Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[RAPORT] BrandsIT: Polacy najczęściej kupują tanią elektronikę

76% konsumentów wydaje na sprzęt elektroniczny od 1000 do 10 000 zł w skali roku – wynika z badania przeprowadzonego przez BrandsIT. Polacy najczęściej decydują się na tanią elektronikę, kierując się przy decyzjach zakupowych przede wszystkim ceną.

Raport zawiera opis sytuacji na rynku sprzedaży elektroniki użytkowej oraz czynniki, jakie wpłyną na ten rynek w 2022 roku, ze szczególnym uwzględnieniem ewentualnych zmian w zakresie opłaty reprograficznej. W badaniu wzięli udział przedsiębiorcy i konsumenci, mający zamiar dokonać zakupu sprzętu elektronicznego w 2022 roku.
– Raport prezentuje charakterystykę polskiego konsumenta, informacje dotyczące sprzedaży sprzętu elektronicznego i czynników, które na nią wpłyną w 2022 roku oraz informacje i opinie na temat wprowadzenia zmian w opłacie reprograficznej. Mimo, że nie możemy przewidzieć, co dokładnie się wydarzy w 2022 roku oraz czy zmiany w opłacie dojdą do skutku i, jeśli tak, to kiedy to nastąpi, to w tak dynamicznie zmieniającym się otoczeniu możemy podsumować dane, które posiadamy i opinie w tym temacie. Ta wiedza pozwala w lepszy sposób przygotować się na zmiany, które nas czekają. I mam nadzieję, że właśnie taką funkcję będzie pełnił prezentowany raport. – mówi Bartosz Martyka, Redaktor Naczelny BrandsIT.

Na pierwszym miejscu cen

W raporcie zawarta została charakterystyka polskiego konsumenta, z której wynika, że na jego decyzje zakupowe wpływają dochody, zwiększony poziom wydatków, inflacja oraz pandemia i związana z nią praca zdalna. W publikacji zwrócono uwagę na fakt, że polscy konsumenci są wrażliwi na cenę, która jako czynnik decydujący o miejscu zakupu sprzętu elektronicznego jest ważna dla 93% respondentów.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

Poza ceną, przy dokonywaniu wyboru, konsumenci kierują się także opiniami na temat sprzedawcy i atrakcyjnym finansowaniem zakupu. Przy czym, opinie na temat sprzedawcy są istotne głównie dla osób poniżej 34 roku życia.
Z raportu wynika, że najwięcej konsumentów wydaje od 5 000 do 9 999 zł na sprzęt elektroniczny w skali roku. Są to przede wszystkim osoby zarabiające od 3 000 do 5 999 zł na miesiąc, głównie przedsiębiorcy i osoby posiadające stałe zatrudnienie.

Popularność e-commerce

Pandemia spowodowała, że konsumenci w znaczący sposób zmienili swoje nawyki dotyczące zakupów, m.in. zaczęli w większym stopniu korzystać z kanału sprzedaży online. Prawie 60% respondentów deklaruje, że kupuje sprzęt elektroniczny zarówno za pomocą e-commerce, jak i w sklepie stacjonarnym. Wzrost popularności e-commerce może wkrótce spowolnić z uwagi wygaśnięcie pandemii, tym bardziej, że konsumenci wciąż chętnie kupują stacjonarnie m.in. duży sprzęt elektroniczny. Mimo to, malejąca liczba sklepów (w 2020 roku zamknięto około 100 sklepów z elektroniką w Polsce) z tendencją spadkową świadczy o tym, że kanał online nie odda z powrotem tej części rynku, którą już ma.
Rozwój kanału sprzedaży online zwiększa możliwości w zakresie miejsca zakupu towaru, razem z rozwojem oferty firm z branży logistycznej. Dzięki temu, obecnie zakup sprzętu z różnych części Polski jest prosty, podobnie jak dokonywanie zakupów w sklepach z innych krajów europejskich, do czego bardzo wiele wniosło wejście na polski rynek firmy Amazon na początku tego roku.

Nie dla opłaty reprograficznej

88% respondentów badania BrandsIT nie popiera zmian w opłacie reprograficznej, jakie proponuje rząd. Jako możliwe konsekwencje wprowadzenia zmian w opłacie wskazują przede wszystkim negatywny wpływ na polskich dystrybutorów i producentów sprzętu IT, wzrost cen sprzętu który może spowodować, że konsumenci będą zmuszeni do zakupu sprzętu o gorszych parametrach.
Z uwagi na duży wzrost sprzedaży e-commerce, wzrost cen spowodowany opłatą reprograficzną może wpłynąć na zmianę kraju zakupu sprzętu przez konsumentów, na co wskazało prawie 58% respondentów. Ponad 62% respondentów przewiduje, że zmiany w opłacie reprograficznej wpłyną na ich decyzje zakupowe w zakresie rodzaju sprzętu, a 57% deklaruje zmianę kraju zakupu sprzętu w przypadku wzrostu cen.