Digitree Group: trzy kroki do podnoszenia konwersji w ecommerce

W trakcie pandemii koronawirusa tylko w ciągu trzech miesięcy dokonała się taka cyfryzacja, jaką spodziewano się osiągnąć w 5 lat. Co za tym idzie, rośnie też udział eCommerce w sprzedaży – minimum o 12 % w Europie, choć mówi się, że w Polsce możemy oczekiwać jeszcze wyższych liczb. Tempo jest ekstremalne. Jak nie dostać zadyszki w tym wyścigu o efektywny biznes?

Po pierwsze – wdrażaj i nie odpuszczaj

Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług, powołując się na najnowsze badania Proxy.Cloud, wskazał znaczące spadki odwiedzalności centrów handlowych w całym kraju. W Polsce średnia liczba wizyt w stacjonarnych sklepach jest dziś o 42% mniejsza, niż w maju przed pandemią. Kupujący są w sieci, dlatego tam właśnie powinni znaleźć się sprzedający. Inwestycja w biznes e-sprzedaży to teraz jedyna słuszna decyzja, jednak prowadzenie dużego biznesu eCommerce to jak trzymanie na pulsie… nie jednej, lecz kilkunastu rąk. Dookoła mnóstwo konkurencji, zmieniające się z prędkością światła trendy i morze reklamowych możliwości.

Z wprowadzeniem dużych eCommerce’ów wiąże się masa, odradzających się codziennie, procesów decyzyjnych – od wyboru idealnej platformy sprzedażowej, przez całość działań reklamowych, ratowanie poległych serwerów, dbanie o porzucane koszyki, no i ogrom sposobów komunikacji z klientami. Co naprawdę powoduje, że sprzedaż produktów danej marki rośnie? Jaką skuteczność ma wzorowanie się na konkurencji? Czy wystarczy duży budżet zainwestowany w reklamę? Co zrobić, by wdrożona platforma nie zwalniała tempa sprzedaży?

Po pierwsze – zainwestować mądrze w dobrą, skalowalną i elastyczną platformę sprzedażową. Po drugie – pamiętać, że chaos nie sprzyja realizacji planów, a antytezą chaosu jest strategia. Po trzecie – mieć na uwadze pędzącą przed siebie digitalizację i szukać efektywnych „tu i teraz” narzędzi reklamy i komunikacji. W umiejętnym zwiększaniu mocy biznesowej niezwykle ważna jest także możliwość skalowania danego eCommerce’u, a ta zależy głównie od możliwości platformy, na jakiej został wdrożony sklep.

Jednym z najbardziej popularnych silników dla średnich i dużych biznesów jest Magento – w Polsce już ponad 2 tysiące e-sklepów powstało właśnie na tej platformie. Magento jest systemem Open Source, czyli oprogramowaniem otwartym, umożliwiając przez to personalizację i wprowadzanie licznych ulepszeń pod konkretne wymogi, jest też dobrze dostosowane do SEO, co sprzyja osiąganiu lepszych wyników widoczności w Google, a także wydajne i łatwo skalowalne, co pozwala zwiększać biznes w dowolnym momencie bez potrzeby kolejnego, czasochłonnego wdrożenia.

Dodatkowo Magento rozwija i udostępnia zbiór narzędzi o nazwie PWA Studio, dzięki któremu możemy również uruchomić sklep internetowy w nowoczesnej technologii PWA (Progressive web app). To właśnie z tych powodów Magento często wybierane jest przez właścicieli dużych e-sklepów. Ale wdrożenie to jeszcze nie wszystko – ważne jak zostanie ono wykorzystane – Praca z tak dużym sklepem, generującym powyżej 200 000 zamówień miesięcznie, jaki znajduje się w portfolio naszych Partnerów,, wymaga bardzo elastycznego podejścia – mówi Marcin Bukowski, Head of Development Fast White Cat – wciąż podejmujemy masę decyzji, które mają być korzystne dla naszego Partnera, priorytetyzujemy cele, reagujemy na trendy, okoliczności handlowe. Nieustannie pracujemy nad infrastrukturą, pilnujemy, by była ona w stanie sprostać tak dużemu ruchowi, optymalizujemy Magento, personalizując jego funkcje pod wizję i strategię marki. Magento sprzyja zwiększaniu sprzedaży, ale tylko wtedy, gdy wiemy, jak z nim pracować i czerpać maksimum z jego możliwości. Wniosek numer 1? Wdrożenie to podstawa, która będzie decydowała o sile Twojego rosnącego biznesu. Nie odpuszczaj – działaj i zwiększaj swoją moc.

Po drugie – miej plan i obserwuj, jak działa

A więc wdrożenie to dopiero początek eCommerce’owej przygody – teraz musisz nawiązać z klientami silną relację i zdobyć ich zaufanie. Jak? Odpowiedź wydaje się być prosta, ale realizacja tego zadania budzi już pewne trudności – stworzenie silnej więzi na linii marka-konsument wymaga bowiem nie tylko czasu, ale też przemyślanych, bardzo spersonalizowanych konkretnych działań. Efekt będzie jednak procentował – już sama silna marka i zbudowanie zaufania powodują, że sprzedaż rośnie, dlatego najpierw należy inwestować w wizerunek i relacje, a na kolejnym etapie w dodatkowe wsparcie w postaci reklam. Ale, co ważne – nieprzypadkowo dobranych reklam, tylko tych właśnie wskazanych w wyniku dobrze stworzonej strategii.

