[WYWIAD] Edyta Ziajowska, Edenred: dbanie o pracowników może znacząco podnieść wyniki sprzedaży

Zaangażowani pracownicy są w stanie podnieść wartość generowanych zysków aż o 20 proc. – mówi w rozmowie z redakcją retailnet.pl / SCF News Edyta Ziajowska, Commercial Director Poland, Edenred.

Duża rotacja pracowników to jedno z większych wyzwań, z jakimi mierzy się branża retail. Jak można temu zapobiegać?

Należy pamiętać, że zadowolony, doceniony pracownik nie będzie skłonny do częstej zmiany pracy – mówi się, że ludzie odchodzą od managerów, a nie od firmy. Właściwe zarządzanie zespołem, kultura organizacyjna oparta na zdrowej rywalizacji to klucz do utrzymania obsadzonych stanowisk w branży retail. W naszym portfolio posiadamy narzędzia i produkty, dzięki którym możliwe jest zwiększenie motywacji i lojalności wśród pracowników. A to z kolei w naturalny sposób sprawia, że są oni mniej skłonni do zmiany miejsca zatrudnienia. Warto podkreślić, że wspomniane rozwiązania nie tylko zwiększają zadowolenie wśród pracowników, ale również wśród osób zarządzających daną siecią sprzedaży. Powód jest prosty – wpływają one na efektywność pracy i osiągane wyniki sprzedaży oraz obniżenie współczynnika rotacji pracowników.

Są na to twarde dowody?

Oczywiście. Jak wynika z ogólnopolskiego badania Wellbeing Indicator 2019, zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna czy wysypianie się podnosi produktywność pracowników o 25 proc. Co więcej, o 27 proc. obniża się absencja zatrudnionych, którzy dbają o zdrowe nawyki. Benefity pracownicze mają duże znaczenie w sytuacjach niepewnych, kryzysowych, jak trwająca od ponad roku pandemia. Wiele osób, w tym pracowników, żyje pod presją i w nieustającym stresie. W takiej sytuacji odpowiednie wsparcie ze strony pracodawców, którego celem jest poprawa samopoczucia podwładnych i zadbanie o ich komfort, zwłaszcza w niesprzyjających warunkach, jest nieocenione. Pracownik, który czuje się bezpiecznie w miejscu pracy pozostanie lojalny wobec organizacji i zaangażowany w swoje zadania.

PARTNER PORTALU

Fact White Cat

A co, jeżeli chodzi o zwiększenie wydajności pracy?

Te same badania dowodzą, że zaangażowani pracownicy są w stanie podnieść wartość generowanych zysków aż o 20 proc.

Wspomniała Pani o narzędziach i produktach, które wspierają te procesy. O czym konkretnie mówimy?

Praca w branży retail, nawet nie w warunkach pandemicznych, to ciężki kawałek chleba. Wielu pracowników, zwłaszcza tych szeregowych, czuje się niedocenionych – również pod względem finansowym. Dlatego proponujemy rozwiązania w formie benefitów pozapłacowych, odpowiadające na konkretne potrzeby. Mam tu na myśli karty lunchowe i podarunkowe czy programy motywacyjne. Wdrożenie świadczeń pozapłacowych, bazujących np. na kartach prepaid, może być dobrym i stosunkowo prostym sposobem na zbudowanie lojalności i zaangażowania wśród pracowników. Zadowolony pracownik to najlepszy ambasador danej marki czy firmy. Posłużę się jeszcze raz wynikami badań: według analizy „Trendy HR 2018. Czas odpowiedzialnych firm” przeprowadzonej przez firmę Deloitte, aż 88 proc. młodych ludzi uznaje poczucie sensu w pracy za bardzo ważne. Opracowując system benefitów oferowanych w firmie, warto wziąć pod uwagę nie tylko wspomniane dane, ale też realne potrzeby i oczekiwania załogi.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Jakie korzyści ma z tego sam pracownik?

W przypadku kary lunchowej mówimy o cyklicznym świadczeniu o konkretnej wartości. Zazwyczaj taka karta zasilana jest raz na miesiąc. Kwota może być oczywiście dowolna, ale najczęściej jest to ok. 190 złotych. Od tej kwoty pracodawca nie musi po prostu płacić składki ZUS. Co więcej, jest to świadczenie, które ma rację bytu w obecnych czasach. Benefity, które wcześniej cieszyły się dużą popularnością, jak karty sportowe, kurs językowy czy owocowe czwartki w biurze straciły na znaczeniu, ponieważ przestały być możliwe do zrealizowania. Karta lunchowa odpowiada na realne potrzeby pracowników, które mogą być spełnione również w nowej rzeczywistości.

Wielu pracodawców utrzymało ten sposób wsparcia swoich pracowników także w czasie trwającej pandemii i przejścia na system pracy home office.

Gdzie można skorzystać z tej karty?

Są one akceptowane w szeroko pojętych punktach gastronomicznych, np. barach, kantynach, stołówkach, restauracjach, ale również w automatach vendingowych. Co ważne, zwłaszcza w obecnej sytuacji, można nimi płacić również w Internecie, np. na popularnych platformach do zamawiania jedzenia wraz z dowozem do domu. Dodatkowo umożliwia ona szybką i bezpieczną płatność zbliżeniową przez telefon, dzięki aplikacji Google Pay TM oraz Apple Pay. Poza samą kartą pracownik dostaje także dostęp do platformy z wszelkiego rodzaju zniżkami na posiłki, np. na Pyszne.pl. To bardzo popularne i szeroko wykorzystywane narzędzie do wsparcia pracowników. Korzystają z niego zarówno duże sieci, jak i mniejsze biznesy.

Drugim wspomnianym przez Panią rozwiązaniem są programy motywacyjne.

To narzędzie, które świetnie sprawdza się w firmach, których działalność opiera się na sprzedaży. Chyba trudno o lepszy przykład niż branża retail. Wspieramy naszych klientów w budowaniu programów lojalnościowych i motywacyjnych oraz w realizacji ich strategii sprzedażowych. Zdrowa rywalizacja, np. pomiędzy poszczególnymi sklepami, oddziałami czy pracownikami danej sieci nie tylko wprowadza element zabawy i buduje zaangażowanie – tzw. grywalizacja, ale także przekłada się na wyniki sprzedaży. To sytuacja win-win.

Co może być nagrodą w takim programie?

Najczęściej są to nagrody pieniężne, przekazywane w formie kart przedpłaconych lub nagrody rzeczowe. Pracownik zbiera punkty, które są naliczane w specjalnym systemie, a następnie wymienia je na wybraną przez siebie nagrodę – a tych kategorii jest mnóstwo, m.in. sprzęt RTV, produkty kosmetyczne, biżuteria, galanteria skórzana. Ale gratyfikacja może też przybrać zupełnie inną postać, np. spotkania i lunchu z prezesem firmy. To fajna motywacja dla szeregowego pracownika, który na co dzień nie ma okazji do poznania zarządu firmy, dla której pracuje.

Ostatnim produktem są karty podarunkowe.

To dość powszechnie stosowany sposób nagradzania pracowników, wykorzystywany przy okazjach typu święta, ważna rocznica, jubileusz czy powrót dziecka pracownika do szkoły. Część pracodawców skorzystało z tego rozwiązania, żeby wesprzeć swój zespół w trakcie pandemii COVID-19. Rozpatrujemy je bardziej jako jednorazowe wydarzenia, które w odróżnieniu od kart lunchowych nie mają cyklicznego charakteru. Ponieważ sami korzystamy z tego typu różnych rozwiązań w naszej firmie, to mogę potwierdzić, że stałe wsparcie pracowników przynosi zdecydowanie lepsze rezultaty – podnosi morale zespołu, wpływa na motywację i zadowolenie z pracy, a finalnie – efektywność organizacji.

Rozmawiał: Łukasz Izakowski