scf-news-retailnet-pl-logo-white.svg

Modernizacja Manufaktury w Łodzi – wspólny projekt SUD Polska i Signify

manufaktura-signify1

Teren Manufaktury, przez łodzian nazywanej Manu, od stuleci wpisuje się w krajobraz miasta. Obecne centrum handlowo-usługowo-rozrywkowe, powstało na terenach dawnego, XIX-wiecznego kompleksu fabrycznego Izraela Poznańskiego i pełni wiele funkcji. Oddany do użytku w 2006 roku obiekt, ostatnio przeszedł kolejną modernizację. Natalia Jabłońska i Jacek Kowalski z pracowni SUD Polska oraz Jakub Guźniczak z firmy Signify – opowiadają o tym jak wspólnie z zespołami zadbali o to, by Manufaktura spełniała funkcję atrakcji turystycznej, była miejscem spotkań, mekką dla wielbicieli różnych smaków i wreszcie rajem dla amatorów zakupów.

– Każde centrum handlowe jest inne. Tym samym wyzwania, z jakimi muszą się mierzyć obecnie projektanci zależne są min. od wielkości, lokalizacji i konkurencyjności w regionie. Wspólnym mianownikiem dla większości obiektów jest jednak transformacja, jaką obecnie przechodzi ten sektor rynku, zmiana zwyczajów zakupowych klientów i wzrost znaczenia e-commerce. Na przestrzeni lat wzrosły również oczekiwania klientów związane z ofertą poza handlową oraz standardem wykończenia i jakością przestrzeni wspólnych. Ambicją Manufaktury od samego początku było poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań wyprzedzających aktualne trendy i wyznaczających standardy dla całej branży. Nie inaczej było w przypadku modernizacji. Dla nas jako architektów, metamorfoza Manufaktury była kolejnym krokiem w rozwoju tego wyjątkowego miejsca, a nie odpowiedzią na konkretny problem czy wyzwanie. Pozwoliło nam to na zaproponowanie nowatorskiej koncepcji wykraczającej poza znane schematy – mówi Natalia Jabłońska z pracowni SUD Polska.

Inwestycja w nowoczesne oświetlenie i nowe technologie, jak podkreślają projektanci, była czynnikiem wyzwalającym cały proces projektowy. Pierwsze rozmowy dotyczyły strefy restauracyjnej, która mocno już technologicznie odstawała od reszty obiektu. Tak zakiełkował pomysł, by przyjrzeć się szerzej całemu obiektowi, co finalnie doprowadziło do jego architektonicznej modernizacji.

manufaktura-signify2
Manufaktura, Signify

– Manufaktura słynie z wyjątkowej tożsamości. Naszym głównym celem było wykorzystanie i podkreślenie unikatowego DNA i historii obiektu. Zaproponowaliśmy gościom Manufaktury wyjątkowe doświadczenia inspirowane Łodzią i jej kulturą tekstylną, filmową, artystyczną i modową. Podzieliliśmy przestrzeń na strefy tematyczne, nawiązujące do tego dziedzictwa, różniące się atmosferą, designem i kolorystyką, tworząc tym samym różnorodne, atrakcyjne i ciekawe wnętrze. Bardzo ważnym aspektem projektowym było dla nas również podniesienie komfortu odwiedzających. Zaproponowaliśmy m.in. nowoczesne, wygodne strefy wypoczynkowe wyposażone w bezprzewodowe punkty ładowania, stoły do pracy i strefy zabaw dla dzieci. Duży nacisk położyliśmy na zastosowanie naturalnej zieleni, poprawiającej mikroklimat i redukującej negatywne oddziaływanie ogrzewania i wentylacji mechanicznej – podkreśla Jacek Kowalski.

Kolejnym równie ważnym elementem projektu było wykorzystanie ekranów LED oraz oświetlenia, które można dostosowywać do wnętrza w zależności od okoliczności czy pory roku, dzięki czemu design Manufaktury jest dynamiczny, a tym samym bardziej interesujący. Nowoczesne technologie pozwalają również na interakcję z odwiedzającymi i tworzenie widowisk multimedialnych podnosząc tym samym atrakcyjność centrum, zwłaszcza w młodszej grupie wiekowej.

Cały proces prac nad modernizacją Manufaktury rozpoczęto od badań konsumenckich, dzięki którym zespół projektowy ustalił aktualne preferencje odwiedzających. Pozwoliło to precyzyjnie odpowiedzieć na potrzeby klientów w zakresie designu, kształtów, kolorystyki i komfortu użytkowania.

manufaktura-singnify-3
Manufaktura, Signify

Oświetlenie wspiera wizję architektoniczną

– Światło jest jednym z najważniejszych aspektów projektu, ponieważ wpływa na to jak odbieramy przestrzeń. To samo, proste wnętrze oświetlone w różny sposób będzie inaczej oddziaływało na odbiorcę. Poprzez odpowiedni dobór i rozmieszczenie opraw oświetleniowych możemy optycznie powiększyć miejsce. A dzięki zróżnicowanym źródłom światła podkreślimy detale i stworzymy niepowtarzalną atmosferę – zaznacza Natalia Jabłońska.

A Jakub Guźniczak z firmy Signify dodaje: Z mojej perspektywy kluczową rolę odgrywał też spójny pomysł na wizualną integrację obiektów zabytkowych, tzw. Rynku, ze modernizowanym obiektem. Inwestor w sposób świadomy i perspektywiczny prowadził projekt. Dla mnie ta niezwykła podróż zaczęła się kilka lat wcześniej od modernizacji oświetlenia zabytkowej bramy przez ogród zimowy i kolejne etapy aż do głównego budynku Manufaktury. Była to mrówcza praca, ale z jasną wizją efektu i celu. Wprowadzenie dynamiki na obiektach zabytkowych by zainteresować przechodniów, zbudowanie wspólnego systemu, który wraz z kolejnymi etapami był rozprzestrzeniany w zharmonizowany sposób. Mimo iż początki inwestycji z etapem modernizacji dzieli kilka lat, całość jest spójna dla obserwatora, co więcej jest również jednym zintegrowanym systemem dla operatora i zarządzających obiektem (Apsys Management).

– Osiągnięcie określonych parametrów oświetleniowych to tylko jedna z ról światła w przestrzeni. Jednym ze świetnych przykładów może być strefa restauracyjna w Manufakturze, gdzie światło jest integralną częścią całej przestrzeni. Podkreśla sufit zbudowany ze specjalnie drukowanych paneli wyglądających jak element wychodzący z tkackiej maszyny czy oświetlenie zieleni, gdzie ukryte są panele LCD z dynamicznym obrazem a światło musiało zostać skalibrowane z trybem matryc. Czy też wejście główne, gdzie mamy kilka warstw światła, łącznie z ukrytym oświetleniem, nadającym trójwymiarowość wzoru „kwiatka” na całej tej przestrzeni, tworząc pewnego rodzaju iluzję – wylicza Jakub Guźniczak z Signify.

Oświetlenie musi współgrać z projektem

Jak podkreślają eksperci z SUD Polska i Signify, kolorystyka oświetlenia powinna być spójna ze skalą, funkcją i stylistyką obiektu. Dlatego przy realizacji oświetlenia dla Manufaktury, kierowano się zasadą, że im większa różnorodność zastosowanych rozwiązań tym bardziej powinny one być przemyślane i uzasadnione.

– W projekcie mieliśmy określony cel, efekt czy też wrażenie jakie chcieliśmy zbudować. Dobór środków (opraw, źródeł czy systemów) był wypadkową tych wszystkich elementów. Wiecie co mi się ogromnie podobało? Jak widziałem, jak dzieci zaczynają reagować na światło – bawić się i biegać za wzorami, które wyświetlaliśmy podczas jednego z testów na podłodze. Jak otwierało to ich wyobraźnię i chęć do zabawy. Wierzę w to, że każdy z nas ma coś z dziecka i, mimo iż normy społeczne nie pozwalają na pewne zachowania, to i tak zabawa wywołuje w naszych umysłach radość, a czasem też i prawdziwy szczery uśmiech – wyjaśnia Jakub Guźniczak.

– Najbardziej dumni jesteśmy z połączenia zaproponowanych nowoczesnych rozwiązań projektowych z zachowaniem Genius Loci Manufaktury. Ogromną satysfakcję dała nam również zrealizowana strefa restauracyjna, która przeszła spektakularną metamorfozę. Osobiście jestem najbardziej dumny z niespotykanej w innych obiektach ilości naturalnej zieleni oraz podświetlanego sufitu, który został wykonany w stu procentach na zamówienie. Pełni on nie tylko funkcję dekoracyjną, ale też podkreśla tekstylne dziedzictwo manufaktury poprzez zastosowanie wzoru przeplatających się nici i pełni funkcję akustyczną – dodaje Jacek Kowalski z SUD Polska.

Manufaktura-Signify-4
Manufaktura, Signify

Zespół projektowy

Jacek Kowalski – Architekt, senior project manager, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, od 10 lat związany z pracownią SUD Polska. Współautor i dyrektor projektu przebudowy Manufaktury. Prowadzi projekty dużych obiektów komercyjnych w Polsce.

Natalia Jabłońska – Architekt, Interior Design Manager, absolwent Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, od 7 lat związana z pracownią SUD Polska. Specjalizuje się w projektowaniu wnętrz obiektów typu heavy-duty. Współautor projektów wnętrz największych obiektów komercyjnych i mixed-use w Polsce, m.in. Westfield-Arkadia, Manufaktury, Forum Gdańsk i Złotych Tarasów.

Jakub Guźniczak – Projektant oświetlenia, Architecture Manager, absolwent Politechniki Poznańskiej. Od kilkunastu lat związany z Signify Poland Sp z o.o. Współautor i autor wielu projektów oświetleniowych, iluminacyjnych i systemowych. Brał udział w wielu realizacjach hotelowych i handlowych takich jak Posnania, Manufaktura, Avenida, Hilton Ovo, Radisson Zakopane.

SUD Architects: Jocelyn Fillard – dyrektor ds. architektury, Agata Stańczyk, Aleksandra Sikorska, Marta Wierusz, Marta Pankiewicz, Jacek Kowalski, Natalia Jabłońska
Signify: Anna Stasik, Jan Sewerynik, Jakub Guźniczak.

Manufaktura, Signify-5
Manufaktura, Signify
Manufaktura, Signify-6
Manufaktura, Signify
Facebook
LinkedIn
PARTNERZY
PULS RYNKU
SCF DATABASE

Projekty

manufakura-apsys
galeria handlowa
110 000 m2
Manufaktura to największe w regionie centrum handlowe, a także rozrywkowo-kulturalne. Manufaktura to atrakcja turystyczna dla przyjezdnych, miejsce spotkań dla łodzian,…
Baza danych

Firmy

signify-logo
systemy oświetleń
Signify jest światowym liderem branży oświetleniowej dla profesjonalistów i konsumentów, także w dziedzinie oświetleniowego Internetu Rzeczy. Produkty marki Philips, zintegrowane…
Baza danych
logo blue SCF News - Retailnet.pl-clear
Codzienny newsletter

dla profesjonalistów rynku centrów handlowych: najemców, deweloperów i inwestorów.

Subscribe

* indicates required