Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

[WYWIAD] Tomasz Gawlik, ALDI: naszym priorytetem są miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców

Ekspansję prowadzimy we wszystkich województwach, mając do dyspozycji 9 biur ekspansji. Nie wykluczamy żadnego z regionów. Są rejony, w których chcemy się szybciej rozwijać, mając na przykład na uwadze otwarcie drugiego magazynu w Bydgoszczy. Naszym priorytetem są duże miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców – mówi w rozmowie z Retailnet Tomasz Gawlik, Dyrektor Obszaru Nieruchomości i Ekspansji sieci ALDI w Polsce.

W połowie grudnia Grupa ALDI Polska otworzyła dwusetny sklep w Polsce. Znacznie przyspieszyliście z ekspansją

Rzeczywiście, przyspieszenie ekspansji ALDI w minionym roku było zauważalne. Dla porównania – od 2008 roku otwieraliśmy średnio rocznie 12 sklepów, w 2020 roku otworzyliśmy ich już 24, zaś w 2021 zrealizowaliśmy 39 nowych otwarć. W grudniu świętowaliśmy też otwarcie dwusetnego sklepu ALDI we Wrocławiu przy ulicy Zwycięstwa – nazwa ulicy zdaje się świetnie pasować do okoliczności.

Rekalma Apsys
r e k l a m a

To pandemia dodała Wam wiatru w żagle?

Pandemia nie wpłynęła znacząco na nasze plany. Działamy w oparciu o strategię i wcześniej zatwierdzony plan, który założyliśmy sobie już w 2017 roku od kiedy stoję na czele Działu Nieruchomości i Ekspansji. Podjęliśmy wówczas decyzję o poszerzeniu naszego działu o kilkudziesięciu nowych pracowników. Zatrudniliśmy doświadczone osoby, w tym kierowników ekspansji, którzy poszukują nowych lokalizacji pod sklepy ALDI. Patrząc na cały proces inwestycyjny, który trwa ponad 2 lata, możemy zauważyć, że praca, którą wykonaliśmy, nieruchomości, które zabezpieczyliśmy, a także objazdy, które w całej Polsce wykonaliśmy, przynoszą nam teraz oczekiwane efekty.

Biorąc pod uwagę sytuację COVID-ową, a także problemy pojawiające się na rynku budowlanym, związane ze wzrostem cen, w tym także cen za usługi wykonawcze, zakończymy ten rok bardzo dobrym wynikiem pod względem ilości otwartych sklepów. Dodatkowo zmodernizowaliśmy kilka placówek. Przeprowadziliśmy jedną gruntowną modernizację sklepu w Krakowie przy ulicy Dąbrowskiej oraz w trzech sklepach poszerzyliśmy salę sprzedaży.

aldi

Jakie są plany ALDI na 2022?

Z pewnością nie zamierzamy zwalniać tempa i sukcesywnie będziemy dążyć do coraz szybszej ekspansji. Na kolejny rok zakładamy otwarcie około 60 nowych sklepów ALDI.

Jak wygląda proces inwestycyjny w ALDI? Bo większość sklepów ALDI to są lokalizacje wolnostojące, na przykład znajdujące się w parkach handlowych. Ale kilka lokalizacji macie też w galeriach handlowych

Tak. Mamy miks formatów i lokalizacji, natomiast głównym naszym priorytetem jest budowanie obiektów wolnostojących. To jest nasz core biznesu. Natomiast mając na uwadze tempo, w którym chcemy się rozwijać, wchodzimy także w pierwszej kolejności w parki handlowe, które nie mają operatora spożywczego i są wygodne dla klientów ze względu na możliwość wejścia z poziomu 0 do budynku. Parkingi znajdują się też na poziomie 0, więc to powoduje wygodę zakupów. Ponadto w tych parkach handlowych znajdują sklepy, które uzupełniają ofertę dyskontów spożywczych drogerie, sklepy z odzieżą, apteka, czyli preferowane przez nas otoczenie handlowe. Natomiast jeśli chodzi o obiekty wolnostojące, to w większości są to nasze nieruchomości i główne zadanie działu ekspansji to zakup nieruchomości, najlepiej z pozwoleniem na budowę, a następnie wyłonienie generalnego wykonawcy i budowa obiektu. Niektóre obiekty wolnostojące są przez nas wynajmowane, ale te nieruchomości to mniejszość w portfelu ALDI.

Jak wygląda Państwa współpraca z retail parkami?

Inwestycje w retail parki przebiegają dwutorowo. Albo podejmujemy decyzję o otwarciu sklepu na terenie, w sąsiedztwie działającego już retail parku na swoim gruncie, bądź działamy w charakterze najemcy.

aldi-polska-pomorze-sklep

Jaka jest optymalna powierzchnie i otoczenie handlowe dla sklepu ALDI?

Nasz standard to ok. 1000 mkw. powierzchni hali sprzedaży i ok. 80 miejsc postojowych. Preferujemy też nieruchomości położone przy głównych ciągach komunikacyjnych, najlepiej blisko osiedli mieszkaniowych. Interesują nas działki o powierzchni ok. 5 000 mkw., na których można wybudować obiekt zgodny z naszym standardem.

Które regiony Polski są aktualnie na celowniku sieci ALDI?

Ekspansję prowadzimy we wszystkich województwach, mając do dyspozycji 9 biur ekspansji. Nie wykluczamy żadnego z regionów. Są rejony, w których chcemy się szybciej rozwijać, mając na przykład na uwadze otwarcie w przyszłym roku drugiego magazynu w Bydgoszczy. Naszym priorytetem są duże miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców. Natomiast mając na uwadze chęć większej rozpoznawalności naszej marki, co uzyskujemy między innymi dzięki wdrożonej od listopada ubiegłego roku kampanii telewizyjnej, wchodzimy także w miejscowości o mniejszej liczbie ludności, a
także miejscowości turystyczne.

Jakie wyzwania czekają sieć ALDI w 2022?

Największe wyzwania to sprawa związana z rynkiem budowlanym. Procesy budowlane niestety wstrzymują ekspansję. Widzimy niestabilną sytuację w kraju, wzrost cen materiałów budowlanych, wzrost kosztów robocizny. To jest wyzwanie, które stoi przed nami. Kolejną kwestią, biorąc pod uwagę 60 nowych otwarć, jest sprawne uzyskiwanie pozwoleń na budowę. Pozwolenie na budowę to krok milowy do tego, by móc rozpocząć budowę, a to niestety w wielu przypadkach długotrwały proces. Rynek nieruchomości jest coraz bardziej ograniczony a ceny gruntów wzrastają co również stanowi spore dla nas wyzwanie.

Rozmawiała: Katarzyna Łabuz