sklepów, w których obroty spadły ponad 70 proc. rok do roku. W takich przypadkach obniżka czynszu wyniosła 80 proc.

Jakie wyniki sprzedaży odnotowujecie Państwo od czasu “odmrożenia” gastronomii?  

W związku z pandemią koronawirusa nasza sprzedaż na dworcach kolejowych należących do PKP S.A., spadła – w porównaniu z analogicznymi okresami ubiegłego roku – o 47 proc. w marcu, o 80 proc. w kwietniu, o 71 proc. w maju, 58 proc. w czerwcu, 39 proc. w lipcu oraz o 35 proc. w sierpniu. Jeżeli chodzi o footfall jaki obecnie odnotowujemy, był on na poziomie -47 proc. w czerwcu. Szacujemy, że podsumowując cały okres letni, wskaźnik ten będzie na poziomie -40 proc.

Jak obecnie prezentuje się posiadane przez Państwa firmę portfolio?

 W naszej sieci oferujemy podróżnym cały wachlarz usług: 46 sklepów Relay typu „one stop shop” oraz 19 sklepów spożywczo – przemysłowych „1 Minute”. Pasażerowie mogą również zaopatrzyć się w sklepach Discover i Hubiz. W tej chwili dla każdej z marek otwarte są po dwa punkty. Funkcjonują również sklepy Virgin, Paul i kawiarnia „SO!COFFEE”.

Jakie, Pana zdaniem, są największe korzyści z posiadania lokali na dworcach? 

Przez ostatnie kilka lat infrastruktura na dworcach jest na coraz lepszym poziomie, w związku z tym ruch podróżnych w obiektach, w których znajdują się nasze lokale, jest zdecydowanie większy. Nasze lokale, usytuowane na dworcach kolejowych, generują 13.2 proc. obrotu LTR, w tym usługi gastronomiczne na poziomie 0,4 proc. LTR.