scf-news-retailnet-pl-logo-white.svg

[WYWIAD] Vedran Modric, Starbucks Polska: rozwijamy koncepcję „trzeciego miejsca”

Vedran-Modric_Starbucks

Wybierając lokalizację pod nową kawiarnię bierzemy pod uwagę różne czynniki, takie jak powierzchnia lokalu czy natężenie ruchu pieszych w danym miejscu. Jesteśmy otwarci na różnorodne propozycje, niezależnie od tego, czy jest to centrum handlowe, ulica w centrum miasta czy budynek biurowy. Cały czas rozwijamy koncepcję trzeciego miejsca pomiędzy pracą a domem, tworząc przestrzenie do rozmów i spotkań, a także odpoczynku czy nauki – mówi w rozmowie z Retailnet Vedran Modric, Dyrektor Operacyjny Starbucks Polska.

Jakim rokiem dla Starbucks był 2021?

Pomimo niesprzyjających warunków Starbucks cały czas realizuje założone wcześniej cele rozwoju marki. Już na początku pandemii dostosowaliśmy nasze procesy i zasady operacyjne do zaistniałej sytuacji, dzięki czemu dużo łatwiej przeszliśmy przez rok 2021. W mijającym roku nasza sieć otworzyła 2 nowe kawiarnie, a więc kończymy go z łączną liczbą 70 punktów i ogólną powierzchnią 8000 mkw. Średnia powierzchnia lokalu Starbucks to 150 mkw.

Rok 2021 to również 50. urodziny Starbucks

Było to dla to dla nas bardzo ważne wydarzenie. Od lat naszą misją jest inspirować i rozwijać ludzi – w każdej chwili: jeden człowiek, jedna kawa, jedno miejsce. Minione lata upłynęły nam w duchu troski o ludzi, planetę oraz pasji do kawy, czyli wartości przyświecających marce od samego początku. Takie rocznice są doskonałą okazją do refleksji, spojrzenia w przyszłość i zastanowienia się, co jeszcze chcemy osiągnąć. Z okazji urodzin w naszej ofercie pojawiła się też niezwykła rocznicowa kawa ziarnista, Starbucks Anniversary Blend oraz kolekcja kubków, odzwierciedlająca nasze dziedzictwo, misję i wartości. To swego rodzaju podsumowanie i ukłon w stronę gości oraz miłośników Starbucks.Niezmiennie skupiamy się także na podtrzymywaniu filarów, które wyróżniają Starbucks od lat, takich jak: legendarna już obsługa, indywidualne podejście do gościa, kultowe produkty czy odpowiedzialność społeczna marki.

Miniony rok upłynął Wam pod znakiem dynamicznego rozwoju kanału delivery. Co udało się osiągnąć na tym polu?

Po tym, jak w 2020 roku rozpoczęliśmy współpracę z pierwszym dostawcą, platformą Glovo, nasza marka pojawiła się następnie w ofercie Pyszne.pl i Uber Eats. Dostarczanie ulubionych produktów pod same drzwi niejednokrotnie doceniali nasi Goście. Od 2020 jesteśmy też Partnerem aplikacji „To Good To Go”, która w prosty sposób łączy jej użytkowników z miejscami, gdzie na koniec dnia zostaje niesprzedana żywność. Ta, choć świeża, ze względu na przepisy musiałaby zostać wyrzucona. Ostatnie dwa lata pokazały jak ważna jest troska o siebie nawzajem oraz o środowisko. Dzięki współpracy uratowaliśmy w tym roku przed wyrzuceniem ponad 340 tysięcy produktów. Wszystkie tego typu podsumowania przypominają nam, że małymi krokami, wspólnie z naszymi gośćmi możemy zmieniać rzeczywistość wokół nas. Z optymizmem spoglądamy w rok 2022, na który planujemy kolejne wyzwania.

Jakie plany ma Starbucks na 2022?

Dostrzegamy, że pandemia bardzo osłabiła relacje międzyludzkie. Dla Starbucks od zawsze były one niezwykle istotne, ale w tym szczególnym czasie potrzeba dbania o nie staje się jeszcze większym priorytetem. Wspólne wyjście poza dom, spotkania z przyjaciółmi, kawa, która łączy – to taki oddech radości w tych trudnych czasach. Chcemy spotykać się z naszymi gośćmi, być razem w ich ulubionych kawiarniach – a więc z całą pewnością pracować będziemy nad otwarciami kolejnych lokalizacji, w których będzie można porozmawiać przy aromatycznej kawie.

Cały czas rozwijamy koncepcję trzeciego miejsca pomiędzy pracą a domem, tworząc przestrzenie do rozmów i spotkań, a także odpoczynku czy nauki. To wspaniałe móc znowu spotykać się z naszymi gośćmi i widzieć jak spędzają u nas swój czas, dzielą się swoimi emocjami. Pragniemy tworzyć z nimi relacje, być obecni w ważnych dla nich momentach oraz sprawiać, aby doświadczenie bycia w naszej kawiarni było dla nich jak najlepszym wspomnieniem. Ważnym elementem naszej tożsamości jako marki jest także motywowanie się nawzajem do wspólnych działań na rzecz środowiska.

Na pewno będziemy kontynuować i rozwijać działania z zakresu odpowiedzialności społecznej, szczególnie w obszarze wpływu na środowisko oraz zrównoważonego rozwoju. Chcemy coraz bardziej angażować się w życie lokalnych społeczności których jesteśmy częścią, dawać naszym gościom poczucie, że są u siebie, a marka podziela ich wartości.

Czy pandemia spowodowała zmianę strategii doboru lokalizacji pod kawiarnie Starbucks?

Wybierając lokalizację pod nową kawiarnię bierzemy pod uwagę różne czynniki, takie jak powierzchnia lokalu czy natężenie ruchu pieszych w danym miejscu. Jesteśmy otwarci na różnorodne propozycje, niezależnie od tego, czy jest to centrum handlowe, ulica w centrum miasta czy budynek biurowy. Średnia powierzchnia lokalu Starbucks to około 150 mkw.

Tegoroczne nowe otwarcia to kawiarnie mieszczące się przy ulicach handlowych, będące idealnym miejscem spotkań towarzyskich i biznesowych. Jako marka stworzona z myślą o ludziach, chcemy być obecni przede wszystkim tam, gdzie są nasi sympatycy, gdzie jest potrzeba stworzenia miejsca łączącego potrzeby wszystkich, w którym będzie można się spotkać i porozmawiać w gronie przyjaciół, a także odpocząć w pojedynkę przy kubku aromatycznej kawy. Niezależnie od powodu wizyty, nasze kawiarnie to miejsca, w których na naszych Gości zawsze czeka miły uśmiech i życzliwość.

Pandemia wyostrzyła relacje między najemcami a zarządcami powierzchniami handlowymi. Jak wygląda Państwa współpraca z wynajmującymi Wam powierzchnie handlowe?

Zawsze dbamy o partnerskie stosunki z wynajmującymi powierzchnie oraz dobre warunki dla rozwoju naszych kawiarni. Budowanie relacji to dla nas takie DNA marki. Dlatego troszczymy się o naszych gości oraz partnerów (pracowników) w kawiarniach i chcemy, aby zawsze czuli się z nami komfortowo. Na tej samej zasadzie dbamy o kontakty z wynajmującymi powierzchnie handlowe oraz naszymi dostawcami. Dobre relacje i poczucie pewnej wspólnoty są z naszej perspektywy kluczem do sukcesu w każdym wymiarze. Możemy wtedy wzajemnie się wspierać i czerpać obopólne korzyści rozwijając nawzajem swoje biznesy.

Jak ocenia Pan kondycję branży kawiarnianej w Polsce?

Ostatnie dwa lata były dla branży gastronomicznej okresem sporych wyzwań. Widzimy jednak, że goście coraz chętniej wracają do starych przyzwyczajeń i spędzania czasu w kawiarniach. To wspaniale móc znowu spotykać się z nimi i widzieć jak wspólnie spędzają czas. Relacje to coś co jest dla nas najważniejsze – w Starbucks wierzymy, że kawa łączy i buduje więzi, dając nam to czego najbardziej wszyscy potrzebujemy – poczucie przynależności. Ludzie chyba też to czują, bo ruch rzeczywiście się odradza. Oczywiście pewnie nie w każdym miejscu, natomiast to, co obserwujemy pokazuje, jak mocno wszyscy potrzebujemy takich wyjść „na zewnątrz”. W czasie największych ograniczeń dla branży gastronomicznej postawiliśmy nacisk na kanał delivery, który bardzo prężnie się rozwija. Cieszymy się, że możemy utrzymywać relacje z naszymi gośćmi także w ten sposób. W tych niecodziennych czasach dostawa ulubionej kawy ze Starbucks pod same drzwi to była taka odrobina starej normalności. Dzięki rozwinięciu tego kanału daliśmy się poznać również wielu nowym osobom, które dołączyły do grona naszych gości. Podczas pandemii ludzie nauczyli się, że smaczną kawę można zrobić także w domu. Dlatego w Starbucks dostępne są akcesoria i kawy umożliwiające przygotowanie swojego ulubionego napoju także w warunkach domowych. Tak, aby kawa Starbucks mogła nam towarzyszyć zawsze, gdziekolwiek jesteśmy.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Facebook
LinkedIn
PARTNERZY PORTALU
PULS RYNKU
SCF DATABASE

Najemcy

starbucks-logo
kawiarnia
Lokalizacji: 70
Starbucks jest największą na świecie siecią kawiarni. Posiada około 28 tys. kawiarni w 76 krajach. Pierwszy lokal w Polsce został…
Baza danych

Firmy

AmRest Holdings SE jest największą niezależną firmą prowadzącą sieci restauracji w Europie Środkowo-Wschodniej. Od 1993 roku Spółka rozwija portfolio marek…
Baza danych
logo blue SCF News - Retailnet.pl-clear
Codzienny newsletter

Codzienny newsletter kierowany jest do profesjonalistów rynku centrów handlowych: najemców, deweloperów i inwestorów oraz dostawców nowoczesnych usług i technologii dla rynku retail

* indicates required