PARTNERZY PORTALU

[WYWIAD] Joanna Bieniek, Newbridge: sieci zmuszone są dziś zmieniać swoje strategie i taktyki rozwoju

Joanna Bieniek, leasing manager Newbridge

Aktualnie rozkwit przeżywają dyskonty, zyskują także centra formatu convenience. Sieci dyskontowe chętnie podejmują także współpracę z centrami handlowymi, których do tej pory nie brały pod uwagę przy ekspansji. Trudniej mają natomiast np. sieci obuwnicze, ponieważ skończyła się sezonowość i z czterech pór roku zrobiły się tak naprawdę dwie. W efekcie, te sieci, ale także inne, zmuszone są dziś zmieniać swoje strategie i taktyki rozwoju – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl / SCF News Joanna Bieniek, leasing manager Newbridge

Jak się prowadzi komercjalizację centrum handlowego w czasie pandemii?

Joanna Bieniek: Znaleźliśmy się w sytuacji trudnej zarówno dla najemców, jak i centrów handlowych. Współpraca z partnerami biznesowymi jest bardziej złożona, a rozmowy, jakie prowadzimy, mają indywidualny charakter. Jeszcze mocniej musimy się wsłuchać w oczekiwania najemców i w wyzwania, z jakimi zmagają się w dobie COVID-19. Uważniej także analizujemy ich kondycję. Przyglądamy się wynikom sprzed pandemii, jak również tym osiąganym w ostatnich miesiącach. Na tej podstawie, mając pełen ogląd sytuacji, staramy się wypracować rozwiązanie, które satysfakcjonuje obie strony. To duże wyzwanie, chociażby z uwagi na to, jak dynamicznie zmienia się sytuacja epidemiologiczna w Polsce i jak duży ma dziś wpływ na handel.

Jakie porozumienia zaproponowaliście najemcom w czasie lockdownów? Co było kluczowe dla retailerów prowadzących działalność w obiektach Newbridge?

JB: Dla naszych najemców najważniejsze jest, aby pomimo trudności, móc dalej prowadzić bieżącą działalność. Marki są zdeterminowane i chcą obronną ręką wyjść z koronakryzysu. Naturalnym jest więc, że szukają także wsparcia u właścicieli i zarządców centrów handlowych. Już wiosną, w czasie pierwszego lockdownu, wielu naszych najemców chciało przystąpić do rozmów o przyszłości. Staraliśmy się wykazać zrozumienie dla ich sytuacji, podejmując dialog. Zależało nam na poznaniu wszystkich problemów, z jakimi zmagają się dziś polskie i zagraniczne marki obecne w naszych obiektach, a są to problemy skrajnie różne w zależności od branży. Staraliśmy się każdego najemcę potraktować z osobna. Inne rozwiązania wypracowaliśmy więc z lokalnymi najemcami czy sieciami handlowymi. Zależało nam, by najemcy czuli, że jesteśmy ich partnerami, że mogą na nas liczyć i nie zostaną sami z problemem. Podsumowując, udało się pomóc w zakresie obniżek czynszu przy jednoczesnym przedłużeniu umowy – na zasadzie kompromisu.

Najemcy w ostatnim czasie mocno optują za czynszem od obrotu. Czy Newbridge jest gotowy na takie rozwiązanie?

JB: Istotnie, szczególnie w okresie pierwszego lockdownu mieliśmy wiele wniosków o zmianę warunków umowy na czynsze od obrotu. Nie przeszliśmy jednak na tego typu rozwiązanie. Zależy nam na tym, aby utrzymać czynsz podstawowy w takiej postaci jak dotychczas. Mocno wierzymy w to, że należy rozmawiać. Dzięki szczeremu i otwartemu dialogowi z najemcami udało się nam utrzymać dotychczasowy model opłat za najem.

Czy dostrzega Pani zmiany w zachowaniach najemców? Są bardziej ostrożni w podejmowaniu decyzji o wejściu do danego centrum handlowego?

JB: Wszystko zależy od branży. Generalnie najemcy ostrożnie wybierają obiekty, z którymi chcą współpracować, stawiając na atrakcyjnie biznesowo lokalizacje. Aktualnie rozkwit przeżywają dyskonty, zyskują także centra formatu convenience. Polacy zawsze byli czuli na wszelakie promocje, a teraz poszukują tego jeszcze bardziej. Liczba sieci dyskontowych rośnie, także ich obroty. Sieci dyskontowe chętnie podejmują także współpracę z centrami handlowymi, których do tej pory nie brały pod uwagę przy ekspansji. Trudniej mają natomiast np. sieci obuwnicze, ponieważ skończyła się sezonowość i z czterech pór roku zrobiły się tak naprawdę dwie. W efekcie, te sieci, ale także inne, zmuszone są dziś zmieniać swoje strategie i taktyki rozwoju.

Pandemia zmieniła także zwyczaje zakupowe Polaków. Czy to jest widoczne w Państwa centrach?

JB: Klienci chętniej dziś wybierają centra handlowe w swoim sąsiedztwie, do których mają blisko. Chętniej także zakupy robią w mniejszych obiektach, zwłaszcza te codzienne i niezbędne. Skraca się wyraźnie także czas pobytu w centrach. Dziś jest to nie więcej niż godzina. Preferujemy szybki, ale konkretny shopping, często z listą w ręce. Nie jesteśmy już window shopperami oglądającymi wystawy. Wiemy dokładnie, co chcemy kupić i przygotowujemy się do zakupów, także tych na promocji. W te nowe oczekiwania idealnie wpisują się centra convenience. Rosnące zainteresowanie tym formatem obserwujemy także w naszym portfolio zdominowanym przez convenience. Ostatni lockdown pokazał, jak duży potencjał mają te obiekty. Oferta naszych centrów była niemal w 50 proc. dostępna, mimo ograniczeń w handlu.

W grudniu klienci mogli zrobić zakupy w trzy niedziele handlowe. Jakie znaczenie dla centrów handlowych mają niedziele handlowe?

JB: Niedziela dla centrów convenience ma ogromne znaczenie. W dobie pandemii dodatkowy dzień handlu jest przeznaczony na odrobienie strat, które ponieśli handlowcy. Otwarcie galerii w grudniu było dobrą decyzją. IV kwartał jest niezwykle istotny dla handlu, generując nawet 30 proc. rocznego obrotu. To także miesiąc, w którym wiele marek notuje znaczący wzrost obrotów. Powrót do niedziel handlowych ma także kluczowe znaczenie dla rozproszenia ruch w centrach handlowych. Więcej dni, to więcej możliwości wyboru, a w konsekwencji mniej osób w tym samym czasie na terenie obiektu. Oczywiście w obecnej sytuacji kluczowy wydaje się powrót na stałe do niedziel handlowych i to nie tylko ze względu na powyższe. Niedziele handlowe pozwolą markom szybciej odrobić straty, a w konsekwencji uratują miejsca pracy. Centra handlowe już dziś dają pracę ponad 400 tys. osób.

Rozmawiała : Katarzyna Łabuz

Facebook
LinkedIn

Informacje partnerów portalu

Projekty

galeria handlowa
24 000 m2
Centrum Handlowe Bielawy zlokalizowane jest we wschodniej części Torunia w pobliżu DK 15 i 80 oraz autostrady A1, niecałe 15…
Baza danych

Firmy

Newbridge to inwestor i deweloper sektora nieruchomości convenience. Firma Newbridge została założona w 2015 roku przez Rorego Mepham i Grupę…
Baza danych

Najnowsze informacje

Scroll to Top

Informacje

Projekty

Najemcy

Firmy

Informacje

Projekty

Typ obiektu

Liczba miejsc parkingowych

Liczba lokali

Status Inwestycji

Powierzchnia GLA w m2

Województwo

Najemcy

Typ sieci

Liczba wszystkich sklepów

Firmy

Typ firmy