[WYWIAD] Monika Pyszkowska, ECE: zamierzamy uruchomić projekt Digital Mall w Polsce

Jednym z pierwszych krajów, gdzie będziemy chcieli uruchomić projekt Digital Mall, jest Polska, gdzie poza Niemcami posiadamy największą ilość centrów handlowych – zapowiedziała w trakcie jesiennej edycji SCF 2020 CEE Monika Pyszkowska, Dyrektor Działu Center Management Polska, Czechy i Słowacja w ECE Projektmanagement.

Do tej pory centra handlowe były w pewnym sensie wyłączone z ekosystemu tworzącego sprzedaż w modelu omnichannel. To była bardziej domena retailerów. W ECE Projektmanagement postanowiliście to jednak zmienić i wdrożyliście projekt Digital Mall. Skąd taka decyzja?

Wdrożenie strategii omnichannel w centrach handlowych wiąże się z większymi wyzwaniami, niż ma to miejsce w przypadku pojedynczej sieci handlowej. W naszych obiektach mamy wielu najemców, różne systemy sprzedaży internetowej więc w tym wypadku kluczowa jest dobra współpraca pomiędzy najemcą a zarządcą. Zdajemy sobie sprawę, że handel się zmienia, a e-commerce zyskuje na znaczeniu.  Musimy być gotowi na te zmiany, dlatego postanowiliśmy stworzyć platformę łączącą handel online i offline. Tak powstał Digital Mall. Tworząc ten projekt nie mieliśmy pojęcia, że po kilkunastu miesiącach świat retailu dotknie prawdziwa rewolucja związana z wybuchem pandemii koronawirusa. 

Na czym polega Digital Mall?

Wspólnie z najemcami stworzyliśmy platformę, na której klienci mogą wyszukać interesujące ich produkty, zarezerwować je, a następnie odebrać w danym sklepie. Oferta dostępna jest zarówno na stronie danego centrum, jak i w aplikacji mobilnej.

To jednak nie koniec. Chcemy rozwijać naszą usługę i obecnie przeprowadzamy pilotażowe wdrożenie w Alstertal Einkaufszentrum w Hamburgu, gdzie klienci mają możliwość odebrania zamówionych produktów w specjalnie do tego przygotowanym punkcie, a nawet zamówić dostawę do domu. W tym przypadku współpracujemy z firmą Hermes, dzięki czemu zakupy mogą trafić do klientów nawet w 24 godziny. 

Patrząc ze strony klientów, jakie są największe zalety tego rozwiązania?

Wiele osób lubi z wyprzedzeniem zaplanować zakupy, sprawdzić dostępność produktów w sklepach. Nasza platforma daje właśnie taką możliwość , a dodatkowo można wpisać w wyszukiwarkę konkretne hasło, np. “czerwona sukienka”, a system wyszuka i pokaże wszystkie tego rodzaju produkty dostępne w ofercie naszych najemców. To oznacza dobre przygotowanie się do zakupów online, a w konsekwencji szybsze i bardziej efektywne zakupy w galerii handlowej. 

Jak szybko rozwija się projekt Digital Mall i na jakim etapie jesteście obecnie?

Na początku wdrożyliśmy ten projekt w 4 centrach handlowych w Niemczech. Jeszcze przed wybuchem koronawirusa mocno przyspieszyliśmy i obecnie projekt działa już w 51 obiektach. Do końca 2021 roku planujemy wdrożyć go we wszystkich centrach handlowych ECE na terenie Niemiec. Chodzi więc aż o 90 obiektów. 

Warto przy tym zauważyć, że ok. 60 proc. mieszkańców Niemiec mieszka w odległości ok. 30 min od naszych centów, dzięki czemu mamy możliwość zbudowania poważnej i sprawnej sieci logistycznej, mającej ogromny zasięg oddziaływania. 

Trzeba sobie jasno powiedzieć, że to skomplikowany projekt i duże wyzwanie logistyczne. Szczególnie, że mamy ambitne plany i chcemy, żeby oferta była dostępna również na innych platformach internetowych. W Niemczech naszym partnerem ma być Otto, planujemy również współpracować także z Google.

Ilu najemców współpracuje obecnie z Wami przy tym projekcie?

Obecnie pracujemy z 70 najemcami. Nie da się ukryć, że wybuch pandemii koronawirusa znacząco zwiększył zainteresowanie naszych partnerów tym projektem. Generalnie najemcy są pozytywnie nastawieni do projektu Digital Mall, ponieważ jak każda dodatkowa, innowacyjna usługa, zwiększa on ruch i zainteresowanie klientów danym centrum handlowym oraz obroty w poszczególnych sklepach.  

Mówiła Pani, że na koniec 2021 roku system ma objąć wszystkie 90 centrów handlowych w Niemczech. Planujecie później rozwinięcie tego projektu w innych krajach, w których jesteście obecni?

Niewątpliwie rozwój Digital Mall zagranicą będzie trudniejszy. Chodzi m.in. o kwestie związane z przystosowaniem całego systemu pod dany rynek, np. pod względem językowym. Mogę jednak powiedzieć, że jednym z pierwszych krajów, gdzie będziemy chcieli uruchomić ten projekt, jest Polska gdzie poza Niemcami posiadamy największą ilość centrów handlowych.

Oczywiście wśród naszych najemców na rynku niemieckim są również polskie firmy, które znają już zalety uczestniczenia w projekcie Digital Mall, dlatego też mamy nadzieję, że części najemców nie będzie trzeba długo przekonywać do współpracy. 

Na koniec – jak Pani zdaniem będzie wyglądać handel przyszłości?

Mottem, które przyświeca mi w ostatnim czasie, jest słynne zdanie Heraklita z Efezu, który głosił, że „jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana.” Moim zdaniem idealnie oddaje on to, co dzieje się obecnie w branży centrów handlowych i retail. Oczywiście handel w centrach handlowych będzie nadal funkcjonował, ale jego formuła będzie się zmieniać.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski