[WYWIAD] Thomas Reichenauer, ROS: centra wyprzedażowe dobrze przyjęły się w Polsce

Wystawca SCF 2020 CEE

Mogę zapewnić, że nasze portfolio w Polsce zostanie wzbogacone o nowych najemców. Jesteśmy w kontakcie i w trakcie negocjacji z siecią ponad 500 naszych partnerów w całej Europie – mówi Thomas Reichenauer, dyrektor zarządzający i współzałożyciel ROS Retail Outlet Shopping. Z przedstawicielami tej firmy będzie można spotkać się i porozmawiać podczas jesiennej edycji SCF 2020 CEE, której ROS Retail Outlet Shopping jest wystawcą. 

Obecnie w Polsce działają 3 centra Designer Outlet. Jakie są plany powiększenia Państwa portfolio w najbliższych miesiącach? 

Rozbudowa centrum Designer Outlet Warszawa jest na dobrej drodze, pomimo panującej pandemii covid-19. Otwarcie pierwszych sklepów w rozbudowanej części będzie miało miejsce tuż przed świętami. Designer Outlet Warszawa będzie miał po rozbudowie powierzchnię 22 800 mkw. GLA i będzie jednym z największych centrów wyprzedażowych w Polsce, a równocześnie jednym z najbardziej wyjątkowych – wszystko dzięki ofercie marek premium. Obok samej rozbudowy centrum na uwagę zasługuje nowy, wielopoziomowy parking z ok. 500 dodatkowymi miejscami postojowymi oraz wyremontowany food court, który znajduje się przy atrium, w samym sercu obiektu.

A jak wygląda sytuacja w przypadku pozostałych obiektów? 

Planujemy rozbudowę i modernizację zarówno centrum Designer Outlet Gdańsk jak i Designer Outlet Sosnowiec. Pierwszym etapem tych prac w przypadku obiektu w Sosnowcu będzie ulepszenie parkingu, na którym powstanie  ok. 600 nowych miejsc postojowych. Chodzi także o przebudowę głównego wejścia od strony północnej, co ułatwi klientom dostęp do centrum. Cele średnioterminowe dla obu obiektów to poprawa zaplecza gastronomicznego, a także zwiększenie powierzchni handlowej. Wszystko to ma na celu unowocześnienia naszych centrów. Chcemy zachować ich pozycję jako pożądanego miejsca do robienia zakupów w skali danego regionu, a także miejsca przyciągającego turystów.

Czy możemy spodziewać, że w Państwa obiektach pojawią się nowe marki?

Zdecydowanie można spodziewać się debiutu wielu nowych marek. Jesteśmy w kontakcie i w trakcie negocjacji z siecią ponad 500 naszych partnerów w Europie. Proszę jednak zrozumieć, że na tym etapie nie możemy wymienić ani ogłosić o jakie marki konkretnie chodzi. Mogę zapewnić jednak, że nasze portfolio w Polsce zostanie wzbogacone o nowych najemców.  

Centra Designer Outlet już obecnie stanowią miejsce pierwszego wyboru dla wielu marek, również z segmentu premium. Tak się dzieje nie tylko w Polsce, ale również na innych rynkach, na których działacie.  

Posiadamy już ponad 20 lat doświadczenia w tym biznesie i wiemy, co jest naprawdę ważne. Kiedy w 2011 roku zakładaliśmy ROS Retail Outlet Shopping, naszą wizją było stworzenie nowego operatora w branży outlet, który jest nowoczesny, innowacyjny i nie podąża utartymi szlakami. Nasz sukces dowodzi, że ta koncepcja była słuszna. Prowadzimy dziesięć centrów w całej Europie i z niecierpliwością czekamy na otwarcie naszego pierwszego hiszpańskiego centrum outlet La Torre Outlet Saragossa, które – pomimo niesprzyjających warunków związanych z panującą pandemią – nastąpi w październiku 2020 r. Nasz zespół codziennie udowadnia, na czym polega profesjonalne zarządzanie obiektami handlowymi. Oczywiście sukces nie byłby możliwy bez bliskiego kontaktu i zrozumienia potrzeb naszych klientów, oraz partnerów biznesowych. 

Wspomniał Pan o sytuacji związanej z pandemią koronawirusa. Jak wyglądały negocjacje z najemcami w czasie tego kryzysu? 

Naszym celem zawsze jest doprowadzenie do sytuacji win-win, czyli korzystnej dla obu stron. Wspólnie z naszymi partnerami w całej Europie jesteśmy w stanie wypracować taki system ulg w czynszach, który będzie satysfakcjonującym rozwiązaniem dla wszystkich stron.  

Jak generalnie ocenia Pan obecną kondycję rynku retail w Polsce?

Bez wątpienia rynek detaliczny w Polsce jest jednym z najbardziej dojrzałych i konkurencyjnych rynków w Europie. Polska była również jednym z pierwszych krajów w Europie, w których przyjęła się koncepcja centrów wyprzedażowych. Obecnie, dzięki pozytywnemu rozwojowi gospodarczemu w ostatnich latach, branża nieruchomości handlowych w Polsce nadal się rozwija. Wiele międzynarodowych marek modowych i lifestylowych chciałoby zrestrukturyzować swoją politykę dystrybucyjną w Polsce, inne zadebiutować na tym rynku. Bez wątpienia Polska staje się coraz bardziej atrakcyjnym i ważnym rynkiem retail w skali europejskiej.

W jakim kierunku według Pana będą postępowały zmiany na rynku detalicznym, również te związane z pandemią koronawirusa? 

Wielkim zwycięzcą w czasie ogólnoeuropejskiego lockdownu spowodowanego covid-19 był e-handel, ale kiedy zezwolono na ponowne otwarcie tradycyjnego handlu, ludzie w całej Europie z powrotem docenili prawdziwe doświadczenie zakupowe. Co więcej, tradycyjne miejsca robienia zakupów stają się również istotne dla graczy wywodzących się stricte z  e-commerce, takich jak Amazon czy Zalando. Wspólnym celem wszystkich graczy jest stworzenie takich miejsc, które będą odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania współczesnych klientów. Centra wyprzedażowe udowodniły już raz swoją mocną pozycję rynkową, osiągając dwucyfrowy wzrost w czasie kryzysu finansowego w 2008 r. W przyszłości ważne będzie, aby analizować poszczególne lokalizacje centrów pod kątem dalszego wzrostu, wykorzystania potencjału koncepcji mixed-use, rozbudowy food courtów, a także komponentu rozrywkowego. Nie można zapominac również o postępującej cyfryzacji handlu oraz budowie niezapomnianego doświadczenia zakupowego. Tylko połączenie tych wszystkich elementów zapewni końcowy sukces. 

A czy Pana zdaniem pandemia koronawirusa na stałe zmieniła nawyki zakupowe klientów?

Obserwujemy, że po ponownym odmrożeniu handlu, takie kategorie jak sport, moda casual, uroda i styl życia, a także marki premium, radzą sobie naprawdę dobrze. Podobny trend był widoczny we wszystkich naszych centrach w Europie. Dlatego będziemy stale dążyć do dalszej modernizacji wszystkich trzech centrów w Polsce. Najważniejsze jest zdobycie i zachowanie jak największej grupy lojalnych klientów – w tym celu został stworzony nasz program lojalnościowy VIP. Marketing cyfrowy i media społecznościowe były i są świetnym narzędziem utrzymania naszych relacji z klientami, zarówno w trakcie jak i po zakończeniu lockdownu. Szczególne podziękowania należą się również naszemu zespołowi, który na co dzień zapewnia bezpieczne zakupy we wszystkich naszych centrach.