PARTNERZY PORTALU

[WYWIAD] Barbara Has, Orsay: w bieżącym roku na pewno zamkniemy niektóre sklepy

barbara-has-orsay

W 2021 roku ponad 30 ze 160 umów dobiega końca. Zasady najmu muszą zostać dostosowane do nowego, wymagającego środowiska, w którym prowadzimy działalność, gdyż stare warunki nie są możliwe do spełnienia. Niestety, z różnych powodów, na pewno w bieżącym roku zamkniemy niektóre sklepy – mówi w rozmowie z redakcją Retailnet.pl / SCF News Barbara Has, Senior Expansion Manager, Orsay.

Orsay jest obecny na polskim rynku od dawna. Wybuch pandemii koronawirusa wywrócił jednak cały rynek do góry nogami. Jak odnajdują się Państwo w tej zupełnie nowej rzeczywistości?

Naszą działalność w Polsce prowadzimy od 24 lat i nigdy tak bardzo jak teraz nie musieliśmy walczyć o utrzymanie naszej sieci w obecnym kształcie. Pandemia wpłynęła znacząco na globalną sytuację finansową naszej marki. Poprzedni rok zakończyliśmy z dwucyfrowym spadkiem obrotu w Polsce. Wynik byłby jeszcze słabszy, gdyby nie to, że po każdym lockdownie, pomimo licznych trudności, udawało nam się otworzyć 100% w pełni zatowarowanych sklepów. Nasze działy sprzedaży i produktu dokładają wszelkich starań, aby odnaleźć się w nowej rzeczywistości i dopasować asortyment do aktualnych potrzeb klientek.

Na ile pomocny w generowaniu obrotów był kanał online?

W ostatnich latach wprowadziliśmy w naszej firmie model omnichannel business. Rozwój e-commerce w tej ‘mieszance’ kanałów sprzedażowych jest naturalny, ale pandemia stała się katalizatorem jego szybko rosnącego znaczenia w dzisiejszym handlu. Niemniej jednak nadal bardzo zależy nam na sklepach stacjonarnych, które są doceniane i lubiane przez nasze klientki.

Czy z powodu pandemii i lockdownów zostaliście Państwo zmuszeni do rezygnacji z części lokalizacji?

Jak dotąd nie zdecydowaliśmy się na żadne radykalne posunięcia. W żadnej lokalizacji, w której mamy wiążącą umowę najmu, nie zdecydowaliśmy się na zamknięcie sklepu w trakcie jej trwania. W 2021 roku ponad 30 ze 160 umów dobiega końca. Jak zawsze, każdą lokalizację będziemy analizować indywidualnie i w każdym przypadku będziemy szukać rozwiązań, które pozwolą nam pozostać w danej lokalizacji. Zasady najmu muszą jednak zostać dostosowane do nowego, wymagającego środowiska, w którym prowadzimy działalność, gdyż stare warunki nie są możliwe do spełnienia. Niestety, z różnych powodów, na pewno w bieżącym roku zamkniemy niektóre sklepy. Zależy nam na tym, żeby liczba zamknięć była jak najmniejsza.

orsay-salon

Jak przebiegają rozmowy z właścicielami i zarządcami obiektów handlowych?

Rozmowy i poziom zrozumienia ze strony wynajmujących są bardzo różne. W każdej lokalizacji w Polsce prowadziliśmy i nadal będziemy prowadzić indywidualne rozmowy w oparciu o wynik finansowy, spadek odwiedzalności i obrotu oraz długoterminową perspektywę dla danego sklepu. Z częścią wynajmujących udaje nam się porozumieć bardzo szybko i bardzo doceniamy ich elastyczne podejście do możliwych rozwiązań. Z częścią wynajmujących negocjacje trwają wiele miesięcy, ale również udaje nam się dojść do konsensusu. Niestety, są i tacy, z którymi właściwie nie ma możliwości porozumienia.

Czy biorąc pod uwagę całą zaistniałą sytuację planujecie w najbliższych miesiącach otwierać w Polsce nowe salony?

W najbliższym roku nie planujemy rozwijać sieci w Polsce. W ramach inwestycji koncentrujemy się na utrzymaniu naszej sieci w dobrej kondycji technicznej i dostosowywaniu modelu biznesowego do obecnej sytuacji.

Za jaki czas Pani zdaniem handel może powrócić do względnej normalności?

Mamy nadzieję, że każdy kolejny miesiąc będzie krokiem w stronę normalności. Bardzo liczymy na to, że nie będzie kolejnych lockdownów. Na pewno ogromny wpływ na naszą działalność będzie miało przywrócenie pełnego funkcjonowania galerii handlowych. Bez gastronomii i rozrywki, w znaczącym reżimie sanitarnym, nasze klientki nie odczuwają w pełni przyjemności z zakupów, a to ma ogromny wpływ na obroty naszej sieci. W tych trudnych okolicznościach, jest dla nas jasne, że będziemy w stanie rozwijać rynek tylko w przypadku znaczących zmian w warunkach najmu.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski

Facebook
LinkedIn

Informacje partnerów portalu

Najemcy

Lokalizacji: 160
Marka modowa oferująca odzież i dodatki dla kobiet. Firma założona 29 września 1975 roku zatrudnia ponad 4300 pracowników. Właścicielem marki…
Baza danych

Najnowsze informacje

Scroll to Top

Informacje

Projekty

Najemcy

Firmy

Osoby

Informacje

Projekty

Typ obiektu

Liczba miejsc parkingowych

Liczba lokali

Status Inwestycji

Powierzchnia GLA w m2

Województwo

Najemcy

Typ sieci

Liczba wszystkich sklepów

Firmy

Typ firmy

Osoby

Opcje