Wojas szacuje straty spowodowane pandemią

Spółka Wojas opublikowała wyniki finansowe za I półrocze 2020 roku. Wynika z nich, że w tym okresie łączne przychody netto ze sprzedaży Grupy Wojas wyniosły niemal 103 mln zł. W analogicznym okresie 2019 roku było to prawie 123 mln zł. 

Firma zanotowała w pierwszych 6 miesiącach 2020 roku stratę z działalności operacyjnej na poziomie ponad 7,7 mln zł. Rok wcześniej zysk wyniósł ponad 3,5 mln zł. 

Wojas szacuje spadek przychodów za 2020 r.

Wybuch pandemii koronowirusa w marcu 2020 r negatywnie wpłynął na działalność Grupy Kapitałowej Wojas. Grupa szacuje, iż w związku z pandemią skonsolidowane przychody ze sprzedaży w 2020 r spadną o ca 14  proc. rok do roku. 

“Na spadek przychodów ze sprzedaży wpływ ma epidemią koronawirusa COVID – 19 oraz administracyjne zamknięcie od dnia 14 marca do dnia 3 maja 2020 roku sklepów Wojas i Bartek w centrach handlowych, gdzie znajduje się 97 proc. sklepów własnych. Dodatkowo w tym okresie wiosennym przypadającym na czas zamknięcia sklepów, Wojas w normalnych okolicznościach notuje wzrost sprzedaży ze zwiększoną marżą brutto co przekłada się na przyrost zysku operacyjnego (EBIT). W wyniku pandemii i zamknięcia sklepów, w miesiącu marcu 2020 spadek skonsolidowanych detalicznych przychodów ze sprzedaży wyniósł 52,5  proc., w kwietniu 70,9  proc., a w maju 38  proc. w porównaniu do analogicznych okresów 2019 r.” – czytamy w raporcie opublikowanym przez Wojas. 

Rosnąca sprzedaż online

Od czerwca 2020 r nastąpiła stabilizacja uzyskiwanych przychodów w stosunku do 2019 r. przy wyraźnym wzroście sprzedaży online i spadku o kilka p.p. sprzedaży w kanale offline, głównie ze względu na spadek o ca 50 proc. trafficu w galeriach handlowych. 

“Spadek popytu konsumpcyjnego a więc i wielkości sprzedaży, a co za tym idzie automatyczny wzrost stanów magazynowych z obuwiem, powoduje przejściowy niedobór płynnościowy, a także obniżkę jednostkowych cen i uzyskiwanej marży brutto. To natomiast powoduje pogłębienie się straty na poziomie EBIT i EBITDA, gdyż większość kosztów prowadzenia działalności handlowej są kosztami stałymi (jak wynagrodzenia czy koszty czynszów w galeriach handlowych), które reagują dużo wolniej od aktualnych zmian w sprzedaży i marży brutto. Straty związane z utratą całego sezonu sprzedażowego wiosna/lato 2020 można szacować już na ponad 10 mln złotych na poziomie wyniku EBIT lub zysku netto” – poinformowały władze spółki.