[RAPORT] PRCH: w 2024 r. przybyło 510 tys. mkw. GLA
Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych „Rynek obiektów handlowych w Polsce” wynika, że na koniec 2024 r. powierzchnia polskich obiektów handlowych osiągnęła 13,8 mln mkw. GLA. W całym 2024 r. przybyło 510 tys. mkw. GLA, to 20% więcej niż w 2023 r. i jednocześnie największy przyrost od 2015 r. W efekcie nasycenie powierzchnią handlową wyniosło 366 mkw. na 1000 mieszkańców.
„W 2024 r. w Polsce otwarto 37 nowych obiektów handlowych, z czego 22 w drugiej połowie roku. Na koniec grudnia 2024 r. nowoczesna powierzchnia handlowa osiągnęła wielkość 13,8 mln mkw. GLA. Nową podaż, podobnie jak rok wcześniej, zdominowały parki handlowe, jednak nie zmieniło to znacząco struktury całości zasobów handlowych. Dominują w niej centra handlowe odpowiadające za 78% mkw. GLA, parki handlowe zajmują 20% mkw. GLA, a centra wyprzedażowe 2% mkw. GLA” – mówi Marcin Klammer, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych.
Największymi obiektami oddanymi do użytku w 2024 r. były: przebudowane centrum handlowe Nowa Sukcesja w Łodzi, OTO Park Koszalin, a także obiekty BIG Gorzów i BIG Ostróda. W budowie, z terminem otwarcia w latach 2025 i 2026, pozostaje ponad 300 tys. m kw. GLA nowoczesnej powierzchni handlowej.
Aż 74% nowej podaży jest realizowane w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców, a pozostałe nowe obiekty realizowane są w największych ośmiu aglomeracjach. 28 z 32 projektów będących w budowie zostanie otwarta w ramach formatu parków handlowych. W 2025 roku zostanie otwarte także jedno centrum outletowe w Krakowie, natomiast pozostałe projekty w realizacji stanowią rozbudowy i przebudowy z powiększeniem powierzchni tradycyjnych centrów handlowych. Największe realizowane obecnie projekty to m. in.: park handlowy Osada w Żyrardowie (33 tys. mkw. GLA), Designer Outlet w Krakowie (21 tys. mkw. GLA), park handlowy S1 w Dąbrowie Górniczej (18 tys. mkw. GLA) i park handlowy w miejscu byłego obiektu Tesco we Włocławku (pow. handlowa 17 tys. mkw.).
W drugiej połowie 2024 r. ponad 44% nowej lub zmodernizowanej powierzchni handlowej zrealizowano w miastach do 100 tys. mieszkańców. Deweloperzy ponownie zainteresowali się też głównymi aglomeracjami, w których zlokalizowane jest 34% oddanej do użytku powierzchni handlowej. Jednak część z tych projektów, zlokalizowana została w mniejszych miejscowościach wchodzących w skład polskich aglomeracji.
W 2024 r. znacznie wzrosła również wartość transakcji dotyczących obiektów handlowych, która osiągnęła 1,6 mld euro, to 4-krotnie więcej niż rok wcześniej. Szczególnie efektowne były 3 duże transakcje, zakup przez NEPI Rockcastle galerii handlowych Silesia City Centre w Katowicach (405 mln euro) i Magnolia we Wrocławiu (373 mln euro) oraz kupno portfela 6 obiektów handlowych przez Star Capital Finance (łącznie za 285 mln euro). Centra handlowe odpowiadały za 79% całkowitej wartości transakcji dotyczących nieruchomości handlowych w 2024 roku.
Dominującym formatem handlowym, stanowiącym ponad 85% nowej podaży w drugiej połowie 2024 roku są nadal parki handlowe, które umożliwiając szybkie i wygodne zakupy, doskonale wpisują się w aktualne potrzeby zarówno klientów, jak i sieci handlowych poszukujących elastycznych powierzchni.
Ma ponad 200. członków
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 członków działających w branży miejsc handlu i usług. To wiodąca organizacja pozarządowa, od ponad 20 lat działająca na rzecz rozwoju branży, wspierająca i reprezentująca członków w środowisku biznesowym, politycznym i społecznym w celu tworzenia nowoczesnych miejsc handlu, usług, kultury i unikatowych doświadczeń konsumenckich.
Newsletter SCF News
Obserwuj rynek centrów handlowych
Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter