[WYWIAD] Przemysław Ladra, x-kom: plan minimum na rynkach zagranicznych na 2022 rok to wzrost o 100 proc.

Plan minimum spółki x-kom.de na 2022 rok to wzrost o 100%, ale jak zwykle skupiamy się na tym ambitniejszym celu, czyli aby powtórzyć 200 proc. wzrostu z 2021 roku. Do końca pierwszego kwartału podejmiemy także decyzję o wejściu na nowe rynki, które uruchomimy maksymalnie w 2023 roku. Odważne wychodzenie x-komu poza granice Polski oznacza, że cała firma transferuje się w kierunku firmy międzynarodowej – mówi w rozmowie z Retailnet Przemysław Ladra, Wiceprezes Zarządu x-komu.

Z jakim stanem sieci i wynikami sprzedaży x-kom zakończył 2021 rok?

W minionym roku udało się zrealizować nasz plan bazowy. x-kom urósł – zgodnie z naszymi założeniami – o 14 procent. Muszę jednak zaznaczyć, że to był nasz plan minimum. Obrót po podsumowaniu bilansu firmy wyniesie około 2,75 miliarda pomimo, że miniony rok stał pod dużym znakiem zapytania, jeżeli chodzi o obroty, dostępność sprzętu i nieprzewidywalność związaną z pandemią i lockdownami. To były przeszkody, a może raczej wyzwania, przez które nie mogliśmy działać na 100 procent. Natomiast jeśli mowa o sieci salonów stacjonarnych to stan pozostaje niezmienny od jakiegoś czasu – 27 sklepów na koniec 2021 roku.

Czy pandemia znacząco wpłynęła na Państwa plany rozwoju?

Pandemia to nie czas na brawurę, ale teraz nie ukrywam, że analizujemy kolejne lokalizacje i pewnie w ciągu 2 lat pojawi się kilka nowych sklepów. Aktualnie rozważamy trzy miasta, natomiast na razie za wcześnie, żeby mówić o szczegółach. Udział sprzedaży stacjonarnej powoli zaczyna się stabilizować. Nie wrócił i zapewne już nie wróci do takiego poziomu jak miało to miejsce przed pandemią, ale jest lepiej. Natomiast z całą pewnością mogę powiedzieć, że szala przechyla się na rzecz sprzedaży online. Częściowo taki przechył w stronę online spowodowany jest pandemią i ograniczonymi możliwościami zakupów w sklepach stacjonarnych, ale nie tylko. Trzeba zauważyć, że pomimo tego, że przez ostatnie 3 lata nie otworzyliśmy żadnej nowej placówki, to cały czas inwestujemy w rozwój. Mam na myśli usprawnienia w sklepie online.

x-kom-salon

Jakie wdrożenia trzeba było podjąć, by działać w trybie omnichannel?

Bardzo mocno pracowaliśmy nad optymalizacją obsługi naszych klientów. Zmienił się proces zakupowy, gdyż skróciliśmy czas realizacji pojedynczego zamówienia. Osiągnęliśmy to dzięki optymalizacji procesów. Nie zmienia się natomiast strategia doboru lokalizacji. Centra handlowe będą żyły i nie wróżę ich końca, chociaż da się już zauważyć przeobrażania niektórych obiektów, a co za tym idzie i sklepów.

Jakich zmian należy się spodziewać?

Sklepy będą musiały bardziej zachęcać do interakcji i będą bardziej showroomami, w których będzie można zasięgnąć profesjonalnej porady, czy odebrać sprzęt zakupiony online. Zmieni się też w moim odczuciu aspekt związany z samą obsługą. Jeżeli klient już przyjdzie do salonu, to będzie wymagał obsługi kompleksowej, a sprzedawca stanie się kimś w rodzaju concierge. Zmieniają się nawyki zakupowe i kupujący staną się jeszcze bardziej wymagający, będą oczekiwać jeszcze lepszego doradztwa i komplementarnej obsługi. Dotyczy to zarówno samej wiedzy i doboru produktów, ale również dostawy tych zakupów – formy i czasu dostarczenia.

Większość salonów x-komu znajduje się w centrach handlowych, które przeszły przez cztery lockdowny. Czy widzi Pan zmiany w relacjach między Wami-najemcami, a w wynajmującymi Wam powierzchnię handlową?

Na pewno nie jest łatwiej. Centra handlowe powoli wracają na właściwe tory i odbudowują „odwiedzalność”. Myślę, że nie tylko zarządcy, ale wszyscy zauważyli, że sytuacja nie jest aż tak dramatyczna, jak mogłoby się wydawać. Zarządcy na pewno się czują pewniej niż w czasie lockdownu i to także ma wpływ na relacje z najemcami. Negocjacje nie są łatwiejsze pomimo tego, że na rynku pojawia się coraz mocniejsza konkurencja w postaci retail parków.

salon-x-kom-wejscie

Do tej pory x-kom nie otwierał lokali w retail parkach. Czy to się zmieni?

Na pewno nie wykluczamy takich obiektów. Jednym z ważniejszych elementów doboru lokalizacji wciąż jest łatwy dojazd, wygodny parking i łatwość zrobienia zakupów. Z drugiej strony zauważamy także ich mankamenty, czyli np. ograniczony traffic i na pewno mniejszą niż w galeriach handlowych możliwość innego rodzaju interakcji. Wszystko jednak finalnie zależy od wielkości miasta oraz tego, co oferuje dana lokalizacja.

Jakie wyzwania stoją przed Wami w 2022?

W tym roku największym wyzwaniem wewnętrznym dla nas jest zmiana systemu ERP do zarządzania przedsiębiorstwem. Wdrażamy w x-komie nowy system Microsoft Dynamics 365. Wstępna data wdrożenia jest zaplanowana na przełom pierwszego i drugiego kwartału tego roku. To jest też podstawowy plan na najbliższy czas, gdyż będzie to największe wdrożenie w historii firmy. Finalnie da nam natomiast bardzo duże możliwości, jeżeli chodzi o standaryzację, skalowalność biznesu i stabilność całej grupy na wszystkich rynkach.

Natomiast jeśli chodzi o sklep online, to tutaj będziemy inwestować przede wszystkim w narzędzia, które ułatwią życie naszym klientom. Stawiamy na innowacyjne narzędzia, sztuczną inteligencję i nowe formy kontaktu. Już testujemy pewne rozwiązania w niektórych obszarach na naszej stronie i stopniowo będziemy je pokazywać szeroko. Istotne działania w tym roku będą dotyczyły także budowania lojalizacji klientów. To, w co będziemy inwestować też w naszej firmie, to na pewno wszelkiego rodzaju badania, w celu podniesienia customer experience, na którego punkcie mamy hopla.

Wszystkie zmiany i ulepszenia zakupów online pójdą oczywiście w parze z obsługą w salonach, bo wiele z tych narzędzi będzie dawało dodatkowe możliwości naszym doradcom i jednocześnie klientom. Kupujący będą przychodzić do naszych salonów już w jakiś sposób wyedukowani dzięki właśnie tym narzędziom na naszej stronie internetowej. Cały proces zakupowy będzie łatwiejszy.

Trzecim elementem strategii na ten rok będzie rozwój rynków zagranicznych. W 2020 roku w Niemczech urośliśmy o 200%, w zeszłym o 100%. Plan minimum na 2022 rok to wzrost o 100%, ale jak zwykle skupiamy się na tym ambitniejszym celu, czyli aby powtórzyć 200%wy wzrost z 2021 roku. Do końca pierwszego kwartału podejmiemy także decyzję o wejściu na nowe rynki, które uruchomimy maksymalnie w 2023 roku. Odważne wychodzenie x-komu poza granice Polski oznacza, że cała firma transferuje się w kierunku firmy międzynarodowej.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz

Newsletter

Codzienny newsletter profesjonalistów rynku centrów handlowych