Strona główna Newsletter SCF 2023 Spring

François Nuyts, Allegro: W 2021 sprzedaż wzrosła o ponad 20 proc.

Całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro, wzrosła w IV kwartale o 16,7% r/r do 12,7 mld zł i o 21,3% r/r do 42,6 mld zł w całym 2021 dzięki szerokiej ofercie i atrakcyjnym cenom. Liczba aktywnych kupujących wzrosła w IV kwartale do 13,5 mln, czyli o 2,9% r/r i o +0,7% kw/kw. Publikacja wyników zbiegła się w czasie z informacją o tym, że prezes Allegro, François Nuyts, z końcem tego roku odchodzi  ze stanowiska. 

– W zeszłym roku przede wszystkim poczyniliśmy znaczące postępy w przygotowaniu Allegro do rozwoju w najbliższej przyszłości” – powiedział prezes Allegro, François Nuyts.

Grunt pod dalszy rozwój

– Allegro skupia są na nieustannym podnoszeniu jakości zakupów poprzez rozwijanie programu Smart! oraz wprowadzenie Allegro Pay i One by Allegro, co spotkało się z dużym uznaniem klientów. Wynikający z tego wzrost naszej bazy aktywnych kupujących i rosnące ich średnie wydatki to dokładnie ten model, którego skalowanie chcemy kontynuować w Polsce i za granicą. Obecnie 13,5 mln aktywnych kupujących na Allegro, czyli niemal połowa wszystkich internautów w Polsce, może wybierać spośród ponad 250 mln ofert od około 133 tys. sprzedawców. Inwestycje prowadzone przez Allegro przygotowują grunt pod dalszy rozwój i nie zamierzamy zwalniać tempa. Allegro planuje dalej podnosić poprzeczkę w Polsce, rozszerzając działalność zagraniczną – dodał Nuyts.

Duży wzrost sprzedaży

GMV, czyli całkowita wartość brutto towarów sprzedanych na Allegro wzrosła o 16,7% r/r w IV kwartale 2021 do 12,67 mld zł, czego efektem jest rekordowa wartość brutto towarów sprzedanych na platformie w całym 2021 roku na poziomie 42,6 mld zł, czyli  21,3% wyższym r/r. Dalsza poprawa oferty, cen jak i wygody robienia zakupów, czyli kluczowych czynników, które wpływają na ogólne doświadczenie zakupowe, pomogły Allegro osiągnąć GMV w górnej granicy swoich rocznych oczekiwań, zapewniając przy tym najlepszy w swojej klasie wskaźnik jakości obsługi rNPS (relational Net Promoter Score) w wysokości 78,9 pkt. Rok obfitował w przełomowe projekty i osiągnięte kamienie milowe. Sztandarowy program Allegro Smart!, który już stał się synonimem komfortowych i niedrogich zakupów, a także niezaprzeczalnym punktem odniesienia, zamyka rok z ponad 5 mln klientów. Projektując nowe produkty i usługi Allegro skupiamy się na potrzebach klientów, czego efekty widać też po Allegro Pay – nasza usługa finansowa typu „kup teraz, zapłać później” zachwyciła użytkowników, którzy przyznali jej NPS na poziomie 92,8 pkt. w IV kwartale zeszłego roku. Allegro Pay przekroczyło roczne prognozy, udzielając w 2021 roku pożyczek na łączną kwotę ponad 2,0 mld zł po tym, jak platforma udostępniła usługę wszystkim zainteresowanym.

Innowacje w dostawach

Obszar dostaw również pozostaje kluczowym obszarem innowacji, a Allegro z powodzeniem wdrożyło model zintegrowanych i sprawnie zarządzanych usług z pomocą swoich partnerów biznesowych. Grupa będzie w dalszym ciągu rozwijać się w modelu asset-light, oferując szybkie, niezawodne i niedrogie dostawy. Sprzedawcy mogą skorzystać z zaawansowanej sieci logistycznej, do której dostęp zapewnia Allegro we współpracy z firmami logistycznymi. Właśnie dzięki partnerstwom dopełnianym wygodnymi usługami własnymi klienci Allegro mogą wybierać spośród blisko 50 tys. wygodnych miejsc odbioru przesyłek. To największa tego typu sieć w Polsce, dzięki czemu Allegro jest zdecydowanie najbardziej dostępną platformą e-commerce’ową. Firma zwiększała również jakość dostaw, oferując sprzedawcom zachęty do szybkiej realizacji wysyłek, jednocześnie współpracując z przewoźnikami, aby udostępnić więcej opcji dostaw. Rozwój elastycznej sieci o niezwykle wysokim potencjale zwiększania skali nie tylko pozwolił przezwyciężyć utrudnienia związane z lockdownami ale i nie wytraca tempa. Świadczy o tym rosnący udział zamówień dostarczanych już następnego dnia, jak i to, że prawie 80% wszystkich zamówień składanych na Allegro dociera do klientów już w ciągu 1–2 dni. Allegro chce dalej udoskonalać sieć dostaw, ponieważ jest to nieodłączny element modelu firmy. Wprowadza też nowe zachęty i pracuje nad jeszcze lepszą integracją ze sprzedawcami od strony technologicznej, aby wspomóc ich rozwój.
W tym celu rozwiązania Allegro opracowane z myślą o sprzedawcach uzupełniane są inwestycjami w ofertę One Fulfillment, aby zapewnić jeszcze szybszą i bardziej ekonomiczną wysyłkę towarów. Aby w jeszcze większym stopniu podnieść jakość dostaw, grupa stworzyła od podstaw ogólnopolską sieć automatów paczkowych One Box by Allegro, wzbogacając tym samym ofertę naszych partnerów i jeszcze bardziej zwiększając wygodę zakupów. Sieć powinna generować oszczędności poprzez zmniejszenie kosztów jednostkowych w miarę zwiększania skali, a na rok bieżący zaplanowano potrojenie liczby nowoczesnych automatów Allegro do 3 tys. Aby uzupełnić ofertę i zoptymalizować ekonomikę dostaw Allegro przejęło firmę X-press Couriers, której infrastruktura stanie się fundamentem regionalnych usług dostawczych platformy. Podsumowując, Allegro nieustannie rozwija działalność, zapewniając przyszły zwrot ze wszystkich inwestycji.

Coraz więcej marek

Postępy w realizacji strategii umacniają pozycję Allegro jako platformy pierwszego wyboru nie tylko wśród konsumentów, ale także firm – małych i średnich sprzedawców lokalnych, a także dużych sieci. W gronie ponad 1000 marek i firm handlowych, które w samym tylko 2021 roku zaczęły sprzedaż na Allegro są Dada, Sprandi, Decathlon, Pepco, czy L’Oréal, a usprawniony proces onboardingu przełożył się na trzycyfrowe tempo wzrostu liczby ofert międzynarodowych sprzedawców. Obrazuje to jak szeroko Allegro myśli o poszerzeniu oferty i zwiększaniu zasięgu działania. Poza rozwojem oferty na rynku lokalnym, grupa jest również gotowa do wejścia na rynki międzynarodowe, co z kolei obrazuje najważniejsze wydarzenie 2021 roku, czyli przejęcie Grupy Mall i WE|DO. Transakcja znacznie przyspieszy wejście na nowe rynki i wdrożenie nastawionego na klienta i jakość sprzedaży modelu Allegro w całej Europie Środkowo-Wschodniej i nie tylko.
Przychody Allegro wzrosły o 23,2% r/r i wyniosły 1,6 mld zł w IV kwartale 2021 roku, zwiększając się o 33,9% do 5,35 mld zł w całym 2021 roku. W dalszym ciągu rozwijała się również działalność reklamowa Allegro, wyprzedzając tempo wzrostu GMV na poziomie 29,3% r/r w IV kw. Take Rate wzrósł o 0,96 p.p. r/r do 10,23%, spadając o 0,45 p.p. kw/kw do 9,84%, zgodnie z prognozami. Podsumowując, wyniki w zakresie GMV, przychodów i skorygowanej EBITDA za 2021 roku były zgodne z oczekiwaniami grupy, a nakłady inwestycyjne wyniosły 407 mln zł, czyli poniżej już wcześniej obniżonych szacunków. Allegro prognozuje zbliżoną dynamikę wyników w 2022 – od wysokich nastu do niskich 20% w odniesieniu do GMV i nieco powyżej 30% dla przychodów, przy skorygowanej EBITDA wyższej o kilkanaście procent (low to mid teens%) r/r, bez uwzględnienia realizowanego przejęcia Grupy Mall i WE|DO. Zgodnie z wcześniej ogłaszanymi zapowiedziami, wysokość nakładów inwestycyjnych zaplanowano na 700–750 mln zł.

Dalszy rozwój przez m.in.  akwizycję

– Choć pandemia z wiatru w żagle przeobraziła się w wiatr prosto w oczy dla całego sektora e-commerce, zrealizowaliśmy nasze plany i zakończyliśmy rok z ekscytującymi nowymi projektami, które pomogą przekształcić naszą działalność i sektor e-commerce w Europie Środkowo-Wschodniej i nie tylko – powiedział Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
– W 2022 roku spodziewamy się kolejnego roku wzrostu GMV i skorygowanej EBITDA pomimo kosztów związanych ze zwiększaniem skali naszych usług One Fulfillment i One Box.  Nasze przekonanie o stabilności tempa rozwoju znajduje odzwierciedlenie w planach inwestycji kapitałowych, w ramach których zamierzamy rozbudować sieć automatów paczkowych do 3 tys. punktów, zwiększyć możliwości w zakresie realizacji zamówień i wprowadzić na platformie nowe ekscytujące funkcje, począwszy od umiędzynarodowienia działalności Allegro. Tu główną rolę odegra przejęcie Grupy Mall i WE|DO, które zwiększy liczbę źródeł przychodów dzięki rozwojowi Allegro na łącznym rynku prawie dwukrotnie większym niż obecnie – dodaje Eastick.