Newsletter SCF News

Obserwuj rynek centrów handlowych

Dołącz do ponad 7000 czytelników i otrzymuj codzienny, bezpłatny newsletter

Zapisz

Kiedy marce zależy na zwiększeniu sprzedaży i ugruntowaniu swojej pozycji na rynku, zaczyna szukać partnera do stworzenia dedykowanej strategii, w tym rzetelnej kampanii internetowej. Taka sytuacja miała miejsce w przypadku Digitree Group, zajmującej się wdrożeniami i pełną obsługą marketingową ecommerce oraz marki Spokey, oferującej odzież i dodatki dla osób prowadzących aktywny tryb życia.

– Przygotowując mediaplan i strategię kampanii dla marki Spokey, przeszliśmy bardzo szczegółowy briefing, a następnie wzięliśmy pod uwagę działania na cały rok z góry – mówi Dominika Dycha, Head of Business Development w Digitree Group – ponieważ marka funkcjonowała już jakiś czas, wiedzieliśmy, że zdołała nawiązać trwałą relację z klientami, toteż skupiliśmy się na zbudowaniu platformy sprzedażowej, która podkreśli wizerunek marki, a także na kreatywnych propozycjach video marketingu, performance marketingu, działaniach wizerunkowych i remarketingowych w Google oraz płatnych kampaniach na Facebooku. Zazwyczaj pracujemy po partnersku, aby marka, z którą współpracujemy na bieżąco mogła oceniać przebieg projektu i proponować w nim zmiany lub komentować nasze pomysły. Zasadą naszej współpracy była całościowa organizacja kampanii – przemyślana roadmapa, określone cele, które mieliśmy osiągnąć i spersonalizowana strategia. Jaki będzie efekt? Na podstawie case studies kilku naszych Partnerów, z którymi współpracujemy kompleksowo, zauważamy, że efekty sprzedażowe są dzięki takim działaniom nawet o 30% lepsze.
Ważnym elementem w strategii, od którego powinno się zacząć, jest więc określenie celu wspólnych działań oraz sposobu nawiązania relacji z klientami – w tym przypadku najlepiej działa personalizacja i próba zrozumienia swoich odbiorców. Wtedy reklamy będą dodatkiem, choć niezwykle ważnym, do osiągnięcia efektu – finalizowania ścieżek zakupowych i budowania grupy powracających klientów.

Po trzecie – przekonaj nieprzekonanych

W 2020 roku wydatki na reklamę online wzrosły o 8,2% w porównaniu do 2019 i ta tendencja będzie rosła jeszcze bardziej – wiedzą to właściciele e-sklepów i dlatego coraz częściej angażują większą część budżetu w wydatki typowo performance marketingowe. Jeśli więc przeszliśmy już etap wdrożenia i zbudowania zaufania u klientów, mamy wypracowaną strategię i chcemy zainwestować w reklamę, czas na dokładne zgłębienie tej drogi. Zacznij od kreacji – to ona jest wizytówką Twoich produktów – popracuj nad personalnym przekazem, contentem zgodnym z SEO, działaniach w social mediach. I zwiększaj konwersję. Jak? Możliwości jest sporo, ale podstawowym narzędziem komunikacji z klientami stał się w czasie pandemii e-mail marketing – Duże sklepy często zgłaszają się do Digitree, kiedy chcą sprofesjonalizować swoje biznesy – dodaje Kamil Milian, Managing Director w SARE z Digitree Group – jeśli na przykład odkrywają problemy na etapie ścieżki zakupowej, my znajdujemy źródło tych problemów i proponujemy rozwiązania. Wspieramy w projektowaniu procesów marketing automation czy w efektywnych kampaniach e-mail marketingowych. Dziś każdy Polak ma przynajmniej jedno konto e-mail, a co drugi minimum dwa. Umiejętne wykorzystanie potencjału mailingów pozwala na generowanie świetnych wyników sprzedażowych.

W ostatnich latach branża e-mail marketingowa znacząco rozwinęła sposoby wykorzystywania mailingów, dając na przykład możliwość dokładnego targetowania kampanii. Poprzez dane behawioralne możemy badać tendencje zakupowe użytkowników, czy podpowiadać jakim dodatkowym produktem mogliby być zainteresowani. Mailing pozwala przeprowadzać akcje cross-sellingowe, czyli dosprzedawanie kolejnych produktów, ale też retargetingować, wysyłając klientom w określonym odstępie czasu propozycję dodatkowego produktu czy specjalnego rabatu. Ewolucja tego kanału jest bardzo mocna. Obecnie wykorzystuje się już sztuczną inteligencję do analizowania ścieżki zakupowej klientów i planowania działań sprzedażowych
Słowem – wdrożenie, strategia i narzędzia komunikacji to klucze, które otwierają dużym biznesom drzwi do umiejętnie skalowanego biznesu. Przemyślane decyzje, opracowane nawet na kilkanaście miesięcy z góry, pozwolą na określenie możliwych celów, optymalne rozłożenie budżetu i uruchomienie kolejnych działań czy narzędzi wtedy, gdy mogą przynieść najlepsze efekty. Chcesz pełnej mocy? Https://www.digitree.pl